ADELA JEŠTĚ…

Zveřejněno: 16. 9. 2021, autor: Šimon  Surových

 ...nebyla v servisu? 

Bubnové sekačky jsou v dnešní době rozšířeným pomocníkem pro sekání vysoké trávy. Tyto stroje se ve VARI vyrábí od roku 1999 a za tu dobu prošly, ujely a prosekaly velký kus cesty. 

 

Mezi jednoúčelové bubnové sekačky patří dnes již legendární VARI BDR-595 Adela.  I když dnes lze zakoupit jejího nástupce, Adela PRO, stále původní Adela slouží mnoha majitelům. 

Stroj si ale po sečení zaslouží údržbu. Jak na to? 

Začneme tím nejdůležitějším - motorem. Na BDR-595 se můžeme setkat s dvěma typy motorů, které pochází od výrobce HONDA. Typ GCV 160 a GSV 190. Tyto se rozměrově ani údržbou nijak neliší (pokud nebereme v úvahu molitanový předfiltr u GSV 190). Odlišnost je ve výkonu,v  kroutícím momentu, ve zdvihovém objemu a v jiných drobnostech. 


Popíšeme si údržbu Adely s motorem GCV 160. 

Jako první bychom měli zkontrolovat olej, protože ten je „krví“ motoru. Vyšroubujeme olejovou měrku, otřeme ji a vložíme zpět, ale NEŠROUBUJEME. Hladina oleje by měla dosahovat po horní mez. Olej je vhodné měnit po 6 měsících a vypouštět ho teplý. Osobně používám olej 10W30 přímo od Hondy, který přímo výrobce doporučuje.

2 3 4
Měrku nešroubujeme Správná hladina oleje Motorový a převodový olej

Když už jsme u těch olejů, nesmíme zapomenout ani na olej v převodovce. Převodovka je šneková, jednorychlostní, v olejové lázní. Nejlépe teplý olej vypustíme spodní zátkou. Převodovou skříň je vhodné plnit hypoidním olejem SAE80W90, API GL-5.

Nový olej by měl dosahovat po spodní hranu nalévacího otvoru. Na nalévání používám injekční stříkačku.

5 6
Vypouštěcí zátka převodového oleje Nalévací otvor se zátkou  

Pokud máme oleje vyměněné, můžeme přejít k další údržbě motoru. Motor je zapotřebí očistit od travních zbytků. Povolíme 3 matice na startéru, kryt startéru vyjmeme a následně vyzvedneme celou kapotáž motoru. Nyní máme přístup k ventilátoru a žebrování, kde často travní zbytky ulpívají. Vše pečlivě vyfoukáme, aby se motor nepřehříval, a složíme zpět.

7 8 9
Povolíme kryt startéru Startér vyjmeme Vyzvedneme kapotáž motoru

Nesmíme také zapomenout na čistotu vzduchového filtru. Po sečení je vhodné filtr vyfoukat, aby byl bez nečistot. Pozor na napodobeniny vzduchových filtrů! Rozměrově sedí a drží originální filtry HONDA, také filtry z e-shopu shop.vari.cz. Na internetu lze narazit na filtry pro motory GCV 160, GCV 190. Ty jsou ovšem určené pro motory Briggs & Stratton, nikoli pro Hondy. Poznáte je tak, že mají nízkou prodejní cenu (kolem 60 Kč) a mají modrý lem. Tyto filtry dobře nesedí a také nedrží, takže nečistoty se nezachytí přes papír, ale jdou přímo do motoru.  

10 11
Filtr z eshopu shop.vari.cz Vlevo originál filtr HONDA (použitý), vpravo filtr pro B&S

Pro správné sečení je nutné mít nože v pořádku. Můžeme se setkat s tří nožovým bubnem a se čtyř nožovým bubnem. Nože by měly mít obdélníkový tvar a musí být správně nabroušené. Nože se brousí pod úhlem 30° (ke spodní rovině). Nože jsou oboustranné, takže je možné je otočit. Je nutné vždy vyměnit všechny nože včetně spojovacího materiálu a používat pouze originální nože s vyraženým znakem VARI. Nové nože jsou zakonzervované konzervačním olejem. Při výměně nebo broušení nože je nutné nůž sundat. Ve spodním disku je otvor pro povolení nebo přitáhnutí šroubu nože. Golou 15mm (dříve byly šrouby 16mm) povolíte matici na horní straně bubnu a následně odtáhnete šroub nože přes otvor ve spodním disku. Při montáži je vždy nutné dát k nožům všechny podložky. Nové nože se prodávají v sadě se spojovacím materiálem a lze je zakoupit na shop.vari.cz.

12

Nový nůž včetně šroubu (vlevo) a starý nůž včetně šroubu (vpravo) 

Pokud odstraníte konzervační prostředek, nůž zrezne, ale na funkci to nemá vliv

Samozřejmostí je dokonalé očistění stroje od nečistot a promazání všech bowdenů.

13 14

Možná si říkáte, že jsem zapomněl na volnoběžky v kolech… Ano, jejich promazání je také potřeba. Ale na jejich detailní funkce se podíváme v dalším díle :)

 

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.