„Co mě přivedlo k zahradní technice? Vystudoval jsem „průmyslovku“ se zaměřením na konstrukci strojů, mým velkým koníčkem je vše kolem zahrady, takže se dvě věci, můj směr a záliby, daly dohromady.
Zveřejněno: 3. 7. 2025, autor: Jaromír Malich, přečteno: 74✕
Letošní první seč vysoké trávy je aktuálně na svém vrcholu. Já jsem na seč vysoké trávy vzal bubnovku Adelu PRO a osadil ji lamelovými koly.
Nebudu chodit dlouho kolem horké kaše – při prvním pohledu na stroj s typovým označením BDR-720D Adela PRO se na něj budete dívat asi docela dlouho jako já. Ať jsem hledal sebevíc, na první dobrou, jak se říká, nedostatky tady jednoduše nelze odhalit. Stále mohu oči nechat na prvotřídním propracování komponent strojů řady PRO, ať to jsou ony známé do forem lisované díly, především tedy horní část šasi a potom základ sečení. Když se na Adelu zakoukáte trochu důkladněji, pak vás zaujme ono velké madlo na předním ochranném krytu sečení, téměř dokonalé krytování mezi límcem sečení a hnacími koly a velmi vtipně stranově i výškově vyřešená řídítka, která mají ve středovém kloubu antivibrační prvek a ve spodním držáku, přes který jsou namontované na šasi, pak ukazatel aktuálně zařazeného rychlostního stupně. Ano, tahleta Adela už má čtyři stupně dopředné, neutrál a zpátečku, dokonce k tomu ještě přidává genialitu v podobě plně samočinné uzávěrky diferenciálu – a pozor, původní převodovka tuto výsostnou vlastnost nemá, ale konstruktéři ve Vari si s její integrací poradili. Nechybí ani provozní a parkovací brzda. Jako hnací srdce sekačky je použit motor Honda GCV 200, žací disk je tradičně lisovaný dvojitý, s celoplošným podběhem. Díky delším nožům činí záběr sečení rovných 70 cm uložených v odlitcích T-Bar. Letošní inovací pro tuzemský trh je použití ochranného krytování sekacího disku dle příslušné legislativy (pro rýpaly - jde o normu ČSN EN 12733), hodně mě zajímalo, jak tímto prvkem nastrojená sekačka bude kosit a odvádět trávu. A aby toho nebylo málo, tak jsem testovanou Adelu zbavil klasických kol 4,8-8“ a namontoval lamelová, jejich konstrukce je na můj vkus převratná.
Samotná montáž lamelových kol je velice jednoduchá. Stačí totiž plochým šroubovákem odjistit pojistný kroužek, který drží kola na svém místě, sejmou plochou podložku, kolo, nasadit zpět pero, namontovat lamelové kolo, vložit podložku a opatrně přes šroubovák kroužek naklepnout do drážky hřídele kol. Zvládnu to já, říkám o sobě, že jsem nešikovný člověk, zvládne to pak i kdokoliv jiný. Při výměně kol nezapomeňte stroj podložit, ideálně pod převodovkou, tím si práci výrazně usnadníte.
A teď už k sečení. Startuji a vyrážím do práce. První, co člověku hodně usnadní jakýkoliv stres ze sečení, je naprosto perfektně startující motor i za studena. Honda GCV 200 toto splňuje, ať na sytič nebo za tepla, je nutné jen zlehka zatáhnout. Spouštím disk a rozjíždím se proti porostu – a jedu na druhou rychlost, tedy přibližně 2,8 km/h. Sekaný porost je v mnohých místech na zahradě vysoký po kolena, někde až po pas, ale Adelu to nezastaví díky těžkému disku, který do sebe akumuluje kinetickou energii a motor má pak už jen málo práce jej udržovat v otáčkách. Hodně jsem si všímal odvádění trávy, které je i s přídavným krytováním na vysoké úrovni a krytování tak nepředstavuje nechtěnou překážku, naopak tráva je ukázkově řazena do řádku. Díky krytování nad diskem, před koly a velkému límci máte tak zajištěnou bezpečnost. Přece jen, ta zpátečka tady přijde k duhu, i když ruční popojíždění sekačkou se zapnutým sečením je díky dobrému vyvážení docela snadné i přes váhu stroje 86 kg. Vícerychlostní pojezd má obrovskou výhodu v tom, že stroj lze nastavit tak, aby efektivita práce byla co nejvyšší, tedy při řidším porostu jsem volil vyšší pojezdovou rychlost, v jednom místě jsem jezdil dokonce na trojku, naopak na jižním konci zahrady byl porost s velkou hustotou a tady přišla na řadu rychlost první, tedy 1,9 km/h. Díky možnosti nastavení výšky rukojeti se se strojem seče pohodlně, na změnu rychlosti stačí pak jen vypnout pojezd a přeřadit. Vari má ergonomicky stroje vyladěné a tak ani tady netlačí ovládací páky pojezdu a sečení do rukou, protože jsou široké. Nesmím ale zapomenout ani na automatickou uzávěrku diferenciálu ADL, díky které Adela perfektně drží přímý směr, ale zatáčení je lehké, stejně tak jako otáčení na konci každé sečené řádky porostu.
Nová lamelová kola jsou skvělá. Nejen, že stroji dodávají na neotřelém designu, zároveň jsou ale opravdu vynikající volbou. Není třeba je hustit, nepostihne vás defekt, mají jen minimální požadavky na údržbu, díky středové proužce a hlubokému vzorku sekačka perfektně drží i na svahu. Materiál kola a lamel je naladěný na váhu stroje, a proto mají skvělou adhezi oproti plnopryžovým či PU pneumatikám. I na ještě rosou navlhlém porostu ráno se vzorek vůbec nezanášel, má skvělé samočistící vlastnosti, lepší než pneumatika. Nás jako patrioty potěší, že nejen celá Adéla, ale i nová kola jsou kompletně vyvinuta a vyrobena v ČR. Co potěší, jsou standartně montované manžety kol, která chrání gufera hnací osy převodovky před poškozením.
Myslím, že cíl byl splněn. Adela ve své současné generaci dospěla a je vymakaná do posledního detailu. Široký záběr, propracovaná konstrukce, řešení převodovky 4+R s uzávěrkou a velice pohodlné ovládání je přesně to, co spousta z vás možná hledá. A spojení stroje Vari s motorem Honda zde funguje krásně a velmi kultivovaně. A nesmím zapomenout ani na to, že i k Adele lze připojit odpruženou sulku AV-650 a při práci se vozit. Adela PRO je opravdovou královnou mezi jednoúčelovými bubnovkami na našem trhu a ani se nedivím, že se těší velké oblibě i v Německu, kde ji nabízí i věhlasná firma AS-Motor pod označením AS 700 KM. . Je to stroj pro náročného zákazníka, který má požadavky na komfort a výkon a samozřejmě adekvátní plochy k sečení.
Pěkný příspěvek o Adele PRO ještě v provedení BDR-720 napsal v minulém roce můj kolega Ondra Vrzal a najdete jej zde.
Přeji vám krásné léto a spoustu kvalitního sena :-)