Vyměníme olej v převodovce u sekačky?

Zveřejněno: 25. 10. 2022, autor: Jaromír Malich, přečteno: 2 251✕

Nejen klasika v podobě převodovek řady DSK si zaslouží pravidelnou výměnu olejové náplně. I ta malá převodovka v rámu vaší bubnové sekačky nebo mulčovače si ten olej zaslouží vyměnit také. A věřte, že to není vůbec složitá práce. 

Je to tak na půl hodiny práce. Ono se do té výměny oleje moc nechce, protože tahle převodovka, která v různých provedeních převoduje pojezd u sekaček Agatha, Lucina MaX, mulčovačů Hurricane F/AF-550, MaX nebo v bubnovém sekacím adaptéru BDR-650V, je ukryta v rámu. Výměna oleje je možná a jednoduchá, jen ta převodovka musí z rámu ven. Už jen tuhle větu, když někteří slyší, automaticky výměnu oleje zavrhnou, že na ní nemají čas nebo se najde jiný důvod. A i když výměna náplně není předepsána výrobcem stroje, pak ji považuji minimálně za vhodnou. Každá olejová náplň stárne, absorbuje vlhkost, nečistoty vzniklé otěrem a tím se zhoršují její vlastnosti. Již před nějakou dobou jsme s kolegou Ondrou Vrzalem diskutovali, jak ty oleje v převodovkách vlastně měnit. Při náběhu, který je kolem 50 motohodin ročně, což je už na soukromého uživatele poměrně dost, je ideální měnit olej ,,ob rok“, pokud tedy máte klasické Vari, k tomu sekací podvozek (vyžínač nebo bubnovku) nebo některý z výše uvedených strojů, pak je vhodné si všechny výměny zapisovat a provést je vždy najednou. Upotřebíte tím naráz třeba 4l kanystr oleje specifikace API GL-5. 

123
A abychom se konečně dostali od úvodu k výměně samotné, pak začněte tím, že přední i zadní kryt sejmete. Ten přední, červené barvy, sundáte po odmontování dvou matic klíčem vel.10, zadní jde odejmout jen po povolení matice s plastovou hlavicí ručně. Dalším krokem je úplné povolení řemene, který pohání převodovku od motoru nebo příruby. Vlevo za motorem či přírubou je matice, kterou povolíte opět klíčem č.10 a úplně povolte kladku, abyste mohli vyvléknout řemen z velké řemenice. Následuje otevření krytu pod převodovkou a pak sejměte řemen, který vede od dvouřemenice převodovky na nápravu. Jde to ručně, bez využití hrubé síly. Tím máte převodovku vlastně už připravenou na demontáž z rámu. V rámu je upevněna trojicí šroubů M6x12, takže do ruky opět klíč č.10 a vyšroubujte dva zadní šrouby a vpředu drží převodovku jen jediný. Pak už převodovka jde horem vyndat ven. Olej vypustíte povolením šroubu imbus na levé straně převodovky, který je na nejnižším místě. Klíč je vel.5 mm. Povolte ale nejdřív o pár závitů horní šroub, který slouží jako odvzdušňovací při prvním plnění a zkoušení převodovky ve fabrice. Olej líp vyteče a i se bude líp plnit. 

 

45

Převodovku můžete položit vodorovně, aby olej při plnění zatekl dovnitř v plném objemu. I když převodovka nemá pod velkou řemenicí gufero (kvůli odvzdušňování při provozu), olej za tu krátkou chvíli, co bude převodovka otočená jinak, než jak je namontovaná do stroje, nestihne vytéct. Samozřejmě si nesmíte jít uprostřed práce dát si cigárko nebo oběd…..  Do převodovky nalijte 40 ml oleje ve specifikaci API GL-5 (pomocí velké injekční stříkačky). Z dostupných, splňujících specifikaci, je to třeba tento nebo tento.Těch 40 ml platí pro převodovky s hliníkovým tělem, pokud máte stroj roku 2014 a starší, zřejmě zde ještě bude skříň litinová s poloviční náplní. Na závěr dotáhněte šroub a můžete skládat dohromady. Převodovku upevníte zpět do rámu a navléknete spodní řemen. Pak je vhodné ještě mrknout, jestli se napínací kladka horního řemene volně otáčí a nevydává pazvuky, svědčící o vadném ložisku. Pokud je vše v pořádku, tak nasaďte zpět řemen a dopněte jej, ale s citem! Úplně posledním krokem je kontrola dráhy řemenů a namontování krytů. 
Že to nebyla žádná složitá operace? Mějte se krásně, přátelé. 

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.