Jsem jen obyčejný spokojený uživatel Vari - systému. Jsem s ním spokojen již 27 let. Rád se podělím s ostatními o zkušenosti při používání strojů Vari, tedy budu ponejvíce psát o těch strojích či adaptérech, které jsem "měl v ruce".
Zveřejněno: 11. 3. 2020, autor: Bronislav Malý, přečteno: 5 609✕
Vari na svých strákách vydalo článek o změně motorů a přechodu na emisní normu EURO V. Tak jsem se na to podíval svýma očima a přidal něco z vlastní tykve.
Tento motor se nevyskytuje jen jako pohonná jednotka Vari, ale je i v "pevných" zástavbách bubnových sekaček, mulčovačů a dalších strojů. Lidé, co ho mají, už vědí, že jeho koupí neudělali chybu, a že si nepořídili problémový motor. Není dokonalý, je to jen motor, ale není o nic horší, než jiné použité motory. Vzhledem k osvědčení se tohoto motoru nastal čas přejít na lepší emisní normu, aby se mohl motor dále montovat do nových výrobků Vari.
Zjišťoval jsem pro Vás, které to opravdu a seriozně zajímá, v čem je nový XP-200A jiný. Budu se snažit popsat nejdůležitější části, abyste si udělali představu a budu přikládat vždy dvě fotky - nejdříve starého motoru XP-200 a vedle bude XP-200A. Jen první dvojice je opačně.
První, čím se motory od sebe liší, je tvar horního plastového krytu motoru. Nový motor je více baculatější a řekl bych, že je spíše designový prvek než nějaká technická nutnost.
Pak tady máme jiný tlumič výfuku a jinak tvarovanou ochrannou mřížkou a jiné lakování. Samotný tlumič je o chlup větší a má boční vývod spalin. Oproti původnímu s vývodem dopředu. Co bylo pro mne kladné zjištění, že motor neztratil "svůj" zvukový projev, je to pořád ten krásný "bublák." Jen se mi zdá ve volnoběhu i v maximálních otáčkach o kousek tišší.
Další zásadní změna - motor - karburátor přišel o primer! Proč? Dočtete se záhy.
No a teď ta nejzásadnější změna!!! Protože karburátor nemá primer (nástřik paliva), má karburátor sytičovou přívěru. Takže nebude třeba mačkat balonek, ale páčku plynu až nadoraz, kdy se zavře ona klapka a startuje se. Známe z Hondy. Proč to všechno? Aby motor vykazoval normu EURO V, musel se prostě změnit i karburátor.
Tím pádem se změnilo i ovládání karburátoru. Těžko se hledají rozdíly z fotek, ale dám Vám zase dvě na porovnání. Ta první je klasika XPčko druhá nový motor.
To je z fotek vše, ale změn je daleko víc. Třeba lepší tepelná izolace - clona ze strany vzduchového filtru. Pak jsou změny, které nejsou vidět. Jiný píst, i když vrtání a zvih zůstal, jde o spalovací prostor a zase kvůli emisím. Změny jsou i na některých odlitcích motoru, lepší odvod tepla, chlazení ale i tuhost bloku.
Těch změn je prostě dost, bych řekl a ne všechny díly budou pasovat, nebo zaměnitelné. Nebude to zdaleka jediná novinka Vari produkce letošního roku.
Jaro se blíží, ať se Vám daří, přátelé.