Jak jsem již předeslal nadpisem, štěpka není jen odpad, co nám v lepším případě zbude po kácení či prořezu stromků našich zahrad. Štěpka je dnes hodnotná biomasa, kterou můžeme klidně topit po celou zimu. A tak jsme se odhodlali...
Jen co se ke konci února oteplilo a zmizely poslední zbytky sněhu (než za pár dnů napadl samozřejmě další – jsme přece jen pod horami), jal jsem se pokácet a prořezat pár ovocných stromů na zahradě. Byly to víceméně jen plané stromy, co vyrostly z dobře odpadnuvší třešně, potažmo její pecky. Chtěl jsem prořez udělat co nejdříve, abych se vyhnul vegetační době stromů, i když mi kalendář dával času na kácení až až. Už dlouho jsem pošilhával po výkonném štěpkovači. Máme doma elektrický od zahrádkářského velkodealera, ale s ním je práce na dlouho. Ať už jde o přípravu materiálu na štěpkování (všechny větve musíte osekat, rozdružit, nikde nesmí být rozvětvení, jinak se vám fréza ucpe), nebo již samotné štěpkování. Fréza je velmi-pomaloběžná a je to opravdu na velmi dlouho.
Nám se zadařilo a mohli jsme si pořídit nové Rapido k VARI systému. Pravda, není to záležitost za stokorunu, ale když srovnám poměr cena/výkon se strojem v předešlém odstavci, tak není nad čím váhat. Pomaloběžný ostrý šnek, veliký setrvačník a nakonec toto vše hnané téměř 15ti ňůtnmetry v Kohleru...
Byla hezká sobota, počasí tahalo člověka ven, tak nastal den R. Jdeme to prubnout. Naložil jsem Rapido na návěs a hurá za zahradu do sadu. Na místě jsem zaparkoval, vyložil Rapido a pomocí geniálně jednoduchého výsuvného madla jej ustavil na místě štěpkování a pak už jen jednoduše agregoval pohonnou jednotku Kohler Command Pro, kterou jsem během pár vteřin odpojil od soupravy. Na pomoc s kácením přišel i soused/kamarád, kterému už zvuk pily po dlouhé zimě evidentně také chyběl, tak nám to odsýpalo od pil jako po másle.
Jakmile byly stromy na zemi a kamarád je začal dělit na špalky, tahal jsem větve k Rapidu a čekal co bude. Byla to moje premiéra a nikdy jsem na živo neviděl, jak Rapido pracuje. Videí jsem shlédl mnoho, ale na živo je na živo. Nejprve jsem zkusil tenčí větev, která neměla moc rozvětvení. „Hrrrrrrrr“ – a na zemi byla hromádka štěpky. No, to jsem čučel, jako tele na nový vrata. Tak jsem nelenil a zkusil jsem strčit druhou taktéž ne úplně tlustou větev (snad okolo 3 cm), ale již jsem se nenamáhal s odvětvováním. A zase to známé „hrrrrrr“ a zas mi k noze vypadla hromádka štěpky. Žádné tlačení, žádné pomáhání. Prostě jen strčit větev do tubusu a „hrrrrrrr“ a je to. Jak snadné.
Byl jsem úplně uchvácen brutální a nekompromisní silou šneku Rapida hnaného Kohlerem přes těžký setrvačník. Nakonec jsem bez potíží štěpkoval větve tak, jak jsme je odřezali od kmene. Dobrých 6 cm v průměru a bez dalších úprav. Prostě rozvětvené, tak jak byly na stromě. Jen jsem jim pomohl do tubusu tím, že jsem je rukama stáhl k sobě a jakmile si větev „chytil“ šnek, bylo vymalováno a už jen „hrrrrrrr“ a na zemi hromada štěpek. Nestačil jsem zírat. A asi i proto mělo Rapido takové prostoje, než jsem donesl další větev. Mohu zodpovědně říct, že Rapido by mohli obsluhovat tři lidé, aby využili potenciál a hodinový výkon stroje. Jeden by nosil větve z plochy kácení a dva by na střídačku ty větve štěpkovali. Jedině tak lze využít plný potenciál této mašinky, pokud se člověk nechce uhonit, nebo pokud nemá větve nachystané u stroje na hromadě.
Štepka vypadá krásně. Máme v plánu si i přes rok nadělat v lese ze smrkových větví, kterých jsou teď bohužel lesy plné po kůrovcové kalamitě, hromady štěpky a nacpat si je do rašlových pytlů a schovat na zimu na přitopení či roztopení v kotli. Bude to palivo za cenu benzinu do VARI. Jinak zcela zdarma. A že ho bude.
Abych to závěrem shrnul. Chtěl jsem Rapido už déle, ale víceméně jako takového pomocníka pro likvidaci větví co ostříhám na jaře a na podzim ze stromků. To co mi Rapido nakonec předvedlo jej povýšilo do stavu rovného štípačce dřeva VARI 8 Ton Super Force a nebo mé milované pile švédské značky. Prostě to není stroj jen na úklid. Pro nás je to mašina na přípravu alternativního paliva na zimu za necelý benzínu na hodinu práce. A to je přece úžasné. Neváhejte vyzkoušet. Budete jen mile překvapeni.
Na podzim roku 2018 jsem si pořídil sestavu VARI Global IV s motorem XP-200, vozíkem ANV-380 a přídavným závažím 33kg a 2x 5kg. Začal jsem okamžitě studovat všechny oblasti a stránky a hltat informace a vymýšlet, jak mi můj Varik může ještě pomoci. Tak se mi strojní park rozrostl o oboustranný pluh PO18, rotavátor KUK s radličkou, kultivátor AKY, vnitřní závaží kol, hřebové brány a po domácku vyrobený tlačený vozík. VARI se rychle stalo každodenním pomocníkem.