Elektrostart je dobrá věc a volba startu ještě lepší

Zveřejněno: 13. 4. 2023, autor: Bronislav Malý, přečteno: 1 677✕

Pomalu, ale jistě se nám blíží sezóna sečení okrasných trávníků. Majitelé začnou chystat svoje stroje, aby i tato sezona proběhla bez potíží. Někdy to ale bez těch potíží prostě nejde a já bych měl možná jedno z řešení, jak je co nejvíce eliminovat. 

Ano ano, řeč je – bude o rotačních sekačkách na trávu. Chtěl bych se více zaměřit na ty stroje a majitele, co si z nejrůznějších důvodů pořídili sekačku osazenou motorem s elektrostartem. Elektrostart je jistě velice příjemná věc, usnadňující spouštění motoru, obzvláště obsluze, kterou ruční start limituje v použití sekačky a časté startování jim způsobuje komplikace. 

 

Jako majitelé víme, že zdroj el. energie, ukrytý v tzv. "baterce", je umístěn na motor a pokynem tlačítka dodá energii startéru, také na motoru, který roztočí motor přes ozubení na setrvačníku motoru. Takže šup!! A už to vrčí a jedeme!! Jenže obvykle motory, (kromě Hondy) nemají žádné dobíjení akumulátoru, a tudíž je třeba se o tento akumulátor starat. Na baterii jsou sice diody signalizující stav nabití, ale známe to, kdo si na to v ten správný čas vzpomene. A v ten moment nastávají trable a přemýšlení, jak spustit motor, i když je akumulátor již slabý, a tudíž jeho elektronika nepřipustí spuštění motoru. Anebo se prostě zapomene včas připojit externí nabíječku k akumulátoru. 

 

Dřívější motory sekaček s el. startem (šlo např. o motory HONDA nebo Tecumseh) měli i možnost ručního startu, ovšem v dnešní době tato možnost není k dispozici. Tedy jsou motory s jen ručním startem anebo jen s el. startem. Dá se to ale změnit!!  Jak? No nákupem vrchního krytu motoru s mechanickým startérem. POZOR! Moje rada platí pro motor Stiga/Loncin, který používá VARI na svých sekačkách. Tam to mám osobně vyzkoušené. Za ostatní modely nebo značky na trhu neručím. Unášeč ručního startéru na motorech Stiga/Loncin je i v elektrické verzi a provázek s rukojetí je zase součástí nového horního krytu motoru. Záměnou těchto krytů máme rázem motor, který se dá spustit dvěma, na sobě nezávislými, způsoby. Takže motor může pracovat i mezi tím, než se zanedbaný  akumulátor dobije, aby se dal nadále využívat elektrostart. Je to přece jen pohodlnější, to uznávám. Je to dobré i do budoucna až baterie třeba doslouží a repase nebo nová bude hůře dostupná. Fotky a video snad ukáží, jak snadné to je, netřeba žádných úprav, je to jen záměna kus za kus. 

 

 

Ještě bych se chtěl zmínit o principu elektrostartu a přípravě palivové směsi. Někteří lidé elektrostart odmítají s tím, že motor jistou dobu běží na bohatou směs, tím se ničí a vůbec, že to nesvědčí motoru. No, není to tak docela pravda. Ovladače na koncích hřídelek, říkejme jim plačící, škrticí klapky a klapky sytiče - sytičové přívěry se navzájem ovlivňují. V momentě, kdy motor naskočí, onen plastík osky škrtící klapky zatlačí na plastík hřídelky sytiče a sytič takřka vyřadí z činnosti. Prostě ho otevře tak, aby již nedocházelo k obohacování směsi a o chod motoru se stará už jen regulátor otáček. Za velice krátkou dobu pak ještě klapku sytiče otevře do krajní polohy táhlo od bimetalové "patrony", umístěné na zadní stěně výfuku, kde se opravdu velice rychle ohřeje. Existuje ještě verze karbutátoru s ručním zapínáním sytiče, kdy po spuštění motoru se popsaným způsobem sytič sám vypne. Ovšem takový to karburátor v našich končinách na motorech Stiga/Loncin nenajdete, tedy pokud vím. To jen tak pro úplnost.  Kontakt ovladačů hřídelek otevření sytiče po jejich kontaktu a bimetal na výfuku jsem se pokusil zachytit na fotkách. Snad to bude alespoň trošku srozumitelné. Vidíte, já myslím, že se není čeho bát. Motor s el. startem nijak netrpí, nebo netrpí víc, než motor s mechanickým startérem. Budu rád, když alespoň jeden – dva čtenáři pochopí, co jsem napsal a děkuji jim, že dočetli až sem.

Ještě jednou děkuji všem, kdo si to přečetli, za pozornost a pokud to pro někoho bylo přínosem, splnil jsem svůj úkol.

Hezké a klidné jaro přeje

Bronislav

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.

Související fotografie