A co ta nová Honda GCV 200? Aneb setkání dvou generací

Zveřejněno: 23. 9. 2021, autor: Ondřej Vrzal, přečteno: 5 244✕

Motory Honda mají na strojích Vari dlouholetou tradici po několik desetiletí. Po oznámení Kohlera CV224 zůstaly ostatní nové motorizace pro pohonné jednotky tak trochu ve stínu. XP-200A jako dostupný motor dobrých vlastností pokračuje ve šlépějích starého XP-200. Zmiňovaný Kohler je profi motor pro každodenní nasazení, no a co Honda GCV 200? Je stejně dobrá jako její předchůdce? Jak je výkonná? Začalo mi to vše vrtat hlavou. Nic naplat, musím si motor zapůjčit, vyzkoušet, ať znám odpovědi. Tak jdeme na to!

Tenhle článek měl světlo světa spatřit už na jaře. Jenomže nebylo k dispozici to nejdůležitější, pohonná jednotka osazena novou Hondí dvoustovkou. Vy jste je vykoupili naprosto všechny! A tak nezbývalo nic jiného, než si počkat. Alespoň vidíte, že nějaké upřednostňování blogerů nebo protekce opravdu není. Nakonec se na mě štěstí usmálo a dostal jsem k dispozici prototypovou pohonnou jednotku, můžete si povšimnout, že ani nemá výrobní štítek.

Menší pohled do historie. 3. 9. 1993 byla představena první čtyřtaktní pohonná jednotka s motorem Honda GXV 160 pro Vari systém. A od té doby je Vari často spojována právě se značkou Honda. V roce 1999 se poprvé na pohonných jednotkách objevuje motor řady GCV, konkrétně GCV 160. Je to tedy více než 20 let zpět!

A co vlastně to GCV znamená? Honda tuto řadu deklaruje jako motory s vertikální hřídelí pro hobby nebo občasné profi použití. Co si pod tím představit? Na to vám můžu odpovědět přímo z uživatelské praxe. V roce 2006 můj děda uvažoval o přikoupení další čtyřtaktní pohonné jednotky ke stávajícímu Tecumsehu od jiného výrobce. No a mé desetileté já bylo samozřejmě při tom. K dispozici byla Honda GCV 160 nebo bylo možno pár měsíců vyčkat na příchod výkonnější novinky, GCV 190. Tak určitě jsem tomu hodně rozuměl a dědu přesvědčil, že nutně potřebujeme tu silnější. A jako zázrakem děda na moje slova dal a do garáže přibyla Honda GCV 190 s krásným výrobním číslem 11. Ten motor znám od jeho prvního nastartování mimo výrobní závod. Stále je při plné síle a co se samotného motoru týče, nebylo na něm řešeno absolutně nic, i když už má na krknu stovky odpracovaných hodin. A to je, prosím pěkně, motor bez vložky válce. Jak je vidět, Honda kvalitní motory prostě umí a já mám skvělou příležitost tyto dva motory porovnat vedle sebe.

IMG_20210907_150152IMG_20210907_150453
IMG_20210907_150504IMG_20210907_150520
IMG_20210907_150314IMG_20210907_150401

Začneme u technických parametrů. Nejzásadnější změnou je přechod z OHC rozvodu na OHV. Díky tomu ubylo v motoru 30% součástí. Vzrostl zdvihový objem na 201 cm3 a to nejdůležitější, krouticí moment nově dosahuje 12,7 Nm. To je oproti původním 11,3 Nm slušný nárůst a Honda tak z daného obsahu nabízí nejvyšší krouticí moment ve své kategorii. Suchá hmotnost klesla z 12,3 kg na 10,1 kg. Vrtání a zdvih se také změnily z 69x50 mm na 66x59 mm. Původní motor splňoval normu Euro II, nový Euro V.

