Jsem jen obyčejný spokojený uživatel Vari - systému. Jsem s ním spokojen již 27 let. Rád se podělím s ostatními o zkušenosti při používání strojů Vari, tedy budu ponejvíce psát o těch strojích či adaptérech, které jsem "měl v ruce".
Zveřejněno: 26. 3. 2021, autor: Bronislav Malý, přečteno: 3 080✕
Vari na svých stránkách vydalo článek o změně motorů a přechodu na emisní normu EURO V. Tak jsem se na to podíval svýma očima a přidal něco z vlastní tykve.
Tento motor se nevyskytuje jen jako pohonná jednotka Vari, ale je i v "pevných" zástavbách bubnových sekaček, mulčovačů a dalších strojů. Lidé, co ho mají, už vědí, že jeho koupí neudělali chybu a že si nepořídili problémový motor. Není dokonalý, je to jen motor, ale není o nic horší než jiné použité motory. Vzhledem k osvědčení se tohoto motoru nastal čas přejít na lepší emisní normu, aby se mohl motor dále montovat do nových výrobků Vari.
Zjišťoval jsem pro Vás, které to opravdu a seriozně zajímá, v čem je nový XP-200A jiný. Budu se snažit popsat nejdůležitější části, abyste si udělali představu a budu přikládat vždy dvě fotky - nejdříve starého motoru XP-200 a vedle bude XP-200A. Jen první dvojice je opačně.
První, čím se motory od sebe liší, je tvar horního plastového krytu motoru. Nový motor je více baculatější a řekl bych, že je spíše designový prvek než nějaká technická nutnost.
Pak tady máme jiný tlumič výfuku a jinak tvarovanou ochrannou mřížkou a jiné lakování. Samotný tlumič je o chlup větší a má boční vývod spalin. Oproti původnímu s vývodem dopředu. Co bylo pro mne kladné zjištění, že motor neztratil "svůj" zvukový projev, je to pořád ten krásný "bublák." Jen se mi zdá ve volnoběhu i v maximálních otáčkach o kousek tišší.
Další zásadní změna - motor - karburátor přišel o primer! Proč? Dočtete se záhy.
No a teď ta nejzásadnější změna!!! Protože karburátor nemá primer (nástřik paliva), má karburátor sytičovou přívěru. Takže nebude třeba mačkat balonek, ale páčku plynu až nadoraz, kdy se zavře ona klapka a startuje se. Známe z Hondy. Proč to všechno? Aby motor vykazoval normu EURO V, musel se prostě změnit i karburátor.
Tím pádem se změnilo i ovládání karburátoru. Těžko se hledají rozdíly z fotek, ale dám Vám zase dvě na porovnání. Ta první je klasika XPčko druhá nový motor.
Změn je daleko víc. Třeba lepší tepelná izolace - clona ze strany vzduchového filtru. Pak jsou změny, které nejsou vidět. Jiný píst, i když vrtání a zvih zůstal, jde o spalovací prostor a zase kvůli emisím. Změny jsou i na některých odlitcích motoru, lepší odvod tepla, chlazení ale i tuhost bloku.
Těch změn je prostě dost. Většina dílů na XP-200A má jiné objednací číslo, není tedy zcela záměnná s variantou XP-200 s normou EURO 2.
Měl jsem předpokládat, že s příchodem nové motorové jednotky PJXP200 se bude diskutovat o jeho kvalitě hlavně se bude srovnávat a předchozí pohonnou jednotkou. Mohu Vám směle říci, že se nic k horšímu neudálo! Nikde se na ničem oproti předchozí verzi nešetřilo a vše je jak má být. Tedy bavíme se o srdci motoru - klikové skříni, klikové hřídeli a jejím uložení, válci a ventilovému rozvodu. Takže klikovka má stále valivé ložisko, válec je pořád litinová vložka, ventilový rozvod má stále kovanou a broučenou vačkovou hřídel. To jsou ta nejzákladnější a nejdůležitější technická řešení, která by asi každý chtěl u svého motoru mít, protože to značí dlouhou životnost a provozní spolehlivost. Pak je z fotek vidět fitr paliva, který je v nádrži, takže není pravda, že palivové vedení nemá fitr a dostat se k němu dá po odpojední hadičky od nádrže.
Pod článkem jsou ještě fotky všeho o čem píšu. Snažím se vnímavým osvětlit a ukázat jak to v tom motoru je, a aby měli lepší orientaci při rozhodování jaký motor zvolit ve své motorové jednotce. Tento motor je totiž opravdu zajímavou variantou volby.
Na závěr mi dovolte, abych Vám popřál mnohlo pěstitelských úspěchů v letošním roce a hlavně pevné zdraví, přátelé.
PS: Rád Vás podobně seznámím i s motorem Kohler. Až přijde čas.