TRHÁK ROKU 2020: KOHLER Command Pro CV224

Zveřejněno: 27. 8. 2020, autor: Zbyněk  Spěšný

Když mi kdysi v červenci tohoto roku přišla z VARI zpráva, že při letních pracích s VARI o mé dovolené budu mít pomocníka, ve formě nového motoru Kohler Command Pro CV224, nevěděl jsem štěstím co si počnu těch pár dnů, než motor přijede.

Měl jsem již na dovolenou náplánovány práce co je potřeba doma udělat a samozřejmě ve všem figurovala VARI. Ať už jako odvozce štípaných polen do dřevníku, plečkování zeleninových záhonů, odvoz poštěpkovaného odpadu ze zahrady do kontejneru na bioodpad, odvoz pytlované slámy pro příbuzné do 8 km vzdálené vesnice (samozřejmě po silnici, protože na silnici III. a IV. třídy díky homologaci VARI soupravy legálně mohu a často to využívám), mulčování neudržované části zahrady a případně už i vyorávání brambor a zpracování pole po nich. No když to shrnu kolem a kolem, na zahradě asi není práce, kde bych VARI nevyužil. I když mi žena kolikrát říká, že už s VARI pracuju už jenom proto, abych s ní pracoval. Holt, zná mě.

První týden dovolené trávený hlavně přípravou palivového dřeva na zimu pracovala20200723_153811 VARI v přepravě polen do dřevníku. Poháněla jí ještě moje bezvadná jednotka VARI PJXP200. Na konci prvního týdne jsem se dozvěděl onu novinu, že budu jedním z pionýrů využívajících sílu a kroutící moment motoru Kohler. Od té chvíle jsem prakticky zastavil veškěré práce na zahradě, kromě sekání trávy (protože sekačku VARI MP1 504 BiS přece jen VARI systém nenahradí) a netrpělivě jsem čekal a čekal a uvažoval, co potom s XPéčkem. Bude skvělý, nemuset přehazovat motor pokaždé, když budu chtít jen vyplečkovat záhony. Přece jen VARI v garáži, plečka ve dvoře, což obnáší ne zrovna pohodlnou a ne krátkou cestu při přenášení motoru, případně přejíždění malotraktorem na zahradu a tam teprve přesazení motoru z DSK317 na plečku. Takto budu moci plečkovat kdykoli a bez zbytečného zdržování. A na zimu půjde XP na převodovku DSK316 se sněhovou radlicí, jelikož i v zimě jezdím s návěsem s odpady ke kontejnerům s tříděným odpadem.

20200728_103632 A už nastal den, kdy jsem měl konečně doma vytoužený motor. 224 kubíků, rozvod OHV, ocelová vložka válce, ložiska, olejový filtr, tlakové mazaní kombinované s rozstřikem, skoro 8 koní a hlavně 15 ňůtnmetrů krouťák. Jelikož přišel v krabici a zvlášt pak vodicí rukojeti. Takže první minuty zabrala montáž a osazení motoru na převodovku DSK317. Jakmile proběhla kontrola olejové náplně v motoru (je jí tam 0,7 litru), dolil jsem benzin a pak přišlo první startování. Nastavil jsem páčku akcelerátoru do polohy zcela vpřed (zde má motor polohu sytiče) a pak konečně zatáhnu… Motor naskočí na první dobrou. Má fakt krásný zvuk, poklidně si bublá a avizuje svou sílu, prostě obsah ničím nenahradíš. Tak a teď už zavřít pusu a jít něco dělat.

20200728_184632

Jako první disciplínu záběhu jsem zvolil méně náročný převoz pytlované slámy do 8 km vzdálené vesnice, kde ji teta použije pro podestýlku slepicím, které nás hojně zásobují vejci a zpět jsme měli domluvenou bedýnku meruněk a švestek na zavaření. Cesta z kopce proběhla samozřejmě bez potíží a zpět do kopce jsem ani na chvíli nezauvažoval, že bych volil jiný „kvalt“ než Pojezdovou trojku. Ať silnice stoupala, jak stoupala, VARI s Kohlerem jen vrněla a jela dál.

20200729_120925 Jako druhou disciplínu při testování motoru jsem zvolil plečkování zeleniny. Zvolil jsem nejširší záběr rotační plečky, jelikož záhon, kde zjara byly ředkvičky a saláty už byl notně zarostlý a úzkou nástavbou bych tam jezdil dodnes. Přece jen je skvělé nemuset okopávat motyčkou a jen projet tam, zpátky a mít hotovo. V plečce Kohler ani nevěděl, že nějakou práci dělá. Jen si vrněl s prstem v nose a čekal na nějaký další, náročnější, úkol.

