Orba: nový vs.starý

Zveřejněno: 12. 10. 2016, autor: Jaromír Malich, přečteno: 6 700✕

Podzimní orba patří k již tradičním pracem, a to zvláště tam, kde chceme každoročně dosáhnout pěkné úrody brambor nebo jiné zeleniny, kterou zde pěstujeme. Já jsem letos zoral pole u sousedů, abych jim ulehčil práci, přičemž plocha posloužila pro zajímavé srovnání. Vzal jsem svůj stroj, vybavený převodovkou z roku 1990, určenou pro dvoutakt, osazenou motorem XP-200 a opodál stál současný Global s Hondou GSV 190.

 

Je pravda, že někteří uživatelé stále preferují používání dvoutaktního motoru, argumentují to snazší údržbou a jednodušší konstrukcí. Dokonce existují i takoví nadšenci, provozující dvou i čtyřtakt. Já jsem po mnoha letech soužití s dvoutakty přešel na čtyřtaktní XP-200 a používám ho se stávající DSK-317. Ano, můj Varík je sice pojezdem pomalejší, protože menší otáčky znamenají nižší rychlost, ale tím to končí. Je tu výhoda v podobě snadného startování, menší spotřeby, nižší hlučnosti a taky nemícháte benzín s olejem. 

DSC_0002DSC_0047DSC_0140

Hodně lidí zajímá, jak takto zkombinovaná sestava pracuje v reálu – kromě toho, že stroj si jede vlažnějším tempem, tedy přibližně o jednu třetinu pomaleji, jiný rozdíl tady není. Pokud si perfektně vyleštíte odhrnovací desky, seřídíte sklon a šíři orby nastavovacím tělesem a dorazy na obracecím pluhu, pak se není čeho bát. Nezapomínejte zkontrolovat tlak v pneumatikách – rozdílně nahuštěné potáhnou stroj k jedné straně a když bude tlaku málo, hned na prvním řádku si utrhnete ventilek duše a končíte.

 

Precizní seřízení znamená to, že orba jde lehce a Vy stroj pouze vedete. Je pravda, že ,,moje kombinace“ má díky nižší rychlosti pojezdu větší sílu, ale když nebudu mít správně seřízeno, mám smůlu a při orbě se nadřu jako kůň a to Varíka může pohánět sebesilnější motor. No, a aby šla orba opravdu pěkně, musel jsem také smirkovým papírem dokonale vyleštit odhrnovací desky - jinak se hlína na pluh lepí a dělá vše možné, jen se hrne a nezaklápí tak, jak by měla.

DSC_0065DSC_0117DSC_0263

Global je proti tomu mému pomocníkovi trochu jiná káva a není to jen o převodech. Už nemá osový čep, ale polonápravy jsou upnuty přes dva čepy se závlačkami, ale síla se nepřenáší přes ně, na to tady jsou dlouhé šestihrany. Taky palce ovládání uzávěrek kol jsou řešeny podstatně lépe. A tady narážím na jednu podstatnou věc. Tím je jejich nastavení. Svůj malotraktor jsem nastavil na pojezd vpřed a při otáčení na souvrati nemusel přidávat plyn či měnit nastavení závěrky kol, takže na konci řádku jsem se otočil při použití mírné síly za doprovodu cvakání. Global měl nastavenou závěrnou polohu – a oral, jako když utne pravítkem. Můj stroj ne, řádky rovné prostě nebyly. Při tomhle jsem se perfektně poučil z vlastní chyby.

DSC_0028DSC_0085DSC_0122 

Když už jsem měl k dispozici tyhle dva malotraktory, nabídnula se mi možnost zajímavého porovnání – jaký je rozdíl rychlostí při orbě. S druhou obsluhující osobou jsme tedy oba ve stejný čas přidali otáčky a projeli jeden řádek, výsledek je viz foto výše. Můj starší stroj zaostával na konci pole opravdu zhruba o třetinu. Ta síla navíc, daná pomalejším zpřevodováním, mi ale přišla k duhu například při tahání plného vozíku dřeva nebo když jsem navážel kravský hnůj.

Pokud má malotraktor posloužit starším lidem nebo chcete, aby sestava vynikala velkou silou, pak je tu taky možnost pořídit převodovku DSK-317 pro 2T motor, doplnit jí nápravou v provedení s osovým čepem, 4T motor připojíte jen po výměně kolíčků za nýtky s drážkou.

DSC_0135DSC_0143 

Každopádně i starší Vari s transplantovaným srdcem nové generace dokáže velmi dobře posloužit, ale musí být v dobrém stavu. Já s ním letos udělal opravdu hodně práce a vlastně i pomohl našim sousedům, když přišel čas na zorání jejich pole po sklizni brambor. I v rámci této orby ještě nějaké další brambory sklidili, takže jejich radost z letošní úrody je o to větší.

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.

Související články