Kohler CV224 a jeho údržba

Zveřejněno: 21. 3. 2023, autor: Ondřej Vrzal, přečteno: 5 494✕

V prosinci předloňského roku se po dlouhém čekání dostaly první pohonné jednotky ke svým majitelům. Každý by jistě chtěl, aby jeho vytoužený motor co nejdéle a nejlépe sloužil. K tomu je zapotřebí se o něj správně starat. Za více jak dva roky s Kohlerem, jsem se o něm hodně naučil, dozvěděl a v tomto článku se o to s vámi pokusím podělit a přiblížit vám takový běžný uživatelský přístup a údržbu.

Podnětem pro sepsání tohoto článku pro mě byla diskuze ve fanouškovské skupině Terra Vari a vše co k tomu patří na Facebooku. Ne každý zná tak dobře technické pojmy, ne každý ví, co je správné pro pohonnou jednotku a co není. A mě napadlo, pokusit se v tom udělat alespoň trochu jasno.

Kde začít? Asi nejlépe od začátku, že. Před každým použitím motoru je dobré udělat vizuální kontrolu celku a zkontrolovat hladinu oleje. Pro jeho správné chlazení je nutné udržovat nasávací otvory chladícího vzduchu a žebrování bloku v čistotě. Studený motor startujeme na sytič, ohřátému může stačit i mírně zvýšený volnoběh, je to individuální. Když už studený motor běží bez problémů na volnoběh, je vhodné ho před prací nechat pár minutek ohřát, stejně tak olej, by se mohl dostat do všech zákoutí motoru. Obzvlášť vhodné je to za nižších teplot. Pro spojku a její dlouhou životnost je dobré co nejvíce využívat maximálních otáček motoru, kdy je spojka plně roztažená a nedochází k jejímu prokluzu. V maximálních otáčkách se i motor správně chladí. Ventilátor se otáčí stejnými otáčkami jako motor, v maximálních otáčkách je tedy průtok chladícího vzduchu největší, motor se chladí nejlépe. Takže práce na půl, tři čtvrtě plynu, v domnění šetření stroje, co občas vídám, není vůbec v ničem přínosná, spíš naopak. Po náročné práci v horku je lepší nechat motor dochladit ve zvýšených otáčkách bez zátěže.

Co se paliva týká, nedělejte si ho velké zásoby a používejte co nejčerstvější benzín. Kohler v příručce hovoří o maximálním stáří paliva 30 dní. To proto, že biosložka je schopna zalepit kanálky karburátoru a někdy nemusí pomoci už ani důkladná rozborka a čištění v ultrazvuku, karburátor se musí vyměnit za nový a není to nic levného. Navíc stroj stojí, protože motor není schopný pravidelného chodu a vám stojí práce. Jako prevence je dobré po práci uzavřít palivový kohout a nechat motor palivo spotřebovat na volnoběh až do zhasnutí. Pak ještě dejte sytič a znovu nastartujte, uvidíte, že motor chytne a vytáhne z karburátoru opravdu maximální množství paliva. Žádné palivo s biosložkou v karburátoru = žádné problémy s ucpáním karburátoru. Méně problémové jsou i benzíny s ETBE, tedy u nás ty s 98 oktany a výše. Před delším uskladněním motoru, palivo vypusťte z nádrže i karburátoru a spotřebujte ho například v automobilu. Nebo je možné využít Aspen - alkalický benzín neobsahující biosložky, ten ale trochu více leze do peněz a je vhodný pro občasný provoz anebo právě uskladnění. Přesto, že toto vše dodržuji, přidávám do benzínu ještě aditivum, které má čistící i stabilizační účinky.

Na oleji dost záleží. Ani ne tak na jeho značce, ale správné specifikaci a včasné výměně. Ta udělá daleko více, než logo světoznámého výrobce na lahvi. To, když si uživatel mylně myslí, že „kvalitní“ olej není potřeba tak často měnit. Kohler doporučuje používat motorový olej 10W-30 API SJ nebo lepší. Klidně můžete použít i olej od Hondy nebo od Vari. Menší upozornění, je ho v motoru 0,7l!

