Přechod z T-20 na DSK-317

Zveřejněno: 15. 12. 2020, autor: Ondřej Vrzal, přečteno: 8 695✕

Jistě jste zaregistrovali, že firma Vari měla a má pro své zákazníky vždy nějakou akci či zvýhodnění. Fenoménem posledních let, kdy jsou zvýhodnění majitelé starých strojů při koupi nových, jsou ekodotace a šrotovné. Ve zkratce, při odevzdání staré pohonné jednotky nebo převodovky, získáte novou s výraznou slevou. Vždy se to točilo okolo čtyřtaktů, ale v letošním roce přibyla do šrotovného převodovka DSK-317 pro dvoutaktní pohonné jednotky. Díky tomu jsou odměňováni za věrnost i skalní příznivci těchto motorizací. No a taková nabídka už zláká kde koho…

To byl případ i známého. Jeho sestava Terry z roku 1985 si takovou modernizaci zasloužila. Né, že by převodovka T-20 vykazovala nějaké závažné vady, to v žádném případě, ale nutnost při polních pracích otáčet motor, závěs a kola není nic komfortního. Také rychlá jednička u této převodovky dost omezuje možnosti sestavy s vozíkem a nákladem zdolávat kopce, čemuž nepomohl ani přechod na silnější pětikoňový Jikov, i když změna to byla znatelná oproti stařičké MJ-5. A tak jsem byl osloven s úkolem se této modernizace zhostit. Kývnul jsem na to, ale s dvěmi podmínkami. První byla vylepšení vzhledu malotraktoru a výměna vadných součástí, druhá byla možnost zhotovení tohoto článku. Přeci jen, šrotovné využívá řada uživatelů a né každý ví, co a jak. Proto by mu tento článek mohl pomoci, alespoň doufám.

IMG_20200430_115036IMG_20200430_115222IMG_20200430_115244

Takže, co je potřeba pro přechod z T-20 na DSK-317 s osovým čepem? Základním předpokladem je splnění podmínek šrotovného. Poté si přes e-shop nebo u svého autorizovaného prodejce objednáte požadovanou převodovkou skříň. Na to pozor, objednací kód pro akční převodovku je odlišný od standardního. No, a pak jen čekáte, než vaše vytoužená převodovka přijde k vašemu prodejci.

V mezičase jsme se dali do přípravy komponent malotraktoru. A když píšu v množném čísle, myslím tím sebe a svoji přítelkyni. Ta mi totiž se vším ochotně pomohla. Nejprve došlo na demontáž stávající sestavy. Motor a 33kg závaží dolů a jde se na věc. Tady se perfektně využije montážní stojan, ať již vyrobený nebo kupovaný. Nosič závaží se závěsem BZN pryč, stejně tak tažná náprava. Pak už zbývalo pouze demontovat závěs Z-01 a bylo hotovo. Takto odstrojená převodovka se pak odevzdá a výměnou za ni dostanete novou DSK-317 se slevou ve vámi zvolené specifikaci. Já jsem ještě nevědomky demontoval řadící páku se šipkou (jsou součástí nové převodovky), ale to nebyl problém. Výhoda pro ty z vás, kdo máte nějakým způsobem upravený mechanismus řadící páky.

IMG_20201009_084909IMG_20201009_085634IMG_20201011_124837
IMG_20201011_134356IMG_20201011_143900IMG_20201106_163943_4

My jsme se pustili dále do rozborky kol tažné nápravy. Stroj byl neudržovaný, a tak kromě rezavých ráfků bylo zapotřebí vyčistit náboje kol od zbytků maziva a prachu. Jednou za čas to opravdu není na škodu a náboje kol se vám odmění delší životností. Ozubení na nábojích bylo opotřebováno minimálně, volnoběžky byly většinu času uzamknuté, a tak přečkaly dobu bez údržby dobře.

Ve dvou se to lépe táhne… v tomto případě spíš brousí, čistí a natírá. Disky kol, závaží a závěs Z-01 jsme očistili od prachu a mastnoty, odstranili rez, nesoudržnou barvu a nanesli novou. Co se kol týče, vyměnil jsem západky, tedy dráty pro ovládání palce. Byl jsem i pro výměnu pneumatik a duší, to ale zadavatel odmítl. Tak jsem alespoň vyměnil ventilky. Jenom pro úplnost uvedu, že toto jsou kola ještě z doby licence Terry, tažná náprava měla označení TN-5.12.1. Bohužel, nemají možnost jednoduché montáže vnějšího závaží, tvar disku to neumožňuje. Pozdější litinové Vari kola s vnitřním i vnějším závažím z nápravy TN-01, nebo kola dnešní TN-Global plně osazena závažími, jsou těžší.

