Než půjde spát

Zveřejněno: 4. 12. 2017, autor: Jaromír Malich

Zima už dorazila. No a kdo nepoužívá v zimě svoje stroje, pak by měl myslet i na motor a na zimní spánek ho pořádně připravit, aby se na jaře probral s pořádnou sílou, která mu je vlastní.

Tuhle údržbu já nikdy nezanedbávám, protože se mi to jednoduše nevyplatí - prostě nechci na jaře stát frontu před servisem, jako to mají ostatní kolem mě. Pak nadávají v tom stylu ,,no joooo, sakra, na prd startuje, žere a bez zátěže houpe jak blázen!“

 

Řada z Vás určitě pochopí, o čem je řeč, pardon, nebo teda vlastně psaní. Tohle je liga, která se týká ponechaného paliva přes zimu v nádrži. Kolem mě krouží už léta informace, jak pomáhají stabilizátory, ty ale pouze problémy oddálí, nikdy je nedokážou vyřešit. Jakmile jednou používáte běžný Natural, kde je biosložka, s každým zanedbáváním údržby to prostě pocítíte na chodu motoru. Proto používám Vervu, ta mě přesvědčila o tom, že to je solidní palivo a ten příplatek na litr se vyplatí už jenom proto, že neobsahuje tolik biosložky, to je ta čůza, která udělá takový ten lepivý šlem v karburaci a je vymalováno. Ale teď pěkně popořádku. Ukážu Vám to na motoru XP-200. Nebojte, zvládnete to sami!

Pohled na kalíšek karburaceDetail povolení drenážního šroubuServisní sada a její obsah

Začít je nejlepší vypuštěním paliva z nádrže včetně karburace. Nádrž jde vyjet do sucha, ale pokud Vám tam ještě trochu zbude, povolte odkalovací šroub (klíčem č.10) na kalíšku karburátoru, otevřete nádrž a zbytek ponechte odtéct do připravené nádobky. Pak uzavřete nádrž, přívod paliva také a dejte zpátky i ten malý šroub. Velmi podobně řešený kalíšek s tímto šroubem mají i motory Honda GCV staršího data výroby cca do roku 2011.

Vzduchový filtrPorovnání stavů nového a použitého filtruZapalovací svíčku měňte dle potřeby

Pak je na čase kouknout na vzduchový filtr. Když je hodně zanesený, motor kapánek více papá benzín. Nová vložka filtru mu nijak neuškodí, motoru se bude lépe dýchat. U silně zaneseného filtru to chce zároveň vyšroubovat a alespoň očistit zapalovací svíčku. Jednou za dva roky bych jí už rovnou vyměnil za novou. Správná barva elektrod je ,,do cihlova“, černá značí většinou pouze silně znečištěný filtr.

 

No, pokud na zimu motor odstavím, tak olej nechám až do jara. V dnešní době jsem každoročně bombardován z netu, ať olej vyměním. Proč? Je to vyhazování peněz - přes zimu do oleje zkondenzuje vzdušná vlhkost a ta ho znehodnotí. Proto olej je dobré měnit až na jaře, motor natočit a chvíli nechat běžet aby se prohřál a promíchal. Něco jiného je, když Varíka chcete provozovat s frézou nebo pluhem přes zimu, pak bych olej rozhodně vyměnil. Náplň 0,6 litru je součástí servisní sady.

Na povolení startéru použijte klíč 10Demontovaný startérMotor XP s odmontovaným krytem

Ještě chlazení, stačí nám na to povolit tři matice klíčem č.10 a sejmout startovadlo, pak Vám půjde sejmout i kryt motoru. Vidíte, jak je krásně čistý? Na to stačí suchý hadr a otřít. Čistý motor se lépe chladí a dává plný výkon. Po očištění namontujte všechno zpátky. Pak zatáhněte startovací šňůrou tak, aby jste ucítili odpor, oba ventily tak budou zavřené a do válce nebude moci proniknout vlhkost.

 

Pak už stačí jen u pohonné jednotky zkouknout jestli nejsou nikde na řidítkách povolené matice, všechno drží jak má a je hotovo. Jednoduché, že? Tak a teď už motor dejte někam na suché místo, přikryjte ho prodyšnou hadrovou plachtou a nechte odpočívat. Po náročné sezoně, jakou měl u mě, si ten odpočinek zaslouží!

Hodnocení článku:
158 / 110
Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.