Vari + Mula Uni - 350

Zveřejněno: 2. 9. 2021, autor: Miloš Valenta, přečteno: 5 176✕

Mula je kříženec osla se samicí koně pro získání výhodných vlastností a používá se na nošení nákladů. Ale také existuje jako výborný univerzální pomocník pro přepravu různorodého materiálu se systémem Vari.

Kdysi se mula k Vari již vyráběla a jednalo se o jakousi plošinu na pevné připojení před traktor, s otočnými kolečky na rámu. Nepřišla mi ovšem zrovna dokonalá, zvláště když se jelo po svahu a vše se drželo na řidítkách, aby vás to nestáhlo se svahu dolu.

Mulu UNI – 350 jsem navrhoval a plánoval s jasným záměrem. Nesmí být velká, musí se s ní dobře zatáčet, jet rovně i po svahu, vejít se všude kde projede traktor Vari a s vozíkem se tam už nevejde, musí hodně uvézt a dost se na ní vejít, musí umět převézt více druhů materiálu, musí mít proměnnou délku nosiče vůči nástavbě, musí mít nízké těžiště a hlavně musí být „Valentovsky“ krásná a konstrukčně vychytaná. A od toho se všechno vyvíjelo.

 Uvedu tady nějaké technické parametry mojí muly.

Váha cca 50 kg

Délka 1330 mm

Maximální výška 910 mm

Šířka 680 mm

Objem 830x640x560 = cca 0,3 kubíku

Umožňuje převoz šesti přepravek a klády o délce nejméně 1530 mm

 

Je to prototyp, jako vždy jen jeden a jediný, určený pro zahrádky, práce kolem políček, sady a jiné. Rozhodně není stavěn pro lesní těžbu dřeva, jedná se zde o průjezdnost terénem.

Nosnost muly, jak již název napovídá, je 350 kg nákladu a je omezena pouze zátěží na kolečka. Konstrukce by ovšem snesla mnohonásobné zatížení.

DSC04803DSC04804DSC04802DSC04800DSC04796DSC04797DSC04798DSC04811DSC04813DSC04820DSC04818DSC04821DSC04805DSC04806DSC04808DSC04807

Základem muly je středový rám na konci s kloubem, umožňujícím otočení kolem čepu v BZN a zároveň okolo své osy pro vyrovnání rozdílu naklonění muly vůči traktoru v terénu. To je velice důležité, aby se nic nelámalo a nekroutilo. Vpředu jsou na rámu osazena dvě stranově neotočná bantamová kolečka o průměru 260 mm. Ptáte se, proč jsem zvolil tak malá? Kolečka jsou zapuštěna pod rámem z důvodu co nejnižšího umístění těžiště pro převozy materiálu. Tento „nosič“ lze připojit dozadu i dopředu před traktor do BZN. Nosič se skládá z pevného rámu s kolečky a je na něm přes zátěžové panty přišroubován druhý rám, sklopný, s pomocnou plynovou vzpěrou. Ta pomáhá při ručním sklopení a zároveň drží polohu. Nosný a zvedací   rám je tvořen ze dvou profilů U, do nichž se vkládají další nástavby, stejně, jako u mého systému Vari kontejner. Jen jsem tam vymyslel malou vychytávku – rám může být délkově proměnný! Takže posunutím a začepováním nástaveb lze měnit délku. Jiná délka se použije třeba na převoz přepravek, jiná zase na převoz klád.

DSC04823

Když mula UNI, tak univerzální, aby zvládla vice funkcí, měla lepší využití a nahradila tak více přípojných strojů a to za jednu její cenu.

Tak a nyní k nástavbám:

DSC04866DSC04867

Jako první možnost lze nasadit a začepovat konstrukci s deskou z voděodolné protiskluzové desky. To je určeno na převoz rozměrného nákladu, který přesahuje bočně i po délce. Po stranách jsem navařil úchyty pro připevnění kurty na jeho zabezpečení.

DSC04869DSC04858DSC04855

Po vsunutí čtyřech stojek systémem jekl do jeklu a posunutí konstrukce dopředu, (prodloužení vůči nosiči), nám vznikne jakýsi oplen pro převoz klád, či větví. Též, jako vždy to kurtuji, stojny tvoří opěrné zarážky – klanice proti vyvalení nákladu.

DSC04870DSC04854DSC04853DSC04881

Pokud budu převážet třeba přepravky s ovocem, či bramborami, začepuji nakrátko a nasadím na panty všechny čtyři sklopné bočnice, tvořené vlastním rámem s výpletem. Konstruoval jsem to na převoz šesti přepravek najednou.

DSC04873DSC04879DSC04880

A co, když se rozhodnu převážet kompost, nebo zeminu? Pro ten případ jdou do bočnic zezadu vložit opět přesně nařezané voděodolné desky a ty zajistit pomocí obrtlíků proti vypadnutí.

DSC04876DSC04877DSC04878

Na co jsem ještě zapomněl…. Aha, na možnost převážet sypké materiály, jako drtě, písek a jiné. No a ještě třeba namíchaný beton. Pro tyto případy nasadím nástavbu s korbou z kolečka. Lze použít oba délkové rozměry začepování, ale pro snažší vyklopení doporučuji čepovat nadlouho. Stačí pak odjistit pojistku a rám s korbou se velice lehce překlopí. Díky plynové vzpěře pak drží ve sklopené poloze a nepadá zpět.

Mula je tedy skvělý pomocník, který vše dokonale zvládá odvozit bez námahy. Projede tam, kde projede Vari natěsno. Lehce se ovládá a je Uni- verzální. A je moje…..

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.