Jsem jen obyčejný spokojený uživatel Vari - systému. Jsem s ním spokojen již 27 let. Rád se podělím s ostatními o zkušenosti při používání strojů Vari, tedy budu ponejvíce psát o těch strojích či adaptérech, které jsem "měl v ruce".
Zveřejněno: 29. 7. 2021, autor: Bronislav Malý, přečteno: 2 236✕
V prvním článku o této převodovce jsem sborku převodovky označil jako opačný postup popsané rozborky. No, rozhodl jsem se to více popsat, protože tam jsou úkony, které není radno podcenit, nebo pomíjet.
Přípravu na znovu složení převodovky jsem zahájil nákupy všeho potřebného. Ložiska, gugera - to jsou díly, které se dají pořídit v jakémkoli obchodě zaměřeném tímto směrem, přitom jsem dbal a chtěl, aby všechna vyměněná ložiska byla ZKL. No, povedlo se. Jenže to není všechno, ještě je třeba těsnění a ze všeho nejdůležitější věc - vyměrovací podložky!! No a ty jsem pořídil - VŠAK VÍTE KDE. (Účty mám) Je to nejjednoduší cesta k originál dílům, které prostě budou pasovat a nebudou s jejich montáží žádné nepředvídatelné potíže. Takže vše pohromadě a jdeme na to!
První úkol je namontovat a vymezit osu kol. Společně s tím samozřejmě montujeme - vkládáme šnekové kolo, unášecí kotouč s pružinkama. Takže je třeba tuto celou sestavu dostat do skříně dřív, než začneme zavádět osu. Jak si jistě pamatujete, osa se demotovala z leva doprava a tak ji vkládáme z prava doleva. Prostrčíme osu šnekovým kolem. Na ose nemohou být obě nová ložiska, jen to pravé. Levé se dodá až po zavedení. Ložiska zajistíme pojistnými kroužky. To ale nestačí, osa bude mít axiální vůli. Taky přicházejí na řadu vymezovací podložky k tomu určené. Je nutné docílit co nejlepšího vymezení tedy co možná bez axiální vůle, ale hladké otáčení hřídele. Nepodceňujte tento akt. Má to zásadní vliv na bezproblémový provoz převodovky a její životnost!! Možná se kolem toho motám až moc, ale snažím se říci, že vymezení všech hřídelí je u těchto převodovek důležité.
No teď přichází na řadu přesouvací hřídel. Vyměníme "O" kroužek 12x2 na hřídelce, zlehka namažeme vsuneme do převodovky na "svoje místo" a zajistíme červíkem a kuličkou s pružinkou.
Bronzové šnekové kolo nám drží krásně na středu převodovky a tak je čas namontovat vývodovou - šnekovou hřídel. A zase - vyjmuli jsme ji předem a tak ji budeme předem vkládat do převodovky. Ovšem před tím si zadem dáme zajišťovací kroužek (segerovku) pro zadní kožisko hřídele. Prostrčíme tedy hřídel a dáme na ni i to zadní ložisko a zajistíme druhou segerovkou. Hřídel nakonec zajistíme taky segerovkou.
Přichází na řadu montáž pastorku a koželového kola dopředné rychlosti. Na pastorek se mi podařilo koupit dvouřadé ložisko 3202 v C2, což je přesné - přesnější v tolerancích, než obyčejné 3202. Takže ložisko na pastorek - nalisovat - natlačit až na doraz k zubům a zatím odložit, protože prvně musíme namontovat kuželové kolo s ložiskem. Potom z vrchu převodovky vložíme pastorek s ložiskem a vsouváme do záběru. Tak, aby pěkně seděl v zubech a nepřesahoval ani nahoře ani dole hranu kuželového kola. Je-li velká zubová vůle, podkládáme kuželové kolo směrem k pastorku a aby se nepohnul pastorek s ložiskem směrem nahoru k segerovce, která je nad ním, vymezíme i tuto vůli.
Po tomhle úkonu přišel ten čas, nalisovat všechna gufera. Na osu kol, na vývodový hřídel a pod kotouč spojky. Současně s tím jsem namontoval i onen kotouč spojky.
Všchno se zdá být v pořádku a na místě - je na čase "zavřít" převodovku. Dělící roviny jsem jen zlehka potřel těsnícím tmelem, žádné vrstvy a housenky, přiložil papírové těsnění a nandal zadní díl převodovky, který má na starosti zpátečku a neutrál. Dotáhl šrouby 6 ks Imbus a to bylo pro tento den všechno, aby tmel vyzrál.
Vlastně ne! Namontoval jsem ještě předek převodovky a přesuvnou objímkou, neb tato převodovka má vypínání pohonu adaptérů.
Tadááá!! Jezevčík je na světě!!
Až druhý den se nalil olej kdyby se objevila nějaká moje chyba - netěsnost dřív, než převodovka dostane nový kabát.
No a nový kabát dostala později než druhý den, ale dostala ho, což je asi nejdůležitější. Nehledejte v tom žádné umění, je to jen základ a barva. Stejně více dbám na technický stav převodovky, ale lepší vzhled má taky něco do sebe. No prostě to takto asi stačí. Mě určitě. Vím, že někteří takto dělají generální opravy, já bych to svoje počínání takto neoznačil a někomu ke zdárné GO čehokoli postačí trocha barvy a štětec.
Ti znalí si jistě všimnou, že tam chybí ovládání vypínání pohonu adaptérů i s aretačním plechem - dodáme, no a těm nejbystřejším jistě neuniklo, že převodovka nemá kola. Berte to prosím tak, že šlo a jde v tomto psaní o převodovku jako takovou "jak na to", to ostatní je v tomto případě nepodstatné. Přece nebudu popisovat nandávání nebo demontáž kol, že?! Napadlo mě - některé bude jistě zajímat "za kolik v tom jsem", co ta oprava stála. Vzhledem k tomu, že byla celá v mé režii, odpovím - ani se neptejte!! Ti, co si myslí, že jsem pracoval s materiální podporou výrobce, tak uvádím, že myslí špatně.
To by mohlo být tak nějak v kostce všechno, není to popis dle nějaké dílenské příručky, ale můj vlastní popis, jak to zjevně jde.
Se vší úctou
Bronislav Malý