Jsem jen obyčejný spokojený uživatel Vari - systému. Jsem s ním spokojen již 27 let. Rád se podělím s ostatními o zkušenosti při používání strojů Vari, tedy budu ponejvíce psát o těch strojích či adaptérech, které jsem "měl v ruce".
Zveřejněno: 30. 11. 2021, autor: Bronislav Malý, přečteno: 2 940✕
Tento motor už lidé používají v různých strojích a byla by asi škoda vynechat ho a neukázat tak nějak "po mém".
Zdravím Vás všechny! Já na tento motor málem zapomněl. Přitom je to motor, který už reálně funguje třeba jako motorová jednotka Vari, nebo se objevuje v travních sekačkách.
Takže motor jsem, jako snad všechny ostatní, rozdělal, aby si všímavý mohl udělat představu, jak to v něm vypadá, protože s příchodem tohoto motoru byla deklarována změna koncepce a technického uspořádání servisních přístupů k celkům motoru. Bude to po odstavcích, povídání a pod povídáním k tomu fotky. Jen ještě připomenu, že jde o řadu GCV, tak i na něj pohlížejte. Tak tedy jdeme na to.
Asi každému je známo, že i těhle motorů se týkají nějaké emisní normy, aby mohli být používány v EU. Chci Vám jen ukázat, jak vážně to Honda myslí, aby se jen tak snadno od majitele nezměnila "čistota" motoru. Prostě šroubek bohatosti směsi má plombu! Lze s ním otáčet jen v malém vymezeném poli, které postačí na průběžné doseřízení. Ale je to vlastně na servis, protože poškození, nebo nepřítomnost plomby při řešení závady na motoru může vést k neuznání záruky, tak pozor na to!
No a jdeme konečně rozebírat. Motor je bez vrchního ozdobného krytu, který může mít více designů. Toto je už funkční platový kryt usměrňující chladící vzduch kolem žeber motoru. No a sundáme i startování. Drží ho tři šrouby.
Pak na čtyřech šroubech drží onen chladící kryt. Po sundání jsme u setrvačníku. Pro vstup do motoru je nutné jej stáhnout. Tedy povolit matici a stáhnout.
A jsme u víka klikové skříně. Je to zmiňované nové členění bloku motoru. Povolíme šrouby na přírubě a sundáme víko. Ze spodu víka vidíme zařízení pro odvětrání klikové skříně.
No a máme zde pohled do útrob. Kliková hřídel, regulátor otáček, rozvodové kolo, ojnice apod.
Povolíme ojniční ložisko na klice abychom vysvobodili klikovou hřídel, kterou můžeme vytáhnout ven. To ložisko i klika - móc se mě líbí. Hlaďounký, přesný, dobře udělaný. Na první fotce si všimněte na ozubeném kole "čtverečku" na třetí hodině. Ten musí zapadnout do drážky na klice na druhé fotce. Má to co dočinění s časováním rozvodů. To kolo je tam na kluzném ložisku a žene jak regulátor otáček, tak rozvodové kolo.
Tady máme rozvodové kolo a čep, na kterém se točí a hýbe s kalenýma nadzdvihátkama. Jo a takhle vypadá časování rozvodů - značky. Třetí foto.
Jak jste si mohli všimnout, pořád ještě je na motoru hlava - válec. Je to vlastně jeden díl. Nejde se dostat a podívat zvrchu na píst. Je to taky jiné řešení známé z motorů motorových pil. Celá ta "hlavaválec" drží na čtyřech šroubech, akorát teda dva z nich jsou právě pod víkem klikové skříně. Znamená to, že je nutné demontovat ono víko až poté lze uvolnit válec motoru. Jeden ze dvou šroubků vykukuje na první fotce. Další dva jsou přístupné z vrchu od vahadel ventilů, jsou dost hluboko, ale v pohodě. Po uvolnění všech čtyřech může jít válec dolů - ven z motoru a můžeme vytáhnout i píst. No, všimněte si prosím i šikmého uspořádání ventilů. Kolik motorů s podobným řešením znáte? Já se přiznám - vidím to poprvé u takového motoru. Má to co do činění se spalovacím prostorem, vířením směsi v něm a tím pádem s emisema.
Asi jsme to už rozebrali dosti. Skládání je opačný postup rozborky a tak v tomto duchu jsem to tak nějak dal i dohromady.
Fotky došli a tak už jen textem. Motor nemá v dělících rovinách žádné papírové ani jiné těsnění. Vše je na tmel. A tady vážení pozor!! Drží to fakt pekelně!! Obávám se, že většina bude mít problém jen sundat víko vahadel ventilů, které je taky na tmelu, aby případně zkontrolovali a dle potřeby seřídili ventilové vůle. Fakt, i to víko drží tmel pekelně a troufnu si říci, je problém ho sundat. O zbytku nemluvě. Zvažte tedy prosím, zda se s tímto motorem neobracet výhradně na dobrý servis. A bacha! Červený motorový silikon asi nebude ten správný! Majitelům je jistě znám obsah olejové náplně v tomto motoru, proto bych si dovolil doporučení - měňte olej dvakrát tak často! Jestliže jste byli zvyklí měnit olej jednou za rok, tady by byla na místě výměna dvakrát za rok. A taky proto, že motor nemá žádný výpustný "špunt". Nebo alespoň já žádný nenašel. Někteří mohou mít problém s vylíváním staré olejové náplně. I proto servis.
Přátelé, já myslím, že je to vše, co jsem Vám k tomuto motoru mohl napsat. Co jsem nenapsal bude třeba vidět na fotkách. Je to asi poslední motor, který jsem pro Vás rozdělal, protože ve Vari jiných, nízkoobjemových pohonných jednotek není a narovinu - B&S rozebírat nebudu. Taky prosím tady to moje všechno okolo berte jako jeden z pohledů na věc.
K radosti mnohých - toto je můj poslední článek roku 2021. Přeji Vám pevné zdraví, veselé a radostné Vánoce. Buďte pozitivní - ve svých myšlenkách.
Bronislav