„Co mě přivedlo k zahradní technice? Vystudoval jsem „průmyslovku“ se zaměřením na konstrukci strojů, mým velkým koníčkem je vše kolem zahrady, takže se dvě věci, můj směr a záliby, daly dohromady.
Zveřejněno: 8. 6. 2017, autor: Jaromír Malich, přečteno: 2 421✕
Obě ,,brigsové Agáty“ vypadají téměř stejně, ale každá je v něčem jiná. Jedna se startuje klasicky pomocí šňůry a ta druhá, inovovaná, má na startování maličký knoflík. Pro někoho to může vypadat jako dilema.
Ať je to jedna nebo druhá, základ je v obou případech stejný. Od rámu stroje, přes převodovku pojezdu, hnací nápravu či buben. Rozdíl je v motorech a krytování žacího bubnu.
Vezmu to pěkně popořádku - původní, starší provedení bubnovky Agatha používá motor Briggs & Stratton s označením 675 Exi. Což znamená zdvihový objem 163 ccm, rozvodový systém OHV a také automatický sytič. Dovolím si tvrdit, že tenhle motor natočí i malé dítě, protože stačí nastavit pracovní otáčky, opravdu zlehka zatáhnout a on naskočí. Žádné několikanásobné a divoké pokusy o start se nekonají. Čtyřnožový žací disk zakrývá dvojdílný kryt z pozinku a jeho okraj je opatřen gumovým návlekem.
S touhle motorizací jsem ještě neměl možnost pracovat v reálných podmínkách, kde je pořádná tráva. Při první obhlídce mě zaujala zde standartně dodávaná zdvojená vložka vzduchového filtru. Asi si teď budete pokládat otázky typu ,,no a k čemu to je dobrý?“ Především k tomu, aby jste nemuseli vložku kupovat dvakrát ročně novou, takže asi tak. Molitanový předfiltr zachytá hrubé nečistoty, můžete jej pravidelně profouknout stlačeným vzduchem a tak šetříte peněženku - je to taková drobnost, ale šikovná. Originální papírová vložka filtru totiž stojí kolem 250 Kč. A za to máte třeba kanystr a půl benzínu a můžete se kochat z pěkně posečené zahrady.
Po roztočení disku ovladací pákou pouštím pojezd a vrhám se vstříc pěkně vysoké luční trávě. Pojezd je rychlý tak akorát a podle mého názoru by mohl vyhovovat všem generacím uživatelů. Agatha se nebojí trávy až po pas a motor si jen spokojeně vrní. Líbí se mi, jak pěkně dokáže i bez plachetky nařádkovat trávu. Tenhle disk jen tak něco nezastaví - a především díky celoplošnému podběhu neskalpuje strniště a zanechává jej ve stále stejné výšce. Po ukončení sečení stroj ve dvou lidech naložíte do auta jakoby nic, na krytu bubnu je textilní poutko pro manipulaci.
Ale ta nová Agatha s elektrickým startérem, to je mašina jako dělaná pro ženy a nás chlapy, kteří se nebojí říct, že jsou líní. Žádné nastavování otáček motoru, stačí mít nabitou baterii, tu připojit na motor a stiskem jednoho tlačítka se motor rozběhne. Pokud je motor již ohřátý, stačí jej startérem opravdu jen ,,převalit“ a on naskočí. Za mě má jedničku s hvězdičkou, taková sekačka na vysokou trávu tady hrozně chyběla. Tenhle motor se jmenuje Briggs & Stratton 675is a je pokročilou evolucí typu, který používá Agatha se startováním ručním, všechny parametry má jinak stejné.
O sečení tady nemá cenu moc psát, protože obě Agathy sekají stejně dobře. Novější provedení s elektrostartérem má ale jiný kryt disku. Je v pěkné červené barvě a jeho levá část je mírně výše, to kvůli lepšímu odvádění porostu tam, kde je hmoty veliké množství. Zmizelo i textilní poutko, zde najdete praktické držadlo s měkčeným úchopem. Když jsem si oba stroje osahával, nové krytování mi přišlo o něco pevnější. Dřív jsem si myslel, že sekačky už není kam dál posouvat, ale opak je pravdou - nová výbava dělá tuhle sympatickou bubnovku zase o kus lepší.
Přeji Vám krásné dny a úspěšný boj s vysokou trávou :-)