„Co mě přivedlo k zahradní technice? Vystudoval jsem „průmyslovku“ se zaměřením na konstrukci strojů, mým velkým koníčkem je vše kolem zahrady, takže se dvě věci, můj směr a záliby, daly dohromady.
Zveřejněno: 15. 6. 2020, autor: Jaromír Malich, přečteno: 2 956✕
Svět sekaček se stále přifukuje o nové a nové modely strojů. Jedním z těch nejzajímavějších je letošní Varácká novinka s typovým označením CP1 484 H. A hned dodávám, že zájemcům nabídne opravdu hodně.
V rámci postupné změny emisní legislativy vlastně ve Vari praštili dvě mouchy jednou ranou. Když už bylo zapotřebí přijít s novým motorem, rovnou byla zvolena cesta výměny modelu za modernější. CP1 484 H ale proti své předchůdkyni neztratila nic z toho, co by opravdová a kvalitní sekačka měla mít. Na první pohled Vás uchvátí obrovská zadní kola, když si sekačku prohlédnete více do detailů, pak se zalíbí i dělená rukojeť, objemný sběrací koš o kapacitě 60 litrů s ukazatelem naplnění nebo při pohledu do žací komory pečlivě zakrytý systém pohonu pojezdu. Musím pochválit taky hladké lakování, díky čemuž se stroj po sekání snadno čistí hadrem a tak dlouho může vypadat jako nový. Zadní přepážka šasi z plastu je dnes již u sekaček běžná a kvalitu provedení nijak nesnižuje.
Z technického hlediska je největším lákadlem nový motor Honda, značený GCVx 145. Znamená to, že stroj je poháněn benzínovým (G), hobby motorem (C) s vertikální hřídelí (V) a rozvodem OHV (x). Číslo v označení pak indikuje zdvihový objem v ccm. Pro běžného smrtelníka nic extra informace. Jenže motor je proti starým gécévéčkům podstatně vylepšený. Už má odnimatelný válec, jednodušší skříň s víkem pod setrvačníkem a karburátor by měl dát až 10% biosložky v palivu. Už jen první dva aspekty jsou dost zásadní z hlediska nižších cen za opravy. Tím nejcitelnějším je pak velký točivý moment, prakticky stejný jako měly původní GCV 160. Ať pátráte jak pátráte, žádný jiný motor stejné kubatury nemá těch 9,1 Nm.
Pojďme k sečení. Když jsem sekačku vytáhnul z krabice, už na první pohled si nelze nevšimnout její jednoduchosti. Na řídítkách dvě ovládací hrazdy, stupňů výšky sečení je dokonce 6 a ještě k tomu centrálně nastavitelných. Do motoru nalijete olej a benzín a ono stačí jedno zatažení a motor ožije. Automatický sytič je tady opravdu účinný, navíc nutná síla pro nastartování je malá, sekačku bezproblémově nastartovala i manželka.
Při sečení maximálně budete přemýšlet, proč je rozjezd sekačky tak natvrdo. Dělá to starší typ převodovky pojezdu, ale ničemu to nevadí. Sekání dva týdny nesekaného a velmi hustého porostu bylo naprosto bezproblémové a troufám si konstatovat, že dražší sekačky se musí začít bát. Kromě naprosto perfektní vyváženosti zarazí až neskutečná obratnost. Sekačka váží jen 31 kg a naplno se zde projevují i velká zadní kola. Po zastavení motoru mě čekalo další překvapení - zcela naplněný sběrací koš. Byť je stroj osazený univerzálním nožem, sekací výsledky jsou opravdu přesvědčivé. Velkou mírou se na skvělých výsledcích sečení a sběru podílí motor, protože jeho síla a rychlé reakce na změnu zátěže znamenají, že ani v hustém porostu neklesají zásadně otáčky.
Pokud tedy přemýšlíte nad nákupem nové sekačky, pak určitě o tomto stroji zauvažujte. Jeho vlastnosti jsou tak dobré, že zastíní celou řadu dražších modelů a poskytne dobrou službu i nadšencům, kteří mají rádi stroje se spalovacím motorem.
Přeji Vám krásné dny :-)