KDO NEMAŽE, . . . .

Zveřejněno: 24. 9. 2018, autor: Bronislav Malý, přečteno: 6 200✕

Pokusím se vám přiblížit, jak moc je důležité dbát na výměnu a jakost převodového oleje s ohledem na šnekové soukolí.

Podělím se s Váma o fotky jednoho šnekového kola, které jsem vytáhl z převodovky. Převodovka z roku kolem 1992 - 93 a asi toho ani moc nenapracovala soudě podle stavu kotouče (bubínku) spojky, leč závada je víc než jasná - smetený "zuby" šnekového kola. Proč? No to se nikdo nepřizná, ale podle zbytku a stavu kola - nadměrné opotřebení. A já k tomu dodám vlastní názor - díky špatnému mazaní. Respektive špatně zvolený olej. Na otázku, zda proběhla nějaká výměna během doby, byla odpověď jednoznačná: "Samozřejmě, měnil!!!"  A tady se dostáváme k tomu, co mám na mysli.

Všude možně a i v diskuzích na stránkách Vari se dotazuje a debatuje, jestli tam mohu dát takový, či jiný olej. Tyto dotazy jsou většinou motivovány dostupností toho kterého oleje tím kterým tazatelem. Chápu to, ale jen do jisté míry. Není dobré tam lít za každou cenu jiný převodový olej s jinou specifikací než je GL-5. Jiná specifikace (např. GL-4), i když se slíbí častější výměna, protože ho má někdo "dostupnější", není prostě schopen mazat šnekový převod a toto jsou podle mne důsledky. Ve šnekovém soukolí vznikají vysoké tlaky, které převodový olej bez hypoidních přísad vytlačí tak, že v ten moment a v záběru není mazán. Jen hypoidní přísady zajistí mazání soukolí v záběru. To znamená, že nehypoidní olej sice maže otáčející se kolo mimo záběr, ale v záběru je vytlačen, vznikají otěry bronzu, které se vyplavují do oleje, tím se kolo nadměrně opotřebovává až dopadne jako na fotkách. Na dně převodovky pak leží kaše tvořená olejem a oním otěrem. Takový mastný zlatý prášek. Tak a teď je na místě pouvažovat, jak výhodné je šetřit na oleji?!!! Každému to dojde až zjistí, kolik takováto oprava bude stát, ale rozhodnutí ponechám na každém majiteli.

IMG_20180914_152725  IMG_20180914_152241  IMG_20180914_152207 

Já myslím, že k fotkám již není moc co dodávat, dovolím si svoji radu pro ty, které to zaujalo a přemýšlí nad tím. Používejte převodový olej API GL-5, jen ten je hypoidní. Nenechte se ničím zvyklat. V současnosti olej PP 80W90 H API GL-5 je přesně ten, co by tam mohl být. Viskozitou (80W90) si nelamte hlavu, je v tomto případě vyhovující. Jen vězte, že PP 80W90 je i v GL-4, tak nakupujte obezřetně, ale většinou nemá v názvu písmeno H. Starý dobrý a známý PP90H se již špatně shání.

Závěrem bych chtěl požádat ty, co používají mínusové hodnocení, aby mi napsali proč se tak rozhodli. Já jim jejich názor neberu, ale zajímá mě, co je špatně a co dělám špatně. Třeba se zlepším, no. A jestli nenapíší, taky to přežiju.

Se vší úctou

Bronislav

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.

Související články