I spojka si zaslouží kontrolu!!

Zveřejněno: 11. 1. 2018, autor: Bronislav Malý

Když jsme se zde pustili do té údržby či oprav, nemělo by se zapomínat na kontrolu a zjištění stavu spojky.

V článku o výměně oleje v převodovce se sundaným motorem jsem zmínil, že by bylo dobré zkontrolovat spojku, kam patří i kotouč spojky (bubínek). Ona totiž i tato část odstředivé spojky není věčná a podléhá opotřebení, neb se po vnitřním průměru kotouče tře obložení čelistí (kamenů) odstředivé spojky.

/ram/Starý a nový bubínekNa přiložených fotkách je vidět srovnání nového kotouče spojky, budu mu říkat bubínek a podle mne bubínku, který má už něco za sebou a je zralý na výměnu. Proč na výměnu? Bubínek je z tvárné litiny a je svým způsobem křehký a zde už reálně hrozí, že praskne a nadělá zbytečnou víceškodu v prostoru spojky. Nový bubínek má stěnu 4 mm, tento použitý ji má jen necelé 2 mm a to je podle mne málo či na hraně. Co vím, neexistuje nějaký servisní limit pro tento popisovaný problém, ale sám za sebe si myslím, že by síla stěny bubínku pro bezpečný provoz neměla klesnout pod 1/3 nového. Dále si také myslím, že je spousta lidí, co se jim už dubínek rozpadl a "vzal s sebou" i čelisti spojky a poničil je tak, že se měnilo úplně všechno, když pominu i fakt, že v ten moment je strojek /ram/Stahovák bubínkunepoužitelný, ale práce na zahradě ještě není hotová. Další, sice nedestruktivní, problém je, že s opotřebením bubínku se zvětšuje jeho vnitřní průměr, spojka se musí více roztahovat, je k tomu zapotřebí více otáček motoru a tím se snižuje možnost zacházet s otáčkami motoru při práci při plně sepnuté spojce. Prostě při poklesu otáček začne spojka dřív klouzat a vyrábět teplo, které nemají rády pruřiny spojky a při rozběhu později začne unášet převodovku. To krásně stříbrné a lesklé je  stahovák bubínku. Není to nějaké speciální servisní nářadí jen pro někoho. Já ho koupil v podnikové prodejně se stahovákem unašeče spojky. Jde to s ním parádně, prostě funguje jak má.


/ram/Starý bubínek v převodovceNení třeba tuto kontrolu spojky provádět nějak často, řekl bych, že jednou za rok, třeba při té výměně oleje v převodovce či motoru, postačí. Také záleží na četnosti provozu stroje. Opotřebení podléhá samozřejmě i obložení spojky, ať už je zjakéhokoli materiálu a řekl bych že více, než opotřebení toho bubínku a i proto je dobré na díly spojky prostě čas od času mrknout a předejít zbytečným a větším škodám. Kdyby byla třeba měnit spojka, tento ojetý bubínek bych už určitě nenechával a nahradil ho novým. Ač to bude možná znít jako reklama, nic s tím nenadělám, ale je to myšleno upřímně, důrazně doporučuju pořizovat originální ND tedy spojku i bubínek. Je to jistota materiálového a funkčního složení a tím pádem to může být v důsledku nejlevnější řešení. Věřte, že na /ram/Nový bubínek v převodovce
tom něco je!!!


No je to na Vás. Zvažte, jestli to co píšu, stojí za povšimnutí a občasnou kontrolu.

 

 

 

 

Hodnocení článku:
154 / 110
Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.