Mula je kříženec osla se samicí koně pro získání výhodných vlastností a používá se na nošení nákladů. Ale také existuje jako výborný univerzální pomocník pro přepravu různorodého materiálu se systémem Vari.
Kdysi se mula k Vari již vyráběla a jednalo se o jakousi plošinu na pevné připojení před traktor, s otočnými kolečky na rámu. Nepřišla mi ovšem zrovna dokonalá, zvláště když se jelo po svahu a vše se drželo na řidítkách, aby vás to nestáhlo se svahu dolu.
Mulu UNI – 350 jsem navrhoval a plánoval s jasným záměrem. Nesmí být velká, musí se s ní dobře zatáčet, jet rovně i po svahu, vejít se všude kde projede traktor Vari a s vozíkem se tam už nevejde, musí hodně uvézt a dost se na ní vejít, musí umět převézt více druhů materiálu, musí mít proměnnou délku nosiče vůči nástavbě, musí mít nízké těžiště a hlavně musí být „Valentovsky“ krásná a konstrukčně vychytaná. A od toho se všechno vyvíjelo.
Uvedu tady nějaké technické parametry mojí muly.
Váha cca 50 kg
Délka 1330 mm
Maximální výška 910 mm
Šířka 680 mm
Objem 830x640x560 = cca 0,3 kubíku
Umožňuje převoz šesti přepravek a klády o délce nejméně 1530 mm
Je to prototyp, jako vždy jen jeden a jediný, určený pro zahrádky, práce kolem políček, sady a jiné. Rozhodně není stavěn pro lesní těžbu dřeva, jedná se zde o průjezdnost terénem.
Nosnost muly, jak již název napovídá, je 350 kg nákladu a je omezena pouze zátěží na kolečka. Konstrukce by ovšem snesla mnohonásobné zatížení.
Základem muly je středový rám na konci s kloubem, umožňujícím otočení kolem čepu v BZN a zároveň okolo své osy pro vyrovnání rozdílu naklonění muly vůči traktoru v terénu. To je velice důležité, aby se nic nelámalo a nekroutilo. Vpředu jsou na rámu osazena dvě stranově neotočná bantamová kolečka o průměru 260 mm. Ptáte se, proč jsem zvolil tak malá? Kolečka jsou zapuštěna pod rámem z důvodu co nejnižšího umístění těžiště pro převozy materiálu. Tento „nosič“ lze připojit dozadu i dopředu před traktor do BZN. Nosič se skládá z pevného rámu s kolečky a je na něm přes zátěžové panty přišroubován druhý rám, sklopný, s pomocnou plynovou vzpěrou. Ta pomáhá při ručním sklopení a zároveň drží polohu. Nosný a zvedací rám je tvořen ze dvou profilů U, do nichž se vkládají další nástavby, stejně, jako u mého systému Vari kontejner. Jen jsem tam vymyslel malou vychytávku – rám může být délkově proměnný! Takže posunutím a začepováním nástaveb lze měnit délku. Jiná délka se použije třeba na převoz přepravek, jiná zase na převoz klád.
Když mula UNI, tak univerzální, aby zvládla vice funkcí, měla lepší využití a nahradila tak více přípojných strojů a to za jednu její cenu.
Tak a nyní k nástavbám:
Jako první možnost lze nasadit a začepovat konstrukci s deskou z voděodolné protiskluzové desky. To je určeno na převoz rozměrného nákladu, který přesahuje bočně i po délce. Po stranách jsem navařil úchyty pro připevnění kurty na jeho zabezpečení.
Po vsunutí čtyřech stojek systémem jekl do jeklu a posunutí konstrukce dopředu, (prodloužení vůči nosiči), nám vznikne jakýsi oplen pro převoz klád, či větví. Též, jako vždy to kurtuji, stojny tvoří opěrné zarážky – klanice proti vyvalení nákladu.
Pokud budu převážet třeba přepravky s ovocem, či bramborami, začepuji nakrátko a nasadím na panty všechny čtyři sklopné bočnice, tvořené vlastním rámem s výpletem. Konstruoval jsem to na převoz šesti přepravek najednou.
A co, když se rozhodnu převážet kompost, nebo zeminu? Pro ten případ jdou do bočnic zezadu vložit opět přesně nařezané voděodolné desky a ty zajistit pomocí obrtlíků proti vypadnutí.
Na co jsem ještě zapomněl…. Aha, na možnost převážet sypké materiály, jako drtě, písek a jiné. No a ještě třeba namíchaný beton. Pro tyto případy nasadím nástavbu s korbou z kolečka. Lze použít oba délkové rozměry začepování, ale pro snažší vyklopení doporučuji čepovat nadlouho. Stačí pak odjistit pojistku a rám s korbou se velice lehce překlopí. Díky plynové vzpěře pak drží ve sklopené poloze a nepadá zpět.
Mula je tedy skvělý pomocník, který vše dokonale zvládá odvozit bez námahy. Projede tam, kde projede Vari natěsno. Lehce se ovládá a je Uni- verzální. A je moje…..
Stroje a zařízení mě bavily snad od malička. Už jako dítě jsem rozebíral hračky a zkoumal, jak fungují. Vyučil jsem se opravářem zemědělských strojů s maturitou, opravoval bagry a buldozery, traktory, osobní automobily i malou mechanizaci. Několik strojů jsem i navrhl a vyrobil pro sebe, či známé. Zámečničina, mechanismy a stroje jsou dosud mým životním posláním a zároveň i koníčkem, i když dnes již pracuji v jiném oboru.