Přejdeme na uživatelské záležitosti. Co se nezměnilo, a je tomu tak dobře, je snadné startování. To si pochvalovala i moje nezaujatá přítelkyně. Motor dobře funguje v celém spektru otáček. Kryt výfuku je nově z plastu. O jeho výdrž strach nemám a výhodou je, že není tolik tepelně vodivý jako předchozí plechový. Když už jsme u výfuku, musím zmínit, že nová Honda je podstatně tišší, a to i ve srovnání s ostatními aktuálními motorizacemi Vari systému. Pro mě příjemným detailem je větší zátka nádrže, snáze se tedy doplňuje palivo. Objem nádrže zůstal beze změn a je 0,91 l. Spád palivového vedení z nádrže je dostatečný a i při práci v mírném záklonu motor nijak nehoupe a nádrž vyprázdní do dna. Zlepšil se přístup pro kontrolu a výměnu olejové náplně. Ta je nově 0,4 l, takže litrová láhev oleje vydrží na dvě výměny a nic vám nebrání motoru udělat dobře výměnou 2x za rok, samozřejmě s ohledem na výměnné lhůty. Ten fešácký děrovaný kryt nahrazující originální plný, prozatím mění na montážní lince pracovníci ve Vari. To proto, abyste dostali motor těch nejlepších možných vlastností. Prostě a jednoduše - to dobré z přechozího generace zůstalo nebo bylo vylepšeno, zhoršení jsem nezaznamenal žádné.
Dovolím si menší TIP na tuning pro fajnšmekry: Pokud byste chtěli svoje staré nebo nové GCV osadit dvojitou filtrací vzduchu, je to možné. Stačí si zakoupit kryt filtru pro staré polo-profi motory GSV 190, stejně tak předfiltr a mřížku. Díly pasují na všechny verze motorů GCV.

IMG_20210907_150417IMG_20210907_150432
IMG_20210907_150243IMG_20210902_165719IMG_20210907_152336
IMG_20210907_151752IMG_20210907_151600
IMG_20210907_150923IMG_20210907_150955

Protože mám k dispozici i pohonnou jednotku s motorem Kohler CV224, nabízelo se výkonnostní porovnání. To uvidíte v článku s jiným tématem, ale subjektivně musím říci, že GCV200 doslova dýchá na záda CV224. Jedna věc jsou papírové hodnoty, druhou je celkové odladění motoru, regulátoru atd. Velice příjemně mě GCV 200 překvapilo, oproti původní GCV 190 je to úplně jiná třída.

IMG_20210906_162112IMG_20210906_165909IMG_20210907_152347
IMG_20210907_160043IMG_20210907_162419IMG_20210907_163437
IMG_20210907_170929

Abych si motor lépe osahal a vyzkoušel, využil jsem ho při mulčování otavy, které uvidíte v samostatném článku, a při sklizni brambor.

Dost možná si kladete otázku, na co je takový motor v nabídce, když je možnost výkonnějšího profi Kohleru CV224. Já osobně vidím Hondu jako motor pro ne-profi použití, popřípadě méně časté profi nasazení, kdy by se uživateli nevyplatilo vlastnictví a údržba profi motoru. Krouticí moment není v reálném provozu až o tolik rozdílný, Honda GCV 200 hravě zvládne všechny aplikace Vari systému a má i zavedené jméno a tradici se servisním zázemím. Pro někoho, komu je XP-200A málo a Kohler CV224 zase moc je GCV 200 skvělou volbou a s čistým svědomím bych ji doporučil a osobně bych do ní, tak říkajíc, šel taky. Přiznám se, moc vracet se mi ji nechtělo.

A ještě jeden poslední TIP pro vás mám. VARI na tuto pohonnou jednotku nabízí v letošním roce v Ekodotaci, pokud vrátíte svůj starý třeba i nefunkční motor, získáte tuto novou Hondu za podstatně příznivější cenu. Dostupnost a platnost akcí si ale vždy ověřte na stránkách vari.cz

Přeji Vám krásné podzimní dny

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.