Kola bychom měli, co dál? No přeci poloosy a osový čep. Ten zůstává stejný, takže o starost míň. S poloosami to však tak snadné není. Prostě a jednoduše, jsou pro obě převodovky rozdílné. Ty pro DSK-317 mají navíc opěrné kroužky a osazení, které zapadá do kroužku na převodovce. Podle zástupců Vari je možné využít nouzově na převodovku DSK-317 poloosy ze starých T-20, nicméně já se pod tohle tvrzení nepodepisuji. Navíc, ty staré už toho měly za sebou dost a jejich vnitřní šestihrany byly značně opotřebované. Lze zakoupit buď středně dlouhé a krátké a jejich spojením vznikne rozchod 610, nebo už rovnou z jednoho kusu pro rozchod 610, tak jako tomu bylo v našem případě.

/ram/ Poloosa pro T-20 (480) a DSK-317 (610)/ram/ Detail poloos/ram/ Detail výstupu z převodovky DSK-317

Další na řadě jsou závěsy. Závěs pro vozík a nosič brzdící radličky Z-01 je shodný. U spodního závěsu BZN to už tak lehké není. Dřívější Terry ho měly ze dvou kusů, pak přišla varianta z jednoho kusu BZN-001 (tento případ) no a když se začaly převodovky T-20 a DSK-317 vyrábět souběžně, montoval se na ně už nosič nový BZN-002. Kdo vlastní první dvě varianty, má smůlu. První varianta je absolutně nepoužitelná, druhá se nasadit na převodovku dá, ale není to funkční. Závěs postrádá patřičné díry, patka není ve správném umístění, nelze používat Z-01 a nedá se kloudně nastavit nářadí do něj připojené. Správná a funkční je až třetí varianta, tedy BZN-002, které má ty správné díry a je dokonce o něco málo delší. Nosič závaží NZ-5 je také rozdílný. Vidíte to, závaží! Já bych skoro zapomněl. 33kg závaží starého provedení z převodovky T-20 jde použít i na DSK-317, jenom nelze závaží sundat, pokud je na stroji namontován nosič malých 5kg závaží. Ale buďte klidní, i dřívější DSK-317 měli tento handicap, než došlo na úpravu 33 kg závaží, kde se zkrátilo prostřední žebro.

/ram/ BZN-002 pro DSK-317 a BZN-001 pro T-20/ram/ Nosič závaží NZ-5/20 pro T-20/ram/ Nosič závaží NZ-5/317 pro DSK-317

A to by bylo vlastně všechno. Když jsme měli vše takhle pěkně nachystáno, stačilo vyzvednout novou převodovku, starou odevzdat a nastala montáž. To už šlo rychle a hlavně radostněji.

IMG_20201107_133753_3IMG_20201107_134639_3IMG_20201107_140113_3

A takhle vypadá výsledek. Tak co, povedlo se nám to? Já myslím, že tahle modernizace za to stála.

IMG_20201107_151648_3IMG_20201107_151751IMG_20201107_151832_3

Soupis potřebných dílů:

Poloosa 610 TN-01 obj. č. 155001 (2x)
nebo Poloosa 480 TN-01 obj. č. 106031 (2x) + Poloosa 130 TN-01 obj. č. 106030 (2x)
Závěs s nosičem závaží svařený BZN-002 obj. č. 107002 (1x) – zkontrolujte váš nosič, třeba už vlastníte ten správný a tak nový není nutný
Nosič závaží NZ-5/317 obj. č. 107003 – opět prověřte váš stávající

Závěrem bych rád ještě dodal, že pokud modernizujete mladší stroj než tento, kterému bylo 35 let, nebude velmi pravděpodobně nutné řešit závěsy či poloosy, protože právě v roce 1986 se již přecházelo na výrobu prvních VARI systémů, kde je vzájemná kompatibilita se současnou produkcí již prakticky 100%. I přesto si myslím, že je naprosto unikátní, aby výrobce umožnil udržet obnovu výrobku starého 35-40 let od uvedení na trh. To v dnešní spotřební době není obvyklé. Myslím, že právě proto má VARI tolik uživatelů a je po právu nejrozšířenější malou zahradní mechanizací u nás.

Děkuji Vám za pozornost a přeji krásné prožití vánočních svátků.

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.