Dvojmontáž na Vari

Zveřejněno: 19. 8. 2019, autor: Miloš Valenta, přečteno: 11 208✕

Co takhle na Vašem traktůrku použít dvoumontáž kol, neboli lidově tupláky?

 

 

Důvod, proč jsem vyrobil dvoumontáž na Vari, byl prostý – zvýšení styčné plochy se zemí, lepší záběr a zároveň snížení tlaku na půdu, výrazné omezení „hrabání kol“ při výjezdu do prudkého kopce a lepší stabilita v zatáčkách. A taky proto, že jsem to prostě chtěl! Ne, že by to už někdo přede mnou nevyrobil a nevymyslel, pár jsem jich už viděl, ale tady jde hlavně o bezpečnost! Pokud to někdo udělá stylem, který jsem na vlastní oči spatřil - závitová tyč, rozpěrky mezi koly nařezané 1/2“ vodovodní trubky – jak se to pilkou povedlo a všechno stažené dohromady přes matice je běs. Nejen že kola „házela“, ale ještě se závitovka  jaksi vyvracela při tahu kol. Buďto to udělal onen člověk fušersky, nebo měl v úmyslu spáchat sebevraždu na stroji Vari. Originální!  Je pravdou, že jsem ho už dlouho nepotkal. Takže takhle ne!

Když jsem vymýšlel, jak to celé elegantně vyrobit, musel jsem se držet několika základních podmínek. Kola musí mít mezi sebou mezeru, pláště se nesmí o sebe opírat. Tak akorát ani velkou, ani malou. Dále vše musí být souosé, pevné a bezpečné. Ventilky na všech kolech musí být dobře přístupné pro dohuštění a musí vzniknout místo pro přestavění pojezdového kolíčku pro směr jízdy v unášeči. V neposlední řadě to musí být účelné a vzhledné. Také jsem vycházel ze skutečnosti, že se mi tam musí vejít i můj naviják na klády do lesa.

DSC03341DSC03337DSC03339DSC03353

 

 

 

 

Tedy z čeho že se tato sada sestává? Osm speciálních šroubů, osm vymezovacích podložek pod vnější závaží a dvě úplná kola. Nastalo oměřování, zkoušení a samotná výroba na soustruhu a frézce. Použil jsem taženou kulatinu, chcete-li hlazenku o průměru 30 mm, protože dosedací plochy na unášeč i disk kola musí být dostatečný – žádné dlouhé závitové matice na klíč 17 mm! Rozpěrný šroub má na sobě frézované dvě plochy na uchycení klíčem 24 mm, z jedné strany osazen na průměr 10 mm s vnějším závitem M 10 a z druhé dírou s vnitřním závitem M 10.

 Tady jsem vyrobil jakýsi obrázkový návod na sestavení.

DSC03312DSC03947DSC03948DSC03951DSC03952DSC03954DSC03956DSC03959DSC03960DSC03961DSC03962DSC03964

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Po demontáži kola z poloosy jsem kolo otočil a nasadil přes poloosu z vnitřní strany unášeče, to znamená ventilkem ven ke straně převodovky. Unášečem jsem prostrčil vyrobené šrouby a maticemi důkladně upevnil. Píšu to složitě, ale naštěstí jsem fotil postup montáže. Takže máme jedno přišroubované kolo a směrem ven trčí čtyři silné trny s vnitřním závitem. Nyní si sestavím druhé (vnější) kolo. Původní šrouby, které mi zbyly, prostrčím vnějším závažím, na ně nasadím rozpěrné kroužky a to celé vsadím do disku kola. Takto smontované a připravené kompletní kolo našroubuji do trčících trnů.  Zní to sice složitě, ale postup je jednoduchý.

Rád bych ještě upozornil, že ne pro vše se dvoumontáž hodí. Do lesa, na silnici, na louku, na rozbahněný terén, do kopců a sníh ideál, zvláště pro tahání. Ale pro orbu a dělání řádků pro brambory určitě ne! Pluh dělá šíři brázdy přesně pro jedno kolo, které v ní jede, a dvě kola se tam prostě nevejdou. Dochází k vyjíždění z řádku, sesypání již vyoraného a nemožnost držet rovný směr.

Povšimněte si ještě jisté zvláštnosti, která hned tak nevidí: z dvoukolového traktůrku vznikl čtyřkolový a pokud k němu ještě připojíte třetí kolo, tak vznikne pětikolový a třístopý!

Tak to je asi tak zhruba vše a příště si povíme něco o svozu dřeva z lesa a už s dvoumontáží, která je právě na tyto účely vhodná.

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.