Motor VARI XP - 200A

Zveřejněno: 26. 3. 2021, autor: Bronislav Malý, přečteno: 4 265✕

Vari na svých stránkách vydalo článek o změně motorů a přechodu na emisní normu EURO V. Tak jsem se na to podíval svýma očima a přidal něco z vlastní tykve. 

Tento motor se nevyskytuje jen jako pohonná jednotka Vari, ale je i v "pevných" zástavbách bubnových sekaček, mulčovačů a dalších strojů. Lidé, co ho mají, už vědí, že jeho koupí neudělali chybu a že si nepořídili problémový motor. Není dokonalý, je to jen motor, ale není o nic horší než jiné použité motory. Vzhledem k osvědčení se tohoto motoru nastal čas přejít na lepší emisní normu, aby se mohl motor dále montovat do nových výrobků Vari. 

Zjišťoval jsem pro Vás, které to opravdu a seriozně zajímá, v čem je nový XP-200A jiný. Budu se snažit popsat nejdůležitější části, abyste si udělali představu a budu přikládat vždy dvě fotky - nejdříve starého motoru XP-200 a vedle bude XP-200A. Jen první dvojice je opačně. 

První, čím se motory od sebe liší, je tvar horního plastového krytu motoru. Nový motor je více baculatější a řekl bych, že je spíše designový prvek než nějaká technická nutnost.

 

IMG_20200218_131807

 

Pak tady máme jiný tlumič výfuku a jinak tvarovanou ochrannou mřížkou a jiné lakování. Samotný tlumič je o chlup větší a má boční vývod spalin. Oproti původnímu s vývodem dopředu. Co bylo pro mne kladné zjištění, že motor neztratil "svůj" zvukový projev, je to pořád ten krásný "bublák." Jen se mi zdá ve volnoběhu i v maximálních otáčkach o kousek tišší. 

 

IMG_20200218_131817           IMG_20200218_131822

 

Další zásadní změna - motor  - karburátor přišel o primer!  Proč? Dočtete se záhy.

 

IMG_20200218_131838          IMG_20200218_131842

 

No a teď ta nejzásadnější změna!!! Protože karburátor nemá primer (nástřik paliva), má karburátor sytičovou přívěru. Takže nebude třeba mačkat balonek, ale páčku plynu až nadoraz, kdy se zavře ona klapka a startuje se. Známe z Hondy. Proč to všechno? Aby motor vykazoval normu EURO V, musel se prostě změnit i karburátor.  

 

IMG_20200218_132417          IMG_20200218_133112

 

Tím pádem se změnilo i ovládání karburátoru. Těžko se hledají rozdíly z fotek, ale dám Vám zase dvě na porovnání. Ta první je klasika XPčko druhá nový motor.

 

 

IMG_20200218_131931          IMG_20200218_132938

 

Změn je daleko víc. Třeba lepší tepelná izolace - clona  ze strany vzduchového filtru. Pak jsou změny, které nejsou vidět. Jiný píst, i když vrtání a zvih zůstal, jde o spalovací prostor a zase kvůli emisím. Změny jsou i na některých odlitcích motoru, lepší odvod tepla, chlazení ale i tuhost bloku.

Těch změn je prostě dost. Většina dílů na XP-200A má jiné objednací číslo, není tedy zcela záměnná s variantou XP-200 s normou EURO 2.

 

Měl jsem předpokládat, že s příchodem nové motorové jednotky PJXP200 se bude diskutovat o jeho kvalitě hlavně se bude srovnávat a předchozí pohonnou jednotkou. Mohu Vám směle říci, že se nic  k horšímu neudálo! Nikde se na ničem oproti předchozí verzi nešetřilo a vše je jak má být. Tedy bavíme se o srdci motoru - klikové skříni, klikové hřídeli a jejím uložení, válci a ventilovému rozvodu. Takže klikovka má stále valivé ložisko, válec je pořád litinová vložka, ventilový rozvod má stále kovanou a broučenou vačkovou hřídel. To jsou ta nejzákladnější a nejdůležitější technická řešení, která  by asi každý chtěl u svého motoru mít, protože to značí dlouhou životnost a provozní spolehlivost. Pak je z fotek vidět fitr paliva, který je v nádrži, takže není pravda, že palivové vedení nemá fitr a dostat se k němu dá po odpojední hadičky od nádrže. 

Pod článkem jsou ještě fotky všeho o čem píšu.  Snažím se vnímavým osvětlit a ukázat jak to v tom motoru je, a aby měli lepší orientaci při rozhodování jaký motor zvolit ve své motorové jednotce. Tento motor je totiž opravdu zajímavou variantou volby.

 

20210313_102353     20210313_102434   20210313_102831

 

20210313_102913   20210313_103013    20210313_102700    20210313_102700

 

20210313_110141         20210313_111411          20210313_111529   

 

 

Na závěr mi dovolte, abych Vám popřál mnohlo pěstitelských úspěchů v letošním roce a hlavně pevné zdraví, přátelé. 

PS: Rád Vás podobně seznámím i s motorem Kohler. Až přijde čas. 

 

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.

Související články