Tak a jdem na to. Nejnáročnější agregace pro motory VARI, kromě orby, je myslím štěpkovač RAPIDO a mulčovací adaptér k DSK316 Tajfun52. Jelikož RAPIDO nevlastním a na orbu je přeci jen ještě brzy a záhony mám plné zeleniny, tak jsem zvolil pro další fázi testů Tajfuna. Nejprve jsem vjel do „zadní zahrady“ kde jsem už letos dvakrát mulčoval a20200729_142707 po týdnu celkem sucha tráva nebyla tak vysoká, aby to byla pro Tajfuna výzva ale zvolil jsem to tak schválně. Přece jen je Kohler v záběhu, má za sebou cca 3 Mth, tak musím zkusit, jak si povede. A zase. Že já se pořád divím… V trávě vysoké místy max 30 cm vůbec nevěděl, že něco dělá. Prostě si jen tak bručel (a že zvuk i v pracovních otáčkách které jsou naladěny od VARI na 3600 ot./min má úžasný) a mulčoval, že za mnou nebylo vidět stéblo trávy.

No jak chceš. Před domem, kde parkujeme auta je na příkopě takový ten klasický 20200729_172039pangejtový binec, bodláky, kopřivy, různé přerostlé trávy, bratru do výšky cca 130 cm. Ofrňoval jsi se nad pravidelně sečenou zahradou, tak se ukaž, jaký jsi silák. Přejel jsem na místo, nastartoval, pustil nůž, pojezd a ….. Do háje, má ten motor nějaké hranice s agregovaným nářadím??? Možná ano, ale já20200729_172043 jsem jej za první dny testování v různých agregacích prostě nenašel. Jediné místo, kdy se zdálo, že motoru dochází dech bylo, když jsem najel v terénní vlně do země a nůž místo mulčování začal kultivovat. Jinak opravdu ne. Skoro půldruhého metru vysoké šáší se poroučelo k zemi a pak do neznáma. Zbyl po něm jen travní mulč. Prostě paráda.

20200730_172023 Třetí den jsem Kohlera dal na odpočinek zase do návěsu a jen jsme zajeli pro pár větví do lesa, abychom obnovili a doplnili štěpkový mulč, co máme na borůvkovém záhonu, kolem rakytníků a dodali jsme štěpku i k vínu. Za prvé to hezky vypadá, za druhé to eliminuje plevely a za třetí to drží vláhu u rostlin. A při vyjížďce, kdy jsem jen tak vnímal ševelení motoru a krásný lesní vlahý vzduch mi najednou došlo… Ty jo, já cítím jen vůni lesa… Žádný výfuk. Nic. Koukám, že norma Euro 5, kterou motor splňuje, není jen na papíře. Člověk to pozná sám. Jde z výfuku jen teplý vzduch. Nic víc. Což je skvělé. A to jsem si všimnul až teď.20200730_175743

A když ještě zmíním další úžasný aspekt tohoto motoru. A to lehkost startů… Sytič jen ráno při prvním startu. Hned po nastartování přesouvám páku akcelerátoru do volnoběhu. Žádné škubání, žádné díry v chodu motoru, vše hezky hladké a plynulé. Okamžitě se krásně usadí ve volnoběžných otáčkách a vrní. Pak po celý den stačí jen jemné zatažení, kdy se ani nevyužije celá dráha délky startovací šňůry a motor zase naskočí. Odpor startování je minimální. Každá druhá motorová sekačka má odpor při startu větší. Kohlera dokáže nastartovat, nebojím se říct, i slabší teenager.

A když na závěr shrnu všechny mé pocity z tohoto motoru do verdiktu. Neuvěřitelně silný, tichý, geniální industriální vzhled a nízká spotřeba. A navíc témeř bez emisí díky normě Euro 5. Řekl bych, že tento motor, když pojede za Avií, tak bude snad čistit vzduch.

Už když jsem tento motor viděl v únoru poprvé a netušil jsem, že brzy budeme válčit spolu, už první dojem z něj byl solidní. Rozhodně stojí za to si jej prohlédnout, poslechnout, vyzkoušet... Jsou to první dny, první zkušenosti a já vás budu rád informovat i v dalších článcích jak si nový motor vede. Každopádně předobjednat u dealerů či na E-shopu vari.cz si ho můžete již nyní a dle informací z VARI to již stovky zákazníků a nadšenců již udělalo.

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.