Kopec, nekopec, VARI jede pořád!

Zveřejněno: 4. 12. 2019, autor: Zbyněk  Spěšný

Mnoho z potencionálních zákazníků a budoucích majitelů malé zahradní techniky VARI, by rádo vědělo, co to VARI vlastně dokáže. Kolik to uveze, jaký kopec to vyjede, po jakém povrchu to vyjede a co je potřeba pořídit, aby to vyjelo. Tak se na tyto otázky podíváme zblízka.

Když jsem odpovídal na dotaz ohledně dotížení VARIka na diskuzním fóru na www.vari.cz , ještě jsem netušil, že mi bude vnuknut nápad, tuto odpověď zveřejnit ve formě článku. Tázající se, čerstvý vlastník VARI, chtěl vědět, jak dotížit stroj, aby dokázal bez potíží vyvozit např. dřevo z lesa. Já jsem toto již před nějakou dobou sám vyzkoušel, co VARIk dokáže, tak jsem se rozhodl toto zopakovat a rovnou i zdokumentovat.

Našel jsem si kolem naší vesnice příhodný kopec s patřičným stoupáním. Jelikož to u nás, na pomezí Hané a Nízkého Jeseníku, máme téměř všude, nebyl to až takový problém. S hodnotami stoupání mi pomohly turistické mapy s vrstevnicemi. Můj kopec měl převýšení cca 34 metrů celkem. Z toho prvních cca dvacet metrů bylo velmi, velmi prudké stoupání. Takže když to vezmu kolem a kolem a zprůměruji to, tak ty počáteční metry mají stoupání asi 40%. To je výzva. J

I když přes noc mrzlo, tak kopec byl sluníčkem rozměklý a tráva mokrá. Cestou z kopce na místo startu dokonce žena raději vystoupila, jelikož se trošku bála, abych to dole ubrzdil. Ale VARI se zařazenou rychlostí, uzavřenými uzávěrkami a bez plynu brzdí motorem výborně a není čeho se bát. I když ke konci klesání mi šly kola návěsu do smyku.

Jelikož byly podmínky takové, jaké byly, osadil jsem Varinku všemi závažími, kterými disponuji. Tzn. vnější i vnitřní tažné nápravy, závěs BZN-002 s předním 33 kg závažím a ještě nosič závaží NZ-5/317 se čtyřmi kusy 5 kg závaží, tzv. srdíček. Takže celková hmotnost takto dováženého traktoru je krásných 200 kg + další 105 kg návěs ANV-380 + 85 kg moje „maličkost“. V celkovém součtu to znamená, že motor VARI XP 200 potáhne do 40 % stoupání po mokré trávě 390 kilogramů.

Řečí už bylo dost, jdeme na to. Zařadím jedničku, (oba náboje již mám uzavřené na závěrnou polohu z klesání na start), povolím ruční brzdu, přidám plyn do plného a jedeme. Vari sice nejede závratnou rychlostí, ale do tohoto kopce je obdivuhodné, že to jede bez minimálního prokluzu kol. A aby to nebyla náhoda, zkusil jsem to celkem třikrát a pak, aby to bylo dosti demonstrativní, jak je to s VARI jednoduché, jsem nechal kopec vyjet ještě i svou ženu. Dobrých 40 minut jsme strávili focením, točením a vyjížděním. A já mohu s čistým svědomím říct, že VARI má netušené možnosti, kterým se konkurenční stroje ani nepřiblíží.

Pořád musím obdivovat dokonalost této malé zahradní techniky. Snad i tento článek pomůže potencionálním zájemcům při rozhodování. Snad jen ještě zmíním radu mého dobrého kamaráda, který vlastní malotraktor od konkurenčního výrobce již několik let. Když jsem se tehdy rozhodoval co pořídit, řekl mi: „Vezmi VARI, je to to nejlepší co je na trhu. Žádné řemeny a poctivá česká strojařina!“ A já, co by kdysi dávno vystudovaný strojař z průmky, jsem měl jasno. VARI pro mě byla jasná volba!

A na závěr přiloženého videa ještě malá ochutnávka z podobného stoupání, ale na zpevněné lesní cestě a návěsem plně naloženým mokrým smrkovým dřevem. Teď už snad uvěříte. 

 

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.