MOTOR - Co se stane, když ...

Zveřejněno: 3. 10. 2016, autor: Bronislav Malý

Co se stane, když majitel zastává názor, že to má sloužit jemu a ne on tomu? Jednoho dne v tom klepne, přibude jedna nepravidelná dirka a po pozemku se rozhostí dlouhé ticho.

Nechápu lidi, co se neustále motají kolem svého auta a úzkostlivě dbají na to, zda se mu dostává všeho, co má mít, voní ho apod., ale vytáhnout měrku oleje z motoru zahradní techniky pro kontrolu jeho množství a případně doplnit, neřešitelný úkon. Nechci polemizovat o současné kvalitě a stálosti paliva, může to být zdroj nepříjemností, ale největší nepřítel motorů zahradní techniky je jeho majitel.

P1010199[1]P1010197[1]P1010182[1]

Přitom kontrola hladiny oleje v motoru zabere 30 vteřin? Že se něco děje, signalizuje i motor. Ovšem ne každý to slyší. Jsou totiž dvě hlavní příčiny, proč se prorazí blok motoru. Teda jedna, praskne ojnice, ale první je z nedostatku oleje v motoru, píst se začne přidírat ve válci a klesá výkon a otáčky motoru až najednou stop, rána a je to. Toto netrvá nijak dlouho a nemusí se to včas "odchytit". Další problém je, že u provozně starších motorů se začne povolovat ojniční oko dole na klice. Motor po zahřátí, což je po cca pěti minutách, začne klepat. Není to jako rány kladivem, ale lze to slyšet. S tímto problémem lze, podle počtu mth na jedno sekání, přežít do konce sezony, ale nikdy nikdo neví, kdy to klekne. Kdo neřeší změny zvuku chodu motoru, dopadne zase s dírou v bloku motoru. Ty dva šroubky, co drží ojniční oko pohromadě, se natolik povolí, že se ze zbytku závitu vytrhnou a už do letí. Rána - ticho - pak už jen znějí nadávky obsluhy. Musím ale říct, že s uvolňováním toho ojničního oka jsem se  nesetkal na žádném motoru používaném na Vari strojích a že tato závada jde spíše za výrobcem motoru, než za neúdržbou obluhy.  Naproti tomu nedostatek oleje a tedy zadření pístu ve válci a klidně i ojnice na klice zastaví i Mercedes.

JAKÉ OLEJE POUŽÍT?

Myslím si, že nemá cenu spekulovat s jakostí oleje a jeho viskozní třídou. Doporučované hodnoty olejů jsou v návodu k výrobku převzaté z návodů výroce motorů a ten jistě při testování a provozních zkouškách ověřoval i jaká klasifikace oleje je nejvhodnější. Zde je třeba zohlednit i to, že se jedná o vzduchem chlazený motor, který má oproti motorům chlazeným vodou místy vyšší teplotu a olej se s tím musí vypořádat. Proto není příliš vhodné používat automobilové oleje, které leží v garázi v polici pro případné doplnění do motoru auta. Nemá ani zásadní význam hledat olej s "vyšším" API s myšlenkou, že vydrží daleko více a déle. Nevydrží, respektive je ho v motoru kolem 0.6L tak očekávaný prodloužený efekt se koná v daleko menší míře, než by jeden myslel a zbytečně prodražuje výměnu. Pro motor s dlouhodobého hlediska je daleko lepší včasná výměna olejové náplně předepsaná výrobcem. Samozřejmě není nutné, aby byl olej ve firemním obalu s názvem výrobce motoru, ale je to záruka toho, že se do motoru dostane přesně to, co tam má být. Kdo si v tomto umí poradit, sáhne po oleji vhodném pro popisované motory, přitom nemusí jít o "tovární" balení olejů. Dobrou zkušenost jsem udělal s oleji firem, které mají rafinerii, třeba... však je znáte! On třeba Castrol není asi špatnej, co deklarují splňuje, ale totéž lze koupit jinde levněji, si myslím.

Pak jsou ještě motory, obzvláště na zahradních sekačkách, kterým nejlépe svědčí jednorozsahový olej SAE30. S jiným, více rozsahovým olejem má motor prostě horší chod, neklidný chod a jak se říká "žere" olej, což zase není dobré z dlouhodobého hlediska pro výdrž motoru. Jde hlavně o motory nižší výkonové třídy a ventilovým rozvodem SV. Tyto motory se ale již nevyrábí a postupem času odchází do hutí na opotřebování. Prostě jim skončí životnost. Chtěl jsem jen říci, nebojte se těmto motorům doporučené oleje SAE30 dát a jen ho včas měňte. Se zahradní sekačkou se asi v teplotách pod 5°C bude pohybovat jen málokdo a na sekací sezónu jednorozsahový olej stačí.

Tak ať se Vám všem daří a věnujte svým motorovým pomocníkům alespoň minimální péči, vždyť si to zaslouží, ne?

Hodnocení článku:
247 / 228
Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.