Rozpůlíme převodovku?

Zveřejněno: 8. 3. 2018, autor: Bronislav Malý

Napadlo mě sundat vrchní díl převodovky a odhalit, co že se tam všechno skývá a taky jak na to!

Začínáme kotoučem spojky. Odjistit, povolit a vytáhnout. Jak na kotouč spojky, jsem zde již popisoval. Dále povolíme a vyšroubujeme šroub s pružinkou aretace řadící kulisy. Nezapomeneme ani  na kuličku. Ten šroub povolujeme šrouboválem zároveň s pojistnou maticí, zajistí se tím zachování nastavení, se kterým pak není třeba hýbat při montáži. 20180203_113919Povolíme matky šroubů na přírubě dělení a šrouby vytáhneme. Všechny šrouby jsou hlavama nahoru až na jediný - pod aretačním kolíkem rychlostí pro orbu. Tam je obráceně, kvůli tvaru odlitku spodního dílu. Tady taky pozor!!! Dva šrouby Vám půjdou hůře vytáhnout a vůbec by bylo dobré, si šrouby ukládat tak, aby šly zase tam, kde byly. Proč? Dva znich zajišťují centrování obou dílů převodovky a jsou delší. Je tam tedy pět šroubů M8x25 v celkem volných dírách a dva M8x30. V podélné ose převodovky z pohledu obsluhy jsou ty dva šrouby naproti sobě hned první vpravo od té podélné osy. Když to napíšu jinak - jeden je pod řídítky hned ten první vpravo od středu a druhý naproti němu vpředu vpravo od uchycení třeba pro nosič malých (5kg) závaží. Snad jsem to popsal trošku srozumitelně. Hlavně ty dva šrouby neztraťte a nesnažte se je nahradit běžným M8x30. A už vůbec vrtáním "neprotahujte" těsnou díru v odlitcích!!!! Fakt bacha na to!!! Po odejmutí šroubů horní díl bude stále držet, je přilepený a je třeba mírného poklepu směrem vzhůru třeba na čtyřhran řadicí kulisy a třeba i do místa pro aretaci řídítek, až se horní díl uvolní. Nemusíte k tomu klepání nutně použít kladivo. Postačí gumová či hliníková palička. Prostě je třeba to opatrně odrazit.

No a víko jde směrem vzhůru! Jde ztuha, protože některá ložiska drží těsně ve slepých dírách horního dílu. Nepoužívejte šroubováky jako páčidlo v dělící rovině dílů, mohla by se dosedací plocha deformovat, nadělat nerovnosti a pak už to nikdo nezatěsní. Čep kulisy řazení se vysmekne z kola řazení, v horním dílu převodovky většinou zůstane ložisko šnekového hřídele, zato ložisko předlohové hřídele zůstane zase na té předloze. Obě jsou ve slepých dírách horního dílu převodovky. V tomto rozložení nic nebrání kontrole stavu kuličkových ložisek případné jejich výměně. Zůstane-li však ložisko na šnekové hřídeli, je třeba ho sundat, aby šlo ze spodního dílu vydělat předlohová hřídel a pastorek s předlohou. Žádná věda s ložiskem. Horkovzdušná pistole a jde rukou. Samozřejmě rukou v rukavici. Pistole nahřeje dostatečně pro demontáž, ale i pro montáž ložisek, ale nepoškodí a neublíží okolí. Na ponku jsem Vám vyfotil pastorek s předlohou a předlohovou hřídel. Všimněte si, prosím, hned pod ložiskem toho menšího ozubeného kola. Za ním na předlohové hřídeli je větší kolo a spolu tvoří soukolí. Tak to je přesně to soukolí, co se řeší při debatách dvoutaktní - čtyřtaktní motor. Z pastorku se sundá předloha a zůstane jen hřídel s jedním ozubením a to celé - pastorek je třeba nahradit jiným. Na předlohové hřídeli se pak musí vyměnit to vrchní ozubené kolo. Pro čtyřtakt bude na pastorku o zub víc a na tom druhém kole o zub míň. Převodový poměr se změní, ale při dané osové vzdálenosti bude soukolí stále v záběru jak má být. Takže ano, je třeba vyměnit oba díly, jinak to nejde.

20180203_12175920180203_12193420180203_13174520180203_131622

20180203_134010Po případné výměně ložisek vyměníme ještě (vždy) gufero pod kotoučem spojky a můžeme skládat zase zpět. Pokud jsme některé hřídele vydělali, dáme je zpět do pozice spodního dílu převodovky. Doporučuju před nasazením horního dílu jej nahřát tou horkovzdušnou pistolí. Je to slitina hliníku, pěkně se roztáhne i při relativně malé teplotě a montáž je daleko snažší už třeba tím, že ložiska hladce zajedou do otvorů slepých děr. Nafotil jsem vám sejmutou teplotu horního dílu (po montáži infračeveným teploměrem, takže cca 60 °C stačí.  Dejte si při nasazování horního dílu převodovky také záležet, aby byl palec - čep řadicí kulisy "na svém místě" kola řazení, jinak budou problémy. Díly k sobě sice sesadíte, ale přes špatnou polohu kulisy vám zdrhne kulička do převodovky a můžete začít znovu. Horní díl převodovky musí dosednout až na přírubu. Nikdy nepoužívejte obvodové šrouby k dotažení dílů k sobě, poškodíte jej! A jde to, fakt to jde rukama až k sobě. Nezapomeňte na papírové těsnění. Výrobce ho tam dával, tak tam asi patří i když podpořen tenkou vrstvou silikonu. Takže jen silikon nestačí! Jsou totiž místa, kde přitomnost těsnění, jeho síla, má svoje opodstatnění. No a teď už jen rozdáme šrouby M8 a podotahujeme obvod příruby. Poslední je šroub aretace kulisy řazení s pružinou a kuličkou. Je-li čep kulisy na svém místě v kole řazení, nikdy se nestane, aby se dostala kulička do převodovky. Takže šup tam kuličku a šroubem s pružinkou přitahujeme. Kulička si najde svoje místo jak na pružince, tak v kulise a můžeme dotáhnout na původní místo. Už není třeba nic nastavovat a seřizovat.

Tak a máme to za sebou. Pokud byla použita tenká vrstva silikonu k těsnění, doporučil bych nalévat olej až druhý den, nebo až po jeho "vyzrání". Ořízneme vytlačený silikon a převodovku můžeme také v oblasti příruby přestříknout matným černým akrylátovým sprejem. Nebo ji přestříkáme celou, jak kdo chce.

Vidíte, zase žádná věda. Největší problém je moje ne-schopnosti vysvětlovací a popisovací, takže s citem a odvahou to zvládne každý šikovný.

 

Přeji pěkné dny přátelé!!

 

Hodnocení článku:
118 / 67
Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.