Zázračná malá páčka s velkou důležitostí

Zveřejněno: 23. 6. 2022, autor: Miloš Valenta, přečteno: 1 696✕

Poupravil jsem si pro sebe plynovou páčku s červenou bambulí, používanou v současné době na motorech pro stroje Vari. Přibyla tam po mém zásahu totiž ještě jedna malá z boku. Proč, to vám právě nyní vysvětlím.

Vlastním dva motory pro práci s Vari. Prvním je Honda GSV 190 a druhý Kohler COMMAND PRO CV 224.

Párkrát se mi už stalo na obou motorech, že třeba při rozjezdu člověk nechtěně přetáhne páku do sytiče, když chce nasadit plný plyn na maximální otáčky, tedy 3600 ot/ min. Pokud se hýbe pákou bez nastartování motoru, třeba pro kontrolu usazení bowdenu u motoru, polohy páky jsou zřetelné. Je tam kulisa, která určuje polohy, do které zapadá spodní část páky a při posunu je to cítit i slyšet. To je naprosto v pořádku. Ale ovšem za běhu motoru je to už jaksi horší. Slyšet to není ani náhodou a citově se to trochu ztrácí, protože ani řidítka nejsou v naprostém klidu a přeci jen trochu vibrují od běhu motoru. Jak jsem již psal, někdy se mi stává, třeba když chci rychle odjet z křižovatky, že jsem polohu „přetáhl“ částečně do sytiče. Znamená to vrátit zpět a znova přidat a vystihnout v tom fofru správnou polohu páky. Nejsem sám, pár lidí si už taky stěžovalo, že se jim to přihodilo. A tak jsem se snažil na tento „ malý problém“ zaměřit a jednou provždy to vyřešit k dokonalosti.

Zapůjčil jsem si z Vari v Libici kompletní plynovou červenou páčku i se strunou a rozebral jí. Je to prosté a velmi jednoduché. Na zadní straně krytování jsou obdélníkové otvory, do kterých jsou zapadlé čtyři umělohmotné zarážky, jazýčky, krytu předního. Stačí vzít menší šroubovák, packy lehce odehnout a obě půlky krytu od sebe rozpůlit. Je to názorně vidět i na některých z vložených fotek, kam šroubovák vkládat.

IMG_20220531_143355DSC05061DSC05062DSC05063DSC05065DSC05067DSC05068DSC05060DSC04988DSC04989DSC04990DSC04991IMG_20220602_120532DSC05069IMG_20220606_085226DSC04992DSC04993DSC04994DSC04995DSC04996IMG_20220602_121145DSC04997DSC04998IMG_20220603_115947[1]

 

No a jsem vevnitř. Střeva jsou uzpůsobena důmyslně a univerzálně tak, aby páka byla použitelná pro více druhů motorů a uložení bowdenu pro různé vyvedení do stran. To byla pro mě výhoda, protože vždy se snažím originální díl mou další úpravou nepoškozovat, neupravovat, nevrtat, či nesvařovat. Tady se řešení přímo nabízelo! Chvilka přemýšlení a vrhnul jsem se do práce. Plocháč, pilka na železo, pilník, tužka a posuvné měřítko. Vyrobil jsem první kus, ještě ho poupravil a výsledek byl na světě. Jde o speciální tvarovaný kus, bránící spodku páky přejet do zóny pro nastavení sytiče. Konec problémů a hlídání polohy pro zapadnutí do prohlubně kulisy. Stoprocentní funkce.

Ono se to totiž nezdá, ale tento zlepšováček chrání váš motor. I malé přejetí pákou do sytiče už lehce přivírá klapku a mění se poměr směsi vzduch-benzin. Pro zahřátý motor nevhodná až vražedná kombinace. Stačí opravdu jen malinko a na chodu motoru to vůbec ani nepoznáte.

Podle prvního funkčního kusu jsem nechal zhotovit pár kousků v 3 D tisku a výsledek je stejný, bezchybný.

Z čeho se to tedy skládá?

 Omezující páčka je tvarově přizpůsobená, 10 mm dvoumilimetrového pružinového drátu jako doraz proti vypadnutí a slabá tlačná pružinka na vracení páky zpět do výchozí polohy.

Jak to tedy funguje a probíhá?

 Páku plynu máme v krajní poloze pro volnoběh, tedy směrem k sobě, zatlačíme ukazováčkem druhé ruky malou páčku směrem k řidítkům a pak plynovou páku normálně přesuneme na doraz dopředu na aktivaci sytiče. Nastartujeme motor, páku plynu pomalu vracíme zpět a malá páčka cestou sama vyskočí do původní polohy, tedy ochranné aretace. Po volnoběhu přidáme plyn do maximálních, tedy pracovních otáček. V tu chvíli ale už nejde v žádném případě přejet, byť jen kousek, do polohy sytiče, moje aretace to prostě neumožní ani náhodou.. 

Tak to je vše vážení. Já to už mám aplikované na obou mých motorech, vřele to doporučuji i vám.

 

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.