Vari s kotoučovou brzdou

Zveřejněno: 4. 8. 2017, autor: Miloš Valenta, přečteno: 14 056✕

Jednou jsem se vrátil unavený domu, poté, co jsem vyráběl cosi nového na zdokonalení Vari. A ten večer mi manželka řekla onu osudovou větu: ,,Nemyslíš, Miloši, že by jsi měl už trochu přibrzdit?"

 

Trochu přibrzdit – páni to byl od ní výborný nápad, i když to tenkrát asi myslela trochu jinak. Podíval jsem se zasněně do dáli, zamyslel se, ale ne nad sebou, ale nad zabrzděnou nápravou na malotraktoru. A protože Vari má pevnou nápravu, stačí brzdit pouze jednu poloosu. Okamžitě se mi v hlavě začal rodit plán, z čeho a jak to vyrobit. Volba mezi brzdou bubnovou a kotoučovou byla zcela jasná. Samozřejmě kotoučová! Má větší účinnost a pro přestavbu je jednodušší. A když kotoučová tak rozhodně ne lanková, ale hydraulická. Má totiž mnohem větší přítlak na destičky díky poměru pumpy a přítlačných pístků ve třmenu. Tak to by bylo.

IMG_20170724_182606[1]

 

 

 

Má práce nikdy nevzniká z přesných výkresů, ale podle představy již promyšlené v hlavě a pokud při výrobě narazím na nějaký technický problém, jsem i rád, že se s tím musím poprat a řešit. Začal jsem tedy shánět věci na výrobu. 

 

DSC02392DSC02384DSC02380DSC02386DSC02391DSC02393DSC02396DSC02398                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Použil jsem nové díly na motorku – konkrétně na Enduro. Pumpa a hadička je z přední brzdy, třmen a kotouč ze zadní – je menší na průměru a nevadí při jízdě v terénu. Video je pořízeno při jízdě z mírného kopečka s naloženým vlekem, brzdil jsem pouze “kotoučovkou“. Pozor – kola ale musí být vždy nastavena na stálý záběr!

Proč jsem vyrobil brzdu na Vari? Protože tato brzda výborně pomáhá zpomalit a zastavit s plně naloženým vlekem a také dokonale zabrzdí ve spojení s opěrným vedeným třetím kolem -  třeba při stahávání klád, zvláště ze svahu. O tomto se zmiňuji v jednou z mých článků s názvem Vari má tři kola. Určitě Vás napadla otázka -  proč je vedle kotouče přišroubovaná řemenice? Co asi bude pohánět a k čemu asi tak slouží? Nebudu žádný tajnůstkář a jasně bez vyhýbavých odpovědí to rád objasním. Totiž ta řemenice je namontována a určena pro …..klínový řemen. Stačí?

DSC02379DSC02387DSC02385DSC02383

       

 

 

 

 

 

 

 

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.

Související články