MP1 504: s novým srdcem nezklame

Zveřejněno: 2. 6. 2022, autor: Jaromír Malich, přečteno: 900✕

Sekačka Vari MP1 504 dostala nový motor. Dříve, než nad ním začnete lámat hůl, a to hlavně kvůli jeho původu, začtěte se do dalších řádků. Asi budete překvapeni, a to možná i víc než já. 

Sekačky MP1 504 znáte všichni dobře. Nesmírně mě ale zajímalo, jak se stroj bude chovat s novým motorem od čínského Loncinu. Možná to je zajímavá informace, ale Stiga, která pro Vari sekačky, vlastně celý travní program vyrábí, Lonciny používá už spoustu let a tak se tyto motory postupně dostaly i k nám. V minulosti jsem už na ně slyšel poměrně hodně chvály. 

123
Když jsem si sekačku přivezl, jako vždy jsem příjemně naladěn, protože u ,,empéček“ vidím, že se nešetří na materiálech. Tuhé a vysoké šasi do šroubovice, to je základ, široká kolečka s dvojicí valivých ložisek, centrální nastavení přes jedno tlačítko a táhlo na levém boku sekačky, velký koš a také, to nesmírně příjemné jednodílné madlo. Pokud se vrhnu na motor a trochu ho zkouknu zkušeným pohledem, pak nemám výhrad. Tahle novinka u Vari mezi motory v sekačkách má solidní objem 166 ccm, takže víc, než původní 150 ccm Briggsy, ke všemu pořádný filtr vzduchu, jako má třeba Honda. Nechybí automatický sytič a pro mě z hlediska bezporuchovosti důležitý prvek, karburace s výpustným šroubem. Ano, to je ten odkalovák, přes nějž vypustíte před zimou zbytek paliva z nádrže i karburace a na jaře se sousedovi, bojujícímu s porouchanou sekačkou, předvedete, jak vaše sekajda naskočí na první pokus. A abych nezapomněl, tady nechybí elektrický startér. U systému vidím zásadní pozitivum v podobě velmi jednoduchého kabelového svazku a i baterie, ta je zavěšena na motoru tak, že se musí poměrně ztuha nasunout, ale perfektně drží. A malá poznámka k motoru nakonec, nejde o žádnou kopii, ale vlastní vývoj Loncinu, který reflektuje požadavky normy Euro 5. 

456
Pojďme sekat. Sekačka funguje jako každá jiná, prostě seče a sbírá. Ale dobře zkonstruované šasi si zaslouží pořádný motor a tady byla volba podle mě více než dobrá. Žádné úporné trápení startéru po týdenní odstávce se nekoná, motor se jen ,,překulí“ a na první nastartování se rozběhne. Starty teplého motoru jsou v podstatě na drc. Sečení v týdenním intervalu nečiní stroji žádné problémy a koš je i se seriovým nožem velmi dobře naplněný. Pokud se stane, že nestíháte a trávu posečete po dvou týdnech, nebojte, i to jsem zkusil, vyšší porost byl taktéž bez problému. Tady je znát vyšší zdvihový objem, motor je oproti původním Briggsům silnější. Pokud se začtete do papírů, zjistíte, že Loncin 1P65FE-2 má točivý moment 9,5 Nm, BS 575 IS měl 8,4 Nm. Ke všemu můžete baterii nabíjet i zapojenou v sekačce, prostě ji jen připojíte k nabíječce. Takže žádná velká nabíječka, jen klasická s kabelem a koncovým konektorem. Prostě jednoduchost jak má být. No kromě režimu sběru  a zadního výhozu nechybí u sekačky ani mulčovací klín a boční deflektor. 
Závěrem napíšu jen to, že sekačka instalací tohoto motoru dospěla. Má vyšší objem válce, velice dobře startuje a díky jednoduché elektrice bude i spolehlivá. A pokud elektrostartér nechcete, pak má Vari v nabídce ten samý model, ale s klasickým ručním startováním. Drobnou výtku však mám, je škoda, že v dnešní době nejde startovací akumulátor nabíjet přes konektor USB-C, protože nyní musíte hlídat další nabíječku ve vašem šuplíku. Tak snad příště. Sekačka jako taková je nesmírně obratná, krásně se s ní manipuluje i kolem stromků a keřů.  Tak co, už jste se pro ni rozhodli? Neeee, tuto volbu nechávám zcela na vás. 


Přeji vám krásnou celou letošní sezónu. 

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.