Když už jsme u toho oleje a jeho výměny, chtěl bych se trošku vrátit k servisnímu manuálu a servisním lhůtám. První výměna oleje je předepsána po 8 hodinách provozu, ale mění se pouze olej, nikoliv olejový filtr! Olej se vypouští nejprve šroubem pod olejovým filtrem (klíč č.10), poté vypouštěcím otvorem vpravo od něj při pohledu na olejový filtr. Samozřejmě je nutné motor nahnout. Na povolení budete potřebovat čtyřhran velikosti 3/8" (9,52 mm), lze použít prodloužení z gola sady, a při zpětné montáži tmel, těsnící pásku nebo těsnící niť odolnou oleji. Náš dvorní génius, Miloš Valenta, doplnil na svého Kohlera – vypouštěcí ventil, aby výměna oleje byla skutečně hračka. V nouzi je možné naklopení motoru a vylití oleje přes nalévací hrdlo. Kdo pozorně sledoval článek Broňi Malého, ví, že jedním nakloněním se všechen olej z motoru tímto způsobem nevyleje a je potřeba ho několikrát opakovat, kvůli členitosti spodního víka motoru . Není to tak komfortní, ale pokud nejsou po ruce patřičné nástroje a těsnící prvky, je to také řešení. Odsátí oleje bych se osobně vyhnul, protože nikdy se vám nepodaří olej dokonale odsát a vždy nějaké množství oleje s kaly v motoru zůstane, určitě větší než při klasickém vylití. Další výměna následuje po 100 hodinách anebo po roce, záleží, co nastane dříve. To už se mění i olejový filtr. Na ten se hodí klíč, který jsem navrhl a v pozměněné formě ho nabízí i Vari. On totiž olejový filtr drží pekelně a moc místa kolem něj není. Miskový klíč seshora nenasadíte, řetězový se nevejde mezi blok motoru a filtr. No, a páskový často klouže. Věřte mi, mám už s Kohlerem něco odježděno a odservisováno. Klíč upotřebíte i při montáži nového filtru. U něj jsou dvě možnosti. Buď originál Kohler anebo cenově dostupňější náhrada přímo od Vari, za kterou vděčíme přímo panu Tomáši Belingerovi, obchodnímu řediteli Vari, kterému se vyšší cena originálu, tak jako mnoha uživatelům, nelíbila a tak zajistil dostupnější řešení. Děkujeme! Standardně se na motorech Kohler, osazovaných na stroje Vari, nachází černý olejový filtr s doporučeným intervalem výměny 50-100 hodin. V době nedostatku olejových filtrů však Kohler, pro zachování dodávek a termínů, na některé motory namontoval filtr modrý z "long-life" 300 hodinové sady pro vybrané trhy. Jeho doporučený interval výměny je tedy až 300 hodin. Na tento modrý filtr nabízený klíč nesedí. Není potřeba věšet hlavu a požadovat další speciální klíč pro demontáž. Modrý filtr má rozměr na klíč menší, než filtry černé, stačí tedy vůli klíč-modrý filtr vymezit kouskem plechu nebo vložením plochého šroubováku. Černý filtr Kohler a černý filtr Vari mají rozměr pro klíč totožný.

IMG-20230315-WA0000IMG-20230315-WA0010IMG-20230315-WA0004
IMG_20210705_175630IMG-20230315-WA0015IMG-20230315-WA0017

Další servisní intervaly naleznete v návodu k obsluze, já bych je jen tupě opisoval a bylo by to k ničemu, jen si pěkně ten návod přečtěte. Zastavím se ještě u servisního úkonu po 50 hodinách a to servis/výměna předčističe. Co si pod tím představit? Předčistič je molitovaný potah na vzduchovém filtru, který zachytává větší nečistoty a zvyšuje tak životnost samotnému filtru. Když povolíte spony krytu filtru a sejmete ho, hned předfiltr uvidíte. Lze jej opatrně z filtru sundat, vyprat ho ve vlažné jarové vodě, nechat oschnout a lehounce jej potřít motorovým olejem, jen aby byl mastný a lépe na něm nečistoty ulpívaly. Takto čistý a ošetřený může přijít zpět na své místo. Pokud by už nešel vyčistit anebo by byl poškozený, lze i předfiltr koupit zvlášť. Jinak při koupi náhradního vzduchového filtru je předfiltr jeho součástí, není nutné ho kupovat zvlášť. I u vzduchového filtru máme dvě volby, originál Kohler a Vari. Rozpad dílů motoru i s možností zakoupení naleznete na webu shop.vari.cz. Ventilové vůle jsou u tohoto motoru pro oba ventily shodné a to 0,0762-0,1270 mm, z toho vyplývá použití spárové měrky o tloušťce 0,1 mm.

IMG_20221211_111116_4IMG_20221211_111623_4IMG_20221211_111751_4
IMG_20221211_153222_5IMG_20221211_153332_1IMG-20230315-WA0009

Tak to by bylo asi vše, co jsem měl na srdci. Věřím, že neznalým jsem alespoň částečně osvětlil, co a jak, a ti znalí mi snad dají za pravdu. Všiml jsem si, že nás Kohleráků je čím dál více. Jako človíček, který se podílel na jeho vývoji a testování, spolu s mými blogerskými kolegy, lidmi z Vari i Kohleru, bych vám chtěl popřát mnoho spokojených motohodin. Třeba jednou bude Kohler podobná legenda, jako první „plechová“ Honda GXV 160. Myslím si, že k tomu má všechny předpoklady. Děkuji za přízeň, a v novém roce Vám přeji hlavně hodně zdraví a na našich zahradách a políčkách bohatou úrodu!

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.