Přeprava nákladů je s novou ANV-500 hračka!

Zveřejněno: 10. 4. 2025, autor: Ondřej Vrzal, přečteno: 986✕

Jednou z činností Vari systému je i přeprava nákladů. K tomu účelu se využívá malotraktor s tažnou nápravou a přívěsný vozík. Zhruba před rokem byla představena nová vlajková loď vozíků Vari, model ANV-500. A právě jemu bych se v dnešním článku rád věnoval. 

Kdo mě sledujete již delší dobu, víte, že jsem používal přes 20 let starý vozík Vares HV-350-7. Cenil jsem si ho za korbu s kolmými bočnicemi a později možností zvýšení jejího objemu nástavbou. Velkým nešvarem VARESU je neodpružená sedačka a její ergonomie plochého plastového výlisku bez jakéhokoliv vedení, místo stupaček jen tyčky jak pro holuby, málo účinné brzdy a nízká tuhost celé konstrukce, jak už z názvu vyplývá, byl jen na zatížení 350 kg včetně obsluhy. Podívám-li se na aktuální nabídku Varesu, tak se za 20 let se v tomto směru vůbec nic nezměnilo, jen se dramaticky zvýšila cena. Když byl tedy představen nový člen rodiny ANV, zajásal jsem, 500 by mohlo být to pravé pro mě, a tak nastal čas změny. 

Nové ANV-500 jsem si přebral v krabicích a to včetně předního kolečka a sady bočnic. Prodejce samozřejmě navrhoval, že mi vozík sestaví, na což máte jako kupující plné právo, ale pokud nechcete, například kvůli snazší přepravě, je možné si výrobky Vari sestavit svépomocí. Dokonce na YouTube Vari jsou i video návody, jak si daný stroj sestavit a zprovoznit v domácích podmínkách. Já jsem využil ke složení papírového návodu k obsluze a i ten musím pochválit za jeho přehledné zpracovaní. V krabici byl vozík pečlivě zabalen a do kolen mě dostalo balení spojovacího materiálu s popisky, nádhera! Při skládání jsem si všímal zpracování a detailů, vypadá to, že se vozíky posunuly zase o kousek dál a budou Vari dělat dobré jméno. 

IMG_20241107_161238832_HDRIMG_20241108_073621381_HDRIMG_20241230_130823669_HDR
IMG_20241107_162217115IMG_20241110_151626808IMG_20250323_105107586

Když už je na kolech, pojďme si ho trochu více představit. Od čeho jiného začít než od korby. Ta má vnitřní rozměr 1370 x 1050 x 323 mm, nově kolmé bočnice a zavírání zadního čela na spony, jako známé z autovozíků. Vejde se do ní na dno 5 zahrádkářských přepravek, má možnost zvýšení objemu nástavbou, kterou lze stohovat na sebe. Takže klidně můžete mít dvě a přepravovat skutečně hodně velký objem listí. Přídavná nástavba se skládá z bočnic tvořených rámem z profilů vyplněných tahokovem a svařenců rohových sloupků. Nechybí všechny odrazky v základní výbavě a 4 robustní kotvící oka po stranách vozíku, to žádná konkurence nenabízí. Celkově se mi zpracování a tuhost korby líbila, stará HV-350-7 se v tomhle nemůže měřit. Plynule přejdeme k podvozku. Tady je také řada změn. Mezi ty nejzásadnější patří nové masivní brzdy o průměru 160 mm. Čelisti jsou ocelové, svařované s organickým obložením. Náboje jsou osazeny kuličkovými ložisky 6006-2RS. Rozměr pneu 5,00-12 a umístění vedle korby zůstalo zachováno z ANV-400, ale disky jsou pevnější a na náboji drží kolovými maticemi s kuželovou dosedací plochou, tak jako tomu je u řady automobilů. Celkově tedy podvozek dospěl. V přední části je pro vozíky ANV již typická odpružená plechová sedačka se sedákem ve tvaru „lavoru“. Pro mě ergonomicky jedna z nejlepších sedaček pro malou zahradní techniku, je pohodlná a má boční vedení, tak že ani na nerovnostech nesklouznete do boku. Nově má vozík přípravu pro montáž opěrného kolečka, které jako zlepšovák představil náš dvorní zlepšovatel Miloš Valenta. Kolečko lze jako doplněk zakoupit v sortimentu Vari, , lze ho získat i v ceně kompletní sestavy, nebo lze použít jakékoliv z autovozíků, rozměry uchycení jsou standardizované. Musím uznat, že je to skvělá věc a už nemusím s sebou vozit stoličku pro odpřižení přívěsu. Pochválit musím rozměrné a pohodlné stupačky ze slzičkového plechu a kovovou páku ruční brzdy. Oj se nově kupuje k vozíku zvlášť, pozor na to. Zatím je v nabídce pouze jedna, ale zanedlouho by se měla objevit i vylepšená varianta a bude tak na každém, jestli si vystačí se standardem nebo vezme verzi „de luxe“. Samozřejmostí je možnost vystavení technického osvědčení pro provoz na silnicích III. třídy, místních komunikacích IV. třídy a účelových komunikacích.

IMG_20241107_162007572IMG_20250407_153720945_HDRIMG_20250407_153536778
IMG_20250407_153402352IMG_20250407_153853168IMG_20241108_100028259_HDR

Malinko jsem si upravil vozík k obrazu svému. Na sedačku jsem si pořídil potah z Agrozetu, aby mě nezábla zadnice v zimních měsících, spoje korby jsem vytmelil karosářským tmelem pro snazší údržbu, kdy se v nich tolik nedrží nečistoty, a na dno vložil pás z dopravníku, aby podlaha tolik netrpěla například při přepravě rotavátoru nebo jiného nářadí s hroty, které by poškodilo barvu a rovněž by rezonovalo o dno. V plánu mám ještě osazení držáku na motorovou pilu. Tady by VARI mohla také nabídnout tovární řešení, protože pro palivové dřevo sestavy VARI využívá spoustu uživatelů.

IMG_20250323_105021693_HDRIMG_20241224_101656432_HDRIMG_20241230_142241227
IMG_20250214_122112659IMG_20250223_122723882IMG_20250228_115617762
IMG_20250323_151029220IMG_20250323_151044955IMG_20250330_111138427_HDR

Aby měl můj článek nějakou vypovídající hodnotu, píšu ho teprve po půl roce používání. Za to dobu už jsem s vozíkem přepravil několik kubíků dřeva, odvozil spadané listí, větve, suť, štěpky, zkrátka, co bylo potřeba. Musím vyzdvihnout hlavně jeho tuhost, kterou si zachovává i při vyšším zatížení. Velká 12“ kola snáze překonávají terénní nerovnosti. Větší brzdy fungují velice dobře i při větším zatížení vozíku. Mám pocit, že se tenhle vozík snažil vyvarovat chyb předchozích typů a hlavně naslouchat volání uživatelů. Věřím, že se mu to povedlo a bude dobře sloužit všem uživatelům pěknou řádku let. Jestli potřebujete pomocníka pro odvoz čehokoliv, můžu s čistým svědomím pětistovku doporučit.  

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.