RAPTOR HYDRO a jeho srdce - KOHLER

Zveřejněno: 4. 10. 2021, autor: Bronislav Malý

Napadlo mne, že by to někoho mohlo zajímat z trošku technické stránky, co ten stroj vlastně pohání. A tak vzhůru do útrob zatím nejsilnějšího motoru ve službách Vari.

V jednotlivých článcích o RAPTORU HYDRO jsem dost často zmiňoval a i vyzdvihoval, jak tomu stroji ten motor Kohler svědčí a byl jsem s jeho výkonem i celkovým projevem spokojený. Za celou dobu se nestalo, aby nechytil napoprvé. Opravdu. Studený nebo teplý. Vlastně stalo, jenže to nebyla chyba motoru, ale moje. Nedocvakl jsem plynovou páčku až na sytič. 

No nic, postupně se Vás pokusím seznámit s rozhodujícími a rozdílovými periferiemi motoru, ale i obsahem bloku motoru.

Jako první je vzduchový filtr. Fotku válcového skládaného papírového fitru s molitanovou manžetou jistě znáte. Pak je tu vnitřní tvar krytu fitru, kde se odehrává ono cyklonové předčištění. Na fotce je vidět spirálová trasa, kudy proudí nasávaný vzduch a na základně filtru, pak otvor, kudy nečistoty mohou odejít z prostoru fitru ven. 

20200507_160000                      20200507_155910   

Ventilový rozvod OHV, to už asi viděl každý, ovšem povšimněte si na víku rozvodů kruhových nálitků kolem děr. Ty můžou za to, že to odlité - ne plechové víko, nepřetáhnete a nepraskne. Dosednou na hlavu motoru, gumové těsnění se dostatečně zmáčne a těsní a dotažení je rovnoměrné. 

20200507_160941

Jak známo, Raptor má dvě nádrže. Jednu na motoru a druhou 4.5Llitrovou pod řidítky, ze kterých vedou hadičky do třícestného ventilu a obsluha si volí jednu nebo druhou nádrž, nikdy ne obě najednou a nebo palivo zavřeno. Ovšem je vidět jen jeden filtr paliva a to z té nádrže pod řidítky. Nádrž motoru má svůj fitr v nádrži a je stejně kvalitní, jako každý jiný fitr paliva. Žádný hrubý předfitr. I přesto doporučuju dbát na čistotu při tankování. Dostanete se k němu po odpojení hadičky.  Nádrž na motoru má taky ten největší nalévací otvor, co jsem na těchto motorech kdy viděl. Uzávěr je na bajonet. 

20200507_162130              20200507_174913

Pomalu se dostáváne do útrob motoru. No a začneme celokovovou kovanou a broušenou vačkou s automatickým dekompresorem. Co k tomu víc říct? Asi jen foto. 

20210320_130526

Pak tu máme, snad nadevší pochybnost, litinovou vložku válce. Věřím, že je na fotkách viditelná. 

20210320_131726          20210320_130639

Pokud bude někdo tvrdit, že má motor dva tlakově mazané body a tlakovou filtraci oleje s plnoprůtokovým olejovým filtrem - asi mu věřte! Tím jsme se dostali k tomu nejdiskutovanějšímu. Začneme tím, že trochoidní čerpadlo pohání vačková hřídel. Čepadlo pracuje ve své jímce. Je to ta levá díra na 3 obrázku.

20210320_131928            20210320_131917                20210320_130541

Podíváme se tedy po cestě oleje. Od čerpadla putuje tlakový olej přes pojišťovací ventil - kulička s pružinkou - spodní trubičkou do olejového filtru. Všimněte si i fitru nasávaného oleje.

20210320_134045         20210320_130551                  20210320_130605

Vrchní trubičkou jde vyčištěný tlakový olej  do spodního ložiska klikové hřídele. No a máme první tlakově mazaný bod! Všimněte si prosím drážky a dírky na klice! Tou drážkou jde tlakový olej do té dírky a trubičkou na spodní ojniční čep. No a máme tu rázem druhé, tlakově mazané, místo. 

20210320_130659     20210320_130943      20210320_130639

Zbytek mazání zajišťuje rozstřik a i přesto, že zkolabuje tlakový okruh, motor bude mazán. Tak takto nějak funguje motor Kohler pohánějící fakt dobrý stroj RAPTOR HYDRO  a tak nějak je vybaven stran nasávání vzduchu, tankování apod. Nezmínil jsem, že motor má celkem tři otvory pro vypouštění olejové náplně. Dva na protilehlých bocích a jeden zespod. Popsal jsem jen ty nej věci, které se na jiných motorech zatím nevyskytují. Já jen doufám, že moje fotky a komentář k nim, Vám poslouží k dobré orientaci "jak to funguje". 

Za mě je to opravdu dobrý motor. Je trošku servisně náročnější, ale pro dobrý a odborný servis by to neměl být problém a vřele doporučuju si takový servis najít, když si člověk s něčím neví rady. Mohl by tím ušetřit celkem dost peněz.

Tímto článkem už věřím nadobro uzavřu seriál o Raptoru. Alespoň pro letošek. Už jsem popsal vše, co mi prošlo rukama. 

Budu se zase opakovat, ale Raptor s tímto motorem mohu opravdu doporučit. Obzvláště lidem, kteří nemají potřebu obdělávání půdy, ale řeší jen trávu nebo jiný komunál. Jak jsem již jednou jinde uvedl - sám se divím, že ho ještě nemám. 

Ať Vám slouží!!! 

 

 

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.