Servisní stojan Vari, nejen pro servisáky

Zveřejněno: 9. 4. 2020, autor: Miloš Valenta

VSS -01 je název, který jsem použil pro svůj výrobek. Ani nevíte, jak těžké bylo název sestavit, aby dával smysl a vystihoval tento můj projekt…..

 

 

Nabízelo se třeba servisní stojan motorů, ale zdálo se mi, že zkratku SSM již kdysi někdo použil. Taktéž SMS – servisní motorový stojan jsem zavrhnul. Tak nakonec jsem použil VSS – 01, což znamená Vari servisní stojan, a to “ 01“ znamená, že jsem vyrobil pouze jeden kus, jako vždy.

Tento stojan se zásadně liší od ostatních stojanů na uložení motorů, jako je třeba tento, který jsem udělal na skladování dvou kusů, včetně úložné poličky.

DSC03456DSC0345754523492_554245775066744_7920105923605954560_n

 

 

 

 

 

Pokud budu chtít nejen opravovat motory, ale i seřizovat při běhu, musí každopádně být u odstředivé spojky jako opora i otočný kotouček spojky. Nastartovaný motor při zvýšených otáčkách rozepíná odstředivou silou spojkové elementy a ty se musí opřít o kotouček. Jinak hrozí poškození mechanismu!

Tento můj servisní víceúčelový přípravek se skládá ze dvou částí a lze tedy použít dvojím způsobem. Vrchní část je přidělaná čtyřmi šrouby na základní desce a lze tudíž použít samostatně, a to připevnit na ponk pomocí vrutů, či šroubů. Anebo přidělat na podvozek s kolečky pro převoz a následné servisní práce.

DSC04370DSC04373DSC04359DSC04366IMG_20190605_183435IMG_20190605_183449IMG_20190402_142154IMG_20200221_102351

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrchní část – hlava je uzpůsobena tak, aby na ní šel klasickým způsobem nasadit motor a upevnit. Jak čtyřdobý, tak i dvoudobý. Trny na přitažení sponkou jdou přetočit pro oba typy. Hlava je vůči podstavci otočná dokola s možností aretace v osmi úrovních. Lze tak motor otočit tak, aby servisní pracovník měl vždy perfektní přístup ze všech stran. Přece to nebudeme obíhat, že? Tím to ale ještě zdaleka nekončí. Samotná hlava je půlená na pantu a lze sklopit na pravou stranu. Pouze na pravou stranu – na stranu výfuku. Proč? Na pohodlné vylití starého oleje z motoru. Myslel jsem na vše. Je tam i na sklopení udělaný doraz, který zaručí úplné vyprázdnění bez nutnosti motor držet rukou pod správným úhlem, takže obě ruce máme volné. Stačí odjistit pružinovou závlačku a jednoduše sklopit. Tak to je výměna oleje ve čtyřdobém motoru, neboť dvoudobý žádný motorový olej nemá.

DSC04354DSC04358DSC04357DSC04356DSC04355DSC04361DSC04364DSC04362DSC04365DSC04367DSC04350DSC04351

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bylo nutno také osadit stojan kvalitním otáčkoměrem na seřizování otáček v různém rozsahu a maximálních otáček. A také zjistit, zda spojka na volnoběh zcela vypíná a kotouček spojky se neotáčí. Od toho tu je snímač otáček umístěný pod kotoučkem. Na hřídeli je výstupek, který když prolétává okolo snímače, dělá impuls. Vše je pak digitálně vidět na displeji. Počet impulzů se rovná počtu otáček motoru. Otáčkoměr je samozřejmě kalibrovatelný. Jak ale poznám, že spojka spolehlivě rozepnula a byť malinko neunáší kotouček? Signalizují to dva způsoby. Za prvé na otáčkoměru je nula, a pak každý impulz ukazuje červená dioda umístěná na snímači zvenčí. Pokud nebliká a to ani v malých intervalech, tak kotouček stoprocentně stojí a neotáčí se.

Tak to je můj servisní stojan na opravy, seřizování motorů, kontrolu spojky a na výměnu olejů. Nebo jako podstavec na vystavení. Tak to je všechno, co jsem ho naučil, orat neumí….to byste už po něm chtěli moc!

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.