PZU- závěs na Vari

Zveřejněno: 27. 4. 2022, autor: Miloš Valenta, přečteno: 1 434✕

Traktůrek Vari disponuje horním závěsem Z-01 a BZN-002, tedy spodním závěsem. Proč by nemohl mít třetí, přední, tedy něco jako Z-01, ale vepředu? Jdeme do toho….

Ano, mám na své převodovce DSK 317.1/S opravdu tři závěsy. Tím třetím je PZU – překlad názvu je přední závěs univerzální. Níže se zmíním, samozřejmě, proč jsem ho vytvořil, v čem má výhodu a na co všechno lze použít.

Pokud jste někdy viděli film Vesničko má středisková, tak si jistě vzpomenete na legendární větu „Tak jsem slyšel, že jsi zboural Pražákovi sloupek“. Stalo se to při couvání s PV3S a tím dotyčným nešťastníkem byl Marián Labuda, tedy pan Pávek. Ano, tušíte správně, půjde tu nejen o manipulaci s vozíkem.

Jsou situace, a pár lidí se mě na to i ptalo, jakým způsobem třeba vyložit z vozíku dřevo do kůlny, kam se zajet popředu nedá a není se pak kde otočit. Na zacouvání si netroufli, protože místa je tak akorát na šířku vozíku a po stranách zbývá jen pár centimetrů. A nejlepší ještě je, když je to za rohem a úplně vzadu. Jsou dvě možnosti: buďto vozík odpřáhnout od traktůrku a zatlačit ho tam pracně ručně i s nákladem, nebo použít PZU. Vlastně je tu možnost ještě třetí, zariskovat, zkusit tam zacouvat a poničit vozík i stěnu baráku, konkrétně v tomto případě.

Tak proto jsem tedy vytvořil přední závěs, podobný Z-01, pro připojení dopředu pro lepší manipulaci se zatlačením vozíku pomocí Vari a použití dalšího nářadí vepředu před strojem.

IMG_20200319_163722IMG_20200319_163759IMG_20200326_133959IMG_20200326_134130IMG_20200327_090058DSC04975DSC04976DSC04971DSC04972DSC04977DSC04973IMG_20200927_122501IMG_20200907_185824IMG_20200927_122144IMG_20200927_122200DSC04438DSC04439DSC04440DSC04441DSC04883DSC04884DSC04968DSC04969DSC04970IMG_20210929_131505IMG_20210929_131525IMG_20210929_131558IMG_20210929_131116

Základem je nosič, upravený jekl, na který jde přišroubovat vyrobený přední závěs, nebo ruční naviják dospodu pod BZN-002.Volil jsem jednotnou rozteč děr pro nenáročnou montáž obojího. Zde je právě ta univerzálnost pro více možností využití. Samotný nosič se připevní dvěma zástrčnými kolíky se zajištěním proti vypadnutí, spojení je tedy rychloupínací bez použití nářadí! Vsunete, zakolíkujete a jedete.

Do závěsu zapojuji vozík ANV-400, na kterém jsem si již dříve upravil hlavu oje pro lepší manévrovatelnou a v klidu a přesně ho zatlačím na místo, kam chci. Nebo tam lze připojit Třetí kolo a vzadu přepravovat nářadí, nebo s jeho pomocí stahávat nepřístupné kmeny na zpátečku, (je na to lépe vidět), nebo do Třetího kola vložit nástavec s koulí a pak mohu zatlačit vlek za osobní auto.

Pokud na nosič přišroubuji ruční naviják, lze s ním také stahovat kmeny z nepřístupných míst, nebo vyprostit zapadlý traktůrek s naloženým vozíkem. Naviják jsem schválně umístil pod úrovní BZN-002, tedy co nejníže k zemi, téměř v úrovni poloos. To má za účel, že při tahání pak nehrozí převrácení stroje do boku a nedojde k případnému úrazu obsluhy.

Musím na závěr říci, že takováto univerzální „maličkost“ poměrně v sortimentu Vari chybí, byť se to nezdá, je to obrovský pomocník a občas to sám pro svou práci využívám. Ne všude jde perfektně zacouvat na první dobrou a přitom nezbořit Pražákovi sloupek…...

 

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.