Zkouška prototypových orebných kol

Zveřejněno: 19. 11. 2020, autor: Ondřej Vrzal

Letošní rok je tuze bohatý na srážky, a tak se na podzim část políček a zahrádek změnila téměř v rýžová pole. Výjimkou nebylo ani moje pole, kde byl letos oves. Počasí se ne a ne umoudřit, jako by snad tušilo, že mám schované eso v rukávu.

Ačkoliv začátkem letošního roku novinové titulky hlásaly nejsušší rok za posledních 500 let, u nás tomu tak rozhodně nebylo. Sklizeň u nás proběhla vcelku dobře, ale s orbou už to tak růžově nevypadalo. Celý říjen byl srážkově nadprůměrný a na pole se dalo vyjít pouze v gumákách. Už minulý rok jste mi mnozí radili použít orebné návleky na kola, ale přiznám se, já k jejich zastáncům nepatřím. Jejich použití se mi ve větší míře jeví jako přenesení problému se zalepením pneu na návleky, které se také zalepí. A potom taková demontáž zalepených návleků, to není nic snadného a chce to mnohdy i velké kladivo. Když jsou dobré podmínky, malotraktor dovede dobře orat i bez návleků a když se to lepí, zalepí se i návleky.

Jenomže existuje i něco jiného, myslím si i lepšího. Totiž orebná kola! Ti pozorní z vás je jistě dobře znají. Ano, jsou to ta vyobrazená v návodu k DSK-317.1/S, nazývána OK-Global. Dalo by se o nich říct, že jsou něco jako paní Columbová. Všichni ví, že existují, ale nikdo je nikdy neviděl. No a právě tato kola, vyrobená v jednom jediném páru, jsem si v Libici zapůjčil na vyzkoušení.

IMG_20201111_160032_1IMG_20201111_160023_5IMG_20201111_160039_2

Teď by to chtělo nějaký ten technický popis a vysvětlení, proč si myslím, že jsou lepší než orebné návleky na pneumatiky, tak pojďme na to. Primárně jsou určené pro malotraktory Global, ale klidně je použijete i na převodovkách s osovým čepem, jako já. Střed kola je shodný s tím na TN-Global. Takže, pokud by se kola dostala do sériové výroby, stačily by vám pouze svařence kol. Pokud byste chtěli mít přestavbu pohodlnější a připlatili si, nebo nemáte Globala či novou TN-01, zakoupili byste si i středy a kola měli kompletní, kdy by je stačilo měnit jenom kus za kus. Samotný svařenec kola je tvořen přírubou z plechu, na které jsou otvory pro montáž na střed kola pomocí čtyř šroubů. Dále ho tvoří dvě obruče a lopatky z 3 mm plechu. A v tom je ono kouzlo! Bláto, které se na kolo nalepí se může protlačit mezi obručemi do středu a odpadávat pryč, takže je vždy část lopatek obnažená a může zabírat. U návleků bláto nemá kam odcházet, takže se celé zalepí a je konec.

IMG_20201108_124535_2IMG_20201108_125626_3IMG_20201108_125552_1
IMG_20201108_132019_1IMG_20201108_140954_1IMG_20201108_141143_3
IMG_20201108_141351_4IMG_20201108_141128_1IMG_20201108_143200_1

Plány s orebnými koly jsem měl veliké, ale přes všechny starosti osobního života jsem se k nim dostal až teď na podzim, kdy podmínky pro orbu byly naprosto extrémní. Mulč z ovse, ovesná sláma, chlévská mrva a k tomu pořádné mokro. Upřímně, když jsme u políčka nahodili kola, zapřáhli a seřídili pluh, nevěřil jsem, že to Vari zvládne. Jenže už první metry po trávě mě přesvědčili, jakou věcí ta kola jsou. Svými lopatkami se zahryzly do půdy a nepustily. Ještě že jsou na kolech klasické středy s volnoběžkou, jinak by se nedalo se strojem manipulovat. A první metry v brázdě mě přesvědčily o tom, že Vari s těmito koly je tank. Limitujícím faktorem orby se tak stalo množství hmoty, kterou pluh musel zaorat a hmotnost vlhké půdy, kterou musel otočit. Orba to rozhodně není ukázková, ale i tak si myslím že se s tím pluh porval statečně. Lepší by bylo vyčkat na mrazy, jenomže to bych pak pořádně neotestoval ocelová kola, o kterých to hlavně bylo. Ocelové lopatky se mnohem snáze zakrojí do půdy než dezén pneumatiky, a tak není potřeba mít ani v kolech závaží. Komu by váha 15 kg jednoho kola přišla málo, dá se závažími dodatečně osadit. Z mojí zkušenosti je to však zcela zbytečné. Bláto se lepilo všude, z pluhu musela pryč kotoučová krojidla, na která se hmota lepila a ucpávala ho. Ten marast na boku kol je nanesen od vyorané brázdy.

Skončila testovací orba, a tak jsem se musel s těžkým srdcem s koly rozloučit. O svých schopnostech mě plně přesvědčila a jsem pro jejich zařazení do sériové výroby. Do extrémních podmínek jsou skvělá, neporovnatelně lepší než návleky. Tak holá, Vari, dejte kola do výroby!

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.