Jsem jen obyčejný spokojený uživatel Vari - systému. Jsem s ním spokojen již 27 let. Rád se podělím s ostatními o zkušenosti při používání strojů Vari, tedy budu ponejvíce psát o těch strojích či adaptérech, které jsem "měl v ruce".
Zveřejněno: 3. 11. 2016, autor: Bronislav Malý, přečteno: 12 565✕
Motor s klečemi slouží jako pohonná jednotka Vari PJXP 200. Rozhodl jsem se i proto, že mi přijde, že se k tomuto motoru vyjadřuje daleko více lidí, než kolik vlastně ví, co v něm je a jak to tam vlastně je.
Začneme startováním a jeho mechanismem. Kovová startovací miska do niž zapadá dvojice jazýčků startovacího mechanismu - je to velice podobné jako u motorů Jikov. Cívka navíjení startovacího provázku je plastová.
Jdeme na setrvačník. Nic extra zajímavého nebo mimořádného. Snad jen lopatky chlazení nejsou součástí setrvačníku, ale je to plastový disk s lopatkama přitařený maticí setrvačníku. Není to špatné řešení, alespoň nikoho ani nenapadne při povolování oné matice vkládat mezi lopatky ventilátoru šroubovák či jiný šprajc a lopatky ulámat. Ulomená lopatka či dvě nemají sice zásadní vliv na chlazení motoru, zato to má vliv na vyvážení setrvačníku. Když jsme u toho vyvažování - všimněte si prosím dvou různě hlubokých důlků z boku setrvačníku. Zdá se, že i zde proběhlo dynamické vyvážení výrobcem.
Hlava válce a rozvody. V hlavě jsou dva ventily. Nad nimi kovová vahadla s možností seřizování ventilové vůle jak asi všichni znají. Matka kontramatka a je to. Vahadly pohybuje dvojice kovových tyček které ovládá zase dvojice broušených, lapovaných a kovových nadzvedátek, kterým dává impulz kovový broušený vačkový hřídel. Vačkovou hřídelí otáčí plastové ozubené kolo se šikmým ozubením. Na kole je značka pro ustavení časování rozvodů.
Otočil jsem motor a sundal spodní víko klikové skříně. Snad je dobře vidět hrana vložky válce, valivé ložisko klikového hřídele, je i vidět druhá značka časování rozvodů. Dále si lze všimnout jednoho z kluzných uložení vačkového hřídele. Regulátor otáček je také plastový, úplně stejně, jako u většiny těchto motorů napříč značkama. Jsou vidět i obě zvedátka.
Snad Vám toto moje povídání v lecčem pomůže, nebo alespoň objasní některé věci, které se jen tak nevidí. Nechci tímto psaním vyvracet tvrzení některých, že motor má dubový válec a jahodový píst (s nadsázkou řečeno) že má plastovou vačku a já nevím co ještě. Těmto lidem to nemá cenu vyvracet, neb to ani slyšet nechtějí. Je to pro lidi, které to seriozně zajímá a pomůže jim to v jejich rozhodování ať bude jakékoli.
Setkávám se sem tam s názorem, že když teda motor má brousitelnou vložku válce, zda se dá generálkovat jako třeba Jikov. Moje odpověď je, že NEDÁ!!! Nedá se proto, že je to ekonomický nesmysl a nemělo by cenu do generálky tohoto čtyřtaktního motoru investovat peníze za materiál a za provedenou práci. Přeci jen není to dvoutakt, tak těch dílů co by se mělo repasovat je tam více a ta cena takového díla by byla velice podobná novému motoru a kdo ví, jestli ne i přes. Výhoda oné vložky je ve větší výdrži provozních hodin - mth. Jo, taková je doba. Já za to nemohu, ale tak to asi je.
Nebudu Vás tentokrát ani otravovat nějakou údržbou a péčí o motor, ale třeba ta servisní sada k tomuto motoru je myslím slušná nabídka. Tři stovky si snad Váš motor zaslouží, ne?
Přeji Vám pokud možno pěkné dny, přátelé.