Malá, ale šikovná!

Zveřejněno: 15. 2. 2018, autor: Ondřej Vrzal, přečteno: 3 597✕

I když je letošní zima všelijaká, sem tam nějaký ten sníh napadne. Člověk si chce odklízení sněhu co nejvíce usnadnit, a když už je ta Vari…

Převodovou skříň DSK-316.1PSVN, o které to dnes bude, asi není nutné nikterak dlouze představovat. Je jednou ze základních převodovek Vari systému. Díky různým adaptérům zastane spousta práce. Sečení, mulčování, obracení sena, drcení větví, hrabání listí a mnoho dalšího. Ale ona se ta malá převodovka neztratí ani v zimě.

Moc sněhu už tady u nás na Vysočině nemíváme. Určitě ne tolik a tak často, aby si člověk chtěl pořizovat sněžnou frézu. Kartáč by byl určitě skvělý pomocník, ale na těch několik desítek metrů čtverečních by byl také zbytečný. Lopatkami vybavený obraceč je zase moc velký. A tak padla volba na sněhovou radlici. I když náš kousek by se dal řadit už mezi veterány, je z roku 1985 a má na sobě ještě licenční samolepku Gutbrod, práci stále zastane. A přes zbytek roku, kdy není potřeba, se dá pohodlně složit a přistavit ke stěně garáže, kde nezabere tolik místa.

A tak jsem po jednom takovém nárazovém sněžení vytáhl radlici, převodovku, XP-čko a dal se do práce. Radlici je dobré zatížit několika kusy 5 kilogramových závaží. Nejen, že se zamezí odskakování břitu radlice, ale také se více zatíží náprava a sníží se tak prokluz kol. Na tyč, která je na radlici navařena, se jich vejde pět. Mně se osvědčilo používat 4 kusy, ale to už záleží na každém, jak mu vyvážení bude vyhovovat. Letos jsem také nasadil řetězy na kola, které jsem minulý rok na jaře pořídil. Pochází z nějaké bezejmenné sněhové frézy, ale na kola pasují dobře a svoji práci také odvedou.

WP_20180208_16_30_05_ProWP_20180208_16_29_53_ProWP_20180208_16_29_46_Pro

Motor chytnul na první pokus a tak po jeho zahřátí nezbývalo nic jiného, než se dát do práce.

WP_20180208_16_44_38_ProWP_20180208_16_29_18_ProWP_20180208_16_44_46_Pro

Často slýchám, že se s malou převodovkou nedá sníh dobře odklízet. Samozřejmě, DSK-317 s radlicí toho odhrne více, to je bez debat. Jedná se ale o větší a těžší stroj a to nemusí každému vyhovovat. A ona i ta malá převodovka, s foukanými koly, toho dokáže odhrnout hodně. Se starými převodovkami T-19 a DSK-316, které mají kola s příčným hranatým vzorkem, se to nedá srovnávat. Sám mám i adaptér pro připojení radlice k převodovce DSK-317. Avšak od doby, co je ve strojovém parku DSK-316.1PSVN, se radlice používá už jen s ní.

Abych jenom nechválil, musím přidat i moje negativní poznatky. Stará radlice SR-85 nemá gumový břit. Proto není kopírování terénu zcela dokonalé a nějaký sníh na povrchu zůstane. Naklápění radlice řešené pomocí ozubení také není perfektní. Při menším dotažení zajišťovací matice dochází k jejímu povolení a následně se radlice naklápí, kam chce. Musí se tedy dotáhnout co největší silou. Tyto neduhy však dnešní radlice ASR-850 a ASR-1000 nemají.

A tak mám uklizeno a sněhová nadílka mi nemusí dělat žádné vrásky na čele, díky Vari…

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.