Velká vůle v závěsu Z-01 na Vari? Vůbec nemusela být!

Zveřejněno: 17. 3. 2022, autor: Miloš Valenta, přečteno: 1 590✕

Pokud máte velkou vůli, je to dobře. Kde je vůle, tam je i dohoda. Pokud ovšem máte velkou vůli v Z-01, je to špatné. Ale dá se to řešit. Technicky, konstrukčně, dohodou zde nic nezmůžete….

Pokud jezdíte s traktůrkem Vari, tak za ním máte pro přepravu samozřejmě i připřáhnutý vozík. Jinak to nejde. A je jedno, zda ANV-380, nebo ANV-400, či jiný. Všechny mají připojení shodné, či podobné. Tedy závěs na převodovce Z-01, v něm čep o průměru 16 mm a oj vozíku. Ta je zakončená přivařeným válečkem na trubce s dírou pro čep.

Co se však odehrává při samotné jízdě? Cosi tam potichu hlodá a hlodá, až dokončí své letité dílo. Čep zasazený do oje vleku má společnou velkou styčnou plochu, na rozdíl od závěsu Z-01. Při zatáčení Varíka s vlekem čep celkem pevně drží v oji, ale otáčí se v otvorech v samotném horním závěsu. Kov po kovu! A připočteme li k tomu tíhu ve zlomu a tah vozíku, síly jsou obrovské. Nehledě na sílu, kterou v tomto momentě musí vyvinout obsluha pro zatáčení se soupravou. Zatáčet nejde zrovna zlehka, zvláště když převodovka ke všemu nemá diferenciál.

Výsledkem je „ vydření a vytahání“ otvorů v závěsu do oválu, ztenčení samotného čepu a vzniká tam velká nežádoucí vůle s dalšími následky. Vytahané díry způsobují při jízdě náklon celého stroje dopředu a dozadu. S ním samozřejmě cestují i řidítka vůči sedící obsluze. Když to zveličím a schválně přeženu, jde vám chvíli o zuby a chvíli o kolena. To podle toho, jestli taháte, nebo brzdíte motorem. Berte to obrazně, tak velké to zas není..

IMG_20190716_162734IMG_20190716_164041IMG_20190716_182601IMG_20190716_182608DSC03882DSC03883DSC03884DSC03885DSC03887DSC04404DSC04405DSC04406DSC04407DSC04443DSC04468IMG_20210930_120500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_20200729_171345IMG_20200905_131405

 

 

 

 

Proto jsem vytvořil své řešení, prototyp, který toto vše eliminuje. Konec zničení závěsu, konec otravného naklánění, konec zvýšeného posilování při zatáčení. Uřízl jsem od trubky ten pevný váleček a zahodil do pryč. Na soustruhu jsem vytočil domeček pro ložiska ze silnostěnné trubky. Ložiska tam sedí na vnitřním osazení, do nich jsem vytočil futro s dírou pro čep a to zajistil proti vypadnutí seeger pojistkou. To vše je znovu přivařeno na trubku oje vozíku.

Samotného mě to překvapilo, vůle téměř žádná, znatelně lehčí řízení, po naložení vozíku beze změny. Žádné zvětšené ztuhnutí při zatáčení, žádná devastace díry v závěsu, či čepu. Ten v závěsu stojí na svém místě, neotáčí se a vše se odehrává hladce na ložiskách. Pouze jsem udělal pozvolnější náběh na kolíku pro připojení, aby se lépe nasazoval. Inu, nemá to ty vůle.

Za těch pár let, co to používám, se neprojevily žádné závady a nelituji předělávky. Je to opravdu o něčem jiném.

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.