Výměna oleje v DSK-316

Zveřejněno: 18. 1. 2018, autor: Bronislav Malý

I v té "malé" převodovce je olej, který by se měl měnit. I zde s postupem váháte? Nebojte, to zvládnete!!!

Připravil jsem pro vás dvě převodovky řady DSK-316. Jedna je z roku 1990 DSK-316 a ta druhá je o sedmnáct let mladší DSK-316.1 PSA. Tyto převodovky ale nemají vypuštěcí otvor. Mají jen jeden, jak je vidět na fotkách na stejném místě, kterým se starý olej vylévá  a nový olej plní. Otvor je opatřen 20171115_115313zátkou na 19mm klíč, ve které je měrka hladiny oleje. Doporučuji Vám u obou převodovek olej vylévat nakloněním převodovek na bok. Na levý bok. U DSK-316.1 PSA postačí oddělat levé kolo, ale u DSK-316 se musí povolit osový čep a oddělat obě kola. Vylévání oleje z těchto převodovek je trošku náročnější na manipulaci s nimi. Dobře se na to připravte, ať Vás nebolí ruce zbytečným držením. Obě převodovky mají s koly kolem 32 kg a dopřejte zase oběma převodovkám čas na vykapání všeho, co v nich je. A zase napíšu klidně přes noc. Když máme vykapáno, vrátíme převodovku do "normální" polohy, nasadíme kolo - kola a jdeme nalévat olej.

20171115_114450No a jsme zase u otázky - jaký olej?  Tak začneme od konstrukce. Má i tato převodovka šnekové soukolí? Má. Věc je jasná, přijde tam úplně stejný olej, jako do převodovky DSK-317. Převodovku dáme pokud možno podélně vodorovně, popřípadě podložíme, kde bude třeba. Vezmeme třeba trychtýř, který se vejde do otvoru po plnění a může se začít plnit. Jen si dávejde pozor, v převodovkách je kolem půl litru náplně, tak zavčas přerušte plnění a zkontrolujte měrkou v zátce množství oleje. A je zde další problém - zašroubovat nebo jen vložit pro kontrolu? Nemluví ze mě servisní manuál, proto já na to říkám, klidně měřit nezašroubované, případné malé množství nad limit v této převodovce nevadí, tak jako v DSK-317. MAX je ta ryska na měrce v zašroubovaném stavu. Však to odhadnete, není se čeho bát.  Po naplnění dotáhneme zátku, na které taky doporučuju vyměnit tesnicí podložku. No a máme vyměněno!!!  Ani to nebolelo.

Teď už jen slít "vyjetý olej" a nějak rozumně zlikvidovat. Ne fakt - naplňte třeba prázdnou plastovou lahev od rostlinného oleje, ta se stejně nedá dát do plastů, a odevzdejte olej v nějakém sběrném dvoře, nebo u mechanika, co jímá provozní náplně a odevzdává k likvidaci. Každopádně najděte místo, kde se o tento druh odpadu řádně postarají. Toliko malé okénko ekologie.

Takže telegraficky - oddělat zátku - levým bokem vylít starou náplň - vrátit převodovku zpět, v rovině nalít nový olej - zazátkovat - A JE TOOOO!!!!!

Nebojte se toho, první vlastnoruční výměna je vždy nejhorší, pak už to jde. Všechna podstatná technická data ke své převodovce najdete na stránkách Vari v sekci návody k používání. Tak ať se vám vaše dílo daří!!! 

 

 

 

Hodnocení článku:
184 / 127
Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.