DSK 317.1/S je převodovka na Global, kterou mám na svém stroji a používám na přejezdy, polní a lesní práce, a to i s vylepšeními, které jsem k Vari vyrobil. Nyní jsem si na ní předělal řazení na jiný způsob, se kterým vás, jak jinak, rád seznámím.
Tato převodovka disponuje třemi rychlostmi vpřed, neutrálem a zpátečkou. Řazení rychlostí je řešeno pákou na levé straně. Pro změnu převodového stupně bylo nutné slézt z vozíku a zařadit, nebo se naklonit přes řidítka a rukou zvolit rychlost v klidovém stavu, to znamená, kdy motor na volnoběh neroztáčí přes odstředivou spojku hrníček spojky. To, že někdo raději z vozíku řadil nohou, zde ani snad rozvíjet nebudu. Já někdy také (doznání).
Tak jsem se nad tím zamyslel a napadlo mě elegantní řešení. Mít řazení co nejblíže obsluhy a aby bylo pohodlné, tedy někam k ovládacím prvkům na řidítkách. Lidé si to upravují nejrůznějšími způsoby, spousta se jich o tom zmiňuje třeba ve skupině „Terra, Vari a vše, co k tomu patří“ a některá řešení jsou opravdu velice pěkná.
Ale já chtěl prostě víc, něco trochu výjimečného! Chtěl jsem, aby řazení fungovalo ve všech polohách řidítek, jak výškově, tak i stranově. A nejen to, já při zaparkování Vari přetáčím řidítka bočně směrem dopředu o 180°, kvůli úspoře místa. Proto mojí volbou byl tažnotlačný bowden řazení, pocházející z osobního automobilu z vrakoviště, kde jej lze sehnat mnohem laciněji a neutrácet zbytečně 900,- a to v perfektním stavu. To byl základ mého nápadu a já mohl pokračovat. Vyrobil jsem si řadící konzolu s připojením přes objímku na řidítka před páčku „mrtvého muže“ s koncovkou páky z Fábie, která padne dobře do ruky. Bowden přenáší pohyb přes seřiditelné plošné kloubky na tvarovanou vidličku, která je nasazena na čtyřhranném vývodu z převodovky místo páky řazení a je zajištěna drátěnou pérovou závlačkou. Toto místo také využívám při přehození motoru na jiný stroj, prostě jen vytáhnu závlačku a sejmu vidličku. Rychlé a účelné.
Po testech a důkladném odzkoušení ve všech polohách jsem dospěl k přesvědčení, že to je to pravé ořechové. Původní originál páku jsem pečlivě zakonzervoval a uložil pro „strýčka příhodu“, ale jsem skálopevně přesvědčen, že už jí nikdy vracet zpět nebudu. Funguje to parádně a vzniklo komfortní řazení bez nutnosti se naklánět k páce. To bylo účelem a smyslem mého nápadu a výroby, protože já toto vylepšení při polních pracích obzvláště využiji. Řadím poměrně často, zvláště při vytváření řádků pro brambory, protože mám po stranách málo místa na otočení stroje a vytvořené řádky vycouvávám zpět a pak najíždím na další. Je to vidět na mém průvodním videu.
Rád bych na konec upozornil, že předělané řazení rychlostních stupňů musí obsluha užívat stejným způsobem, jako s originální pákou, to znamená řadit vždy za klidu stroje bez pohybu a nikdy ne za jízdy. Jinak také hrozí očesání ozubených kol.
Stroje a zařízení mě bavily snad od malička. Už jako dítě jsem rozebíral hračky a zkoumal, jak fungují. Vyučil jsem se opravářem zemědělských strojů s maturitou, opravoval bagry a buldozery, traktory, osobní automobily i malou mechanizaci. Několik strojů jsem i navrhl a vyrobil pro sebe, či známé. Zámečničina, mechanismy a stroje jsou dosud mým životním posláním a zároveň i koníčkem, i když dnes již pracuji v jiném oboru.