MOTOR XP 200 JAK HO MOŽNÁ NEZNÁTE

Zveřejněno: 3. 11. 2016, autor: Bronislav Malý

Napadlo mě, rozdělat tento motor a nabídnout Vám svůj názor a pohled na některé jeho součásti.

Motor s klečemi slouží jako pohonná jednotka Vari PJXP 200. Rozhodl jsem se i proto, že mi přijde, že se k tomuto motoru vyjadřuje daleko více lidí, než kolik vlastně ví, co v něm je a jak to tam vlastně je.

Začneme startováním a jeho mechanismem. Kovová startovací miska do niž zapadá dvojice jazýčků startovacího mechanismu - je to velice podobné jako u motorů Jikov. Cívka navíjení startovacího provázku je plastová.

P1000741 P1000742

Jdeme na setrvačník. Nic extra zajímavého nebo mimořádného. Snad jen lopatky chlazení nejsou součástí setrvačníku, ale je to plastový disk s lopatkama přitařený maticí setrvačníku. Není to špatné řešení, alespoň nikoho ani nenapadne při povolování oné matice vkládat mezi lopatky ventilátoru šroubovák či jiný šprajc a lopatky ulámat. Ulomená lopatka či dvě nemají sice zásadní vliv na chlazení motoru, zato to má vliv na vyvážení setrvačníku. Když jsme u toho vyvažování - všimněte si prosím dvou různě hlubokých důlků z boku setrvačníku. Zdá se, že i zde proběhlo dynamické vyvážení výrobcem.

P1000744 P1000745

Hlava válce a rozvody. V hlavě jsou dva ventily. Nad nimi kovová vahadla s možností seřizování ventilové vůle jak asi všichni znají. Matka kontramatka a je to. Vahadly pohybuje dvojice kovových tyček které ovládá zase dvojice broušených, lapovaných a kovových nadzvedátek, kterým dává impulz kovový broušený vačkový hřídel. Vačkovou hřídelí otáčí plastové ozubené kolo se šikmým ozubením. Na kole je značka pro ustavení časování rozvodů.

P1000746 P1000749 

Otočil jsem motor a sundal spodní víko klikové skříně. Snad je dobře vidět hrana vložky válce, valivé ložisko klikového hřídele, je i vidět druhá značka časování rozvodů. Dále si lze všimnout jednoho z kluzných uložení vačkového hřídele. Regulátor otáček je také plastový, úplně stejně, jako u většiny těchto motorů napříč značkama. Jsou vidět i obě zvedátka.

P1000747 P1000748

Snad Vám toto moje povídání v lecčem pomůže, nebo alespoň objasní některé věci, které se jen tak nevidí. Nechci tímto psaním vyvracet tvrzení některých, že motor má dubový válec a jahodový píst (s nadsázkou řečeno) že má plastovou vačku a já nevím co ještě. Těmto lidem to nemá cenu vyvracet, neb to ani slyšet nechtějí. Je to pro lidi, které to seriozně zajímá a pomůže jim to v jejich rozhodování ať bude jakékoli.

Setkávám se sem tam s názorem, že když teda motor má brousitelnou vložku válce, zda se dá generálkovat jako třeba Jikov. Moje odpověď je, že NEDÁ!!!  Nedá se proto, že je to ekonomický nesmysl a nemělo by cenu do generálky tohoto čtyřtaktního motoru investovat peníze za materiál a za provedenou práci. Přeci jen není to dvoutakt, tak těch dílů co by se mělo repasovat je tam více a ta cena takového díla by byla velice podobná novému motoru a kdo ví, jestli ne i přes. Výhoda oné vložky je ve větší výdrži provozních hodin - mth.  Jo, taková je doba. Já za to nemohu, ale tak to asi je.

Nebudu Vás tentokrát ani otravovat nějakou údržbou a péčí o motor, ale třeba ta servisní sada k tomuto motoru je myslím slušná nabídka. Tři stovky si snad Váš motor zaslouží, ne?

Přeji Vám pokud možno pěkné dny, přátelé.

 

 

Hodnocení článku:
333 / 249
Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.