Lesní naviják …ale na VARI!

Zveřejněno: 8. 11. 2017, autor: Miloš Valenta

Tak jsem zase trochu kutil a konstruoval a po nějakém čase spatřil světlo světa naviják na VARI. Musím se přiznat, že to bylo takové tajné přání a nejen moje. Název jsem zvolil trochu delší V-LNL-6, po překladu VARI-LESNÍ NAVIJÁK LANOVÝ-6 mm průměr lana.

 

Mým záměrem nebylo vyrobit „naviják“, ale Valentův naviják – takový, aby vydržel i v těžkých podmínkách a zátěži, nebyl obrovský a vzhledově pasoval k VARI a také, aby jeho přestavba nebyla složitá a pracná.

DSC02572DSC02535DSC02568DSC02576DSC02571DSC02574DSC02573DSC02562

 

 

 

 

 

 

 

 

 Musím prvně poděkovat svému sousedovi a zároveň kamarádovi Honzovi, který byl tak laskavý a poskytl mi pořádný kmen na otestování na svém pozemku. Vybral jsem si pořádný „kousek“ a umínil si, že ho musím dokázat za každou cenu přitáhnout. Pokud by se tak nestalo, vůbec bych naviják nepustil do světa. Kmen měl po přeměření v průměru 44 cm a délku 6 metrů. Hlavní testovací pokusy byly dva, přiznávám. Ten první prototyp byl s pohonem pomocí klínového řemene a dvou řemenic s napínáním. Slabé kmínky sice přitáhl, ale s tímto kmenem pouze lehce pohnul. To bylo slabé a špatné a pokud bych to tak nechal a napsal o tom hrdě článek, tak bych se styděl sám před sebou. Proto jsem provedl přestavbu na ozubená kola s řetězem a druhý test byl již dokonalý – posuďte sami na videu. Nyní jsem si jist, že přitáhnu téměř cokoli a pokud bych s VARI i s naloženým vozíkem někde zapadl a nemohl vyjet, že se dokážu pomocí navijáku vyprostit.

Obsluha navijáku je jednoduchá. Nasadí se a přišroubuje k převodovce dvěma šrouby místo závěsu BZN-002, nasadí se řetěz na ozubená kola a propojí řetězovou spojkou. Poté se napne napínákem a to překlopením páčky upravené upínky. Ta je seřizovací na vyfrézovaných drážkách pro šrouby M 8. Po dobu příjezdu do lesa se soukolí otáčí společně se středovou hřídelí, ale buben na ložiskách na této hřídeli stojí.  Aby se samovolně neodvíjel (lano po navinutí se jeví jako péro a má snahu se samo rozvinout), je buben brzděn teflonovou ploškou přes péro a šroub pro seřízení přítlaku. Pro navíjení se odblokuje pojezd obou pojezdových kol, zařadí v klidovém stavu čepová spojka, která pevně propojí buben s hřídelí a následně zařadí na převodovce rychlost 1 až 3 a přidá plyn. Jo, ještě sklopit a zajistit opěrnou patku. Toť vše.

DSC02561DSC02560DSC02565DSC02575

 

  Pro těžší břemena se uvazuji za okolní strom, abych jej nepoškodil, pomocí textilního vázacího pásu a přes třmen omega na hák ručního navijáku na připojené „Třetí noze“ k VARI. Samotný naviják má vepředu sklopnou opěru o třech polohách. Směrem nahoru je přepravní, vodorovně vpřed je pro snadnější průjezd křovinami  a  směrem dolu má opěrnou funkci.

Závěrem musím smeknout klobouk před kolegou a též blogerem Bronislavem Malým, který od začátku tušil, že řemenice u kotoučové brzdy asi bude pro naviják a že skončím s pohonem přes řetěz. Dokonce v diskusi v jednom z mých článků vyzýval k sázce na co je tam ta řemenice. A kdyby tenkrát vsadil svou VARI i s příslušenstvím, tak se nemýlil a vyhrál.

Technické parametry:

lano: 6 mm délka 25 metrů

síla navijáku: ukrutná

Hodnocení článku:
335 / 180
Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.

Související články