Dnes, oproti zvyku, nebude můj článek o dalším pokračování v našem hospodaření s pomocí VARI. I když…
Dnes Vám totiž chci představit a názorně předvést řetězovou pilu nejen pro hobby užití a nejen pro přípravu palivového dřeva. A teď petrolheadi čekají některou ze dvou TOP značek. Ať už německého, nebo švédského výrobce. A já je teď vyvedu z omylu.
Nejprve však slavnostně odpřísáhnu, že jsem taktéž petrolhead a že mou srdcovou záležitostí jsou švédské pily s H ve znaku. To jen, aby mě nikdo neobviňoval s předpojatosti a neobjektivnosti.
A co Vám tedy chci ukázat, představit, porovnat? Řetězovou aku pilu EGO CS 2000E. Ano. Opravdu chci psát o „motorovce“ na baterku. Nebudu se dlouze obhajovat. Chtěl jsem ji vyzkoušet a porovnat.
Pilu mi dovezli zcela novou, zabalenou v krabici. Takže mě nejprve čekalo rozbalení a sestavení pily. Nic co by zabralo více než pár minut. Ale pak už jsem koukal. Displej na pile??? K čemu? Až jsem nasadil akumulátor, přišel jsem na to. Na displeji je znázorněn stupeň „zařazené“ rychlosti (jsou zde tři rychlostní stupně pily) a také stupeň nabití/vybití baterie. Jednoduchá pogumovaná tlačitka, určitě i s nějakým stupněm IP chránění proti povětrnostním vlivům, jsou dobře ovladatelná i v rukavicích a displej je dobře čitelný i za přímého letního poledního slunce. Je tam i tlačítko pro ovládaní výkonného LED světla, které osvětluje lištu a řez. Taková praktická maličkost, na kterou jsem přišel mimoděk při montáži lišty a řetězu na pilu. Klasický klíč „svíčák“, který má každý kdo pracuje s motorovou pilou stále někde u sebe je vetknutý zespoda do těla pily, takže jej z kapsy nikdy nevytrousíte. Jinak pila nevyžaduje žádnou údržbu, kromě dolévaní oleje mazání řetězu a kontrolu napnutí řetězu. Je pravda, že na olej mazání řetězu jsem si vždycky vzpomněl až někdy a s úlekem jsem koukal do nádržky (která je mimochodem průsvitná, takže máte přehled o hladině oleje v ní), jestli už neřežu málem na sucho. U motorovky je to jednoduché. Dolévám benzín = dolévám olej. Ale tady je to takové, že si to člověk musí nějak osvojit. Olejová nádržka je na cca 250 ml.
A teď už k samotnému řezání. Vyzval jsem ji na souboj s pilou Husqvarna 550XP, což je profesionální řada lehčích pil do probírky. Takže žádné ořezávátko. No, nečekal jsem od EGO pily mnoho. CO vám budu povídat. Stereotypy a předsudky máme všichni. ALE…..!
Až nešťastný jsem byl z toho, jak moc si namazala pila EGO mou Husqu na chleba. Opravdu. Nerad to říkám. Stejně jako VARI je mou srdcovou značkou i Husqvarna, ale toto jsem nečekal. Ta pila necítila dřevo. Řezal jsem bukové dřevo do paliva a EGO si to dávala s prstem v nose. Jediné co mi vadilo, byla délka lišty. Měl jsem nasazenou lištu co přišla s pilou a to 50 cm. Na moje použití zbytečné, jelikož povětšinou mám průměry do 40 cm a ty zvládám s přehledem s lištou 33cm na Huse. Nezoufejte však, pila je vybavena standardní lištou a řetězem, tak že si ji můžete dokoupit přímo pro vaše použití, to vše třeba od kanadského Oregonu. U EGA jsem měl pocit, že cokoli pod ní dám, tak tím propadne, ať je dřevo, kámen, beton, málem cokoli. Elektřina je fakt věc! Jediné a jasné omezení je akumulátor. Abyste mohli využívat i třetí, nejrychlejší a nejsilnější stupeň výkonu tedy rychlost řezu 25 m/s., musíte mít alespoň 7,5Ah akumulátor. A tedy pokud chcete řezat nonstop, tak minimálně dva. Řezání s plně nabitým akumulátorem trvalo do polosuchého buku hezkých cca 35 minut. Co se hmotnosti týká, z které jsem měl obavu, tak je dle mého názoru v ruce stejně těžká jako moje H550XP s 35 cm lištou. Ale nejvíc návykové je to nemuset startovat. Vezmete. Zmáčknete a řežete. Dokonce jsem se přistihl, že když jsem jen potřeboval zkrátit nějakou kládu, abych si snáze vytáhl z hromady na zem, sáhnul jsem po EGU, jelikož jsem už pracoval celý den a nechtěla se mi ubírat síla ještě startováním Husy. To je velice návykové. A to nemluvím o minimálním hluku a žádných splodinách, které čichat celý den není nic extra. To si člověk nejvíc uvědomí až v přímém porovnání, a ruku na srdce ač mi vůně „dvoutaktu“ doposud nevadila, zdravotně to není žádné terno, a tady EGO prostě vede na celé čáře. Nemá totiž místní emise. V přiloženém videu můžete vidět přímé srovnání. Snad se bude líbit a někomu třeba pomůže s rozhodnutím.
A na závěr jednoduché shrnutí. Není to benzín. Nedokáže na jednu baterku řezat tak dlouho jako benzín. Musí se nabíjet a nejlépe mít aspoň dvě baterky. Do lesa bych ji na směnu asi brát nechtěl, jelikož jak ji v lese nabíjet a tolik AKU s sebou tahat je nesmysl, ALE……
Mít jí doma, koupím si na ni kratší lištu, asi okolo klasických 40 cm. A také bych musel mít alespoň dva 7,5 Amh akumulátory do EGO 56 V systému. Jelikož s 5 Ah baterií nelze spustit třetí stupeň výkonu, kvůli ochraně baterky. I tak však máte k dispozici skvělých 20 m/s. řezné rychlosti
Pak bych byl velice spokojen, jelikož tato pila je opravdu precizní výrobek a myslím, že všichni, truhláři, tesaři, nároční chataři a chalupáři, nebo chlapi z obecního komunálu a údržby, nemohou koupit méně bezúdržbovou pilu s větším výkonem.
Já se asi jen tak své Husy nevzdám, ale vážně uvažuji o pořízení menšího brášky od EGO na takové to říznutí hned teď a tady. Baterie a něco od EGA přeci doma už mám, tak proč to nevyužít? Asi možná už víte, že EGO pro sezonu 2025 představilo krásnou kompaktní jednoručku s baterii na stroji. A do budoucna by se mi líbilo i tohle CSko. Ne vždy se mi chce po delším čase startovat Husqu a procházet procesem startování. Přece jen zmáčknout spínač a řezat… Je to fajn a návykové. ;-)
Na podzim roku 2018 jsem si pořídil sestavu VARI Global IV s motorem XP-200, vozíkem ANV-380 a přídavným závažím 33kg a 2x 5kg. Začal jsem okamžitě studovat všechny oblasti a stránky a hltat informace a vymýšlet, jak mi můj Varik může ještě pomoci. Tak se mi strojní park rozrostl o oboustranný pluh PO18, rotavátor KUK s radličkou, kultivátor AKY, vnitřní závaží kol, hřebové brány a po domácku vyrobený tlačený vozík. VARI se rychle stalo každodenním pomocníkem.