Raptor jako mulčovač

Zveřejněno: 12. 12. 2016, autor: Jaromír Malich, přečteno: 2 502✕

Letos to je zatím taková zima-nezima. Během letošní sezony sečení jsem už pracoval i s Raptorem, a to hned dvakrát. On to obecně nebyl problém - stačilo vyrazit na předváděcí akci a tam si stroj bylo možné jak osahat, tak prakticky vyzkoušet. A třeba bude někoho zajímat můj názor.

 

Při úplně prvním nahlédnutí na technické údaje člověk radostně zajásá: ,,konečně stroj s pořádnou nádrží!“.  Ale zadržte, vše není jen o 4,5 litru paliva navíc. Nádrž je sice obrovským plusem, který zásadně zvětší akční rádius stroje, je tady však několik dalších věcí, kterých by si měl člověk povšimnout. Třeba rukojetí, které mají horizontální i vertikální nastavení řešené v duchu značky, takže přímo z místa obsluhy. Nebo třeba ovladací prvky, co jsou perfektně po ruce. Nosník řidítek je výlisek a do něj je šikovně ukrytá ta velká nádrž. Všichni výrobci motorů zatím trochu zaspali dobu - a Briggs je jediný, který nabídne motor s objemem válce přes 200 kubických. Jmenuje se 950E a jeho obsah činí 223 ccm. Přidává takovou tu svou klasiku, má rozvod OHV a automatický sytič. S tímhle motorem už jsem dříve pracoval na jiných strojích a drží se filozofie - natočí ho i křehká žena a vynikne vcelku kultivovaným chodem. VARI si pro použití na Raptorovi decentně upravila palivovou soustavu, je tu i žádoucí přepínač/uzávěr přívodu paliva. A pod motorem je ta pravá technická lahůdka pro nadšence, jako jsem já - spojka pohonu adaptérů s integrovanou brzdou.

DSC_008620160914_100003

Ono si asi řeknete, co na té spojce může být tak zázračného.....Tohle řešení má podle mě hned víc výhod. Zjednodušuje adaptéry, ty totiž nepotřebují vlastní brzdu. Druhý fakt je ten, že podstatně šetří řemen a celou přenosovou soustavu od motoru k pracovnímu adaptéru. Řemen napínáte rovnou při zapojení nářadí na stroj, rozběh a zastavení pak ovládá právě tato spojka/brzda - má v sobě skryt i tlumič, zajišťující, že i kdyby jste záměrně pohon zapnuli do plného záběru okamžitě, nedojde ke zhasnutí motoru, ale třeba takový buben se plynule roztočí. Hydro pojezd s uzávěrkou a široký rozchod kol, to jsou takové ty pomyslné třešničky na dortu. Zadní čelo rámu stroje má závěs, k Raptorovi jde připojit sedačka nebo i vozík.

DSC_0076DSC_0091DSC_0114

Trošku jsem zatápal při prvním uchopení stroje, po nastartování jsem se čílil:,, proč nejede?!". Jaksi jsem zapomněl, že hydropojezd má, obrazně řečeno, ,,neutrál“, který se řadí pákou vzadu pod závěsem. Prý to funguje na principu bypassu (obtoku) a při jeho zapnutí se vyřadí z činnosti hydromotor uvnitř převodové skříně. Velký rozchod kol je velmi dobrý pro práci na svahu, ale pozor, pokud už je sklonu moc, motor začne vynechávat.

 

Úprava stroje na mulčovač například z bubnovky Vám zabere asi pět minut. Raději si některé věci nechám ukázat, abych si neustřihnul ostudu. Nepočítejte s přestavitelností jako u vari systému, ale tady to je vlastně jen o povolení řemenu, demontáži krytu pod spojkou a povolení čtyř šroubů. Pak nasadit mulčovač, utáhnout šrouby, napnout řemen a namontovat kryt - a může se jít mulčovat.

DSC_0077DSC_0328DSC_0019

Mulčování s Raptorem jde na jedničku, stroj semele jak přerostlou trávu, tak buřinu, tvořenou z bujných plevelů nebo drobné náletové dřeviny. Přední plachta brání vyhazování materiálu před stroj a zlepšuje nadrcení koseného porostu. Mulčování je tady principiálně stejně řešené jako u menší F-550, takže masivní nůž je ukryt do nerezového šasi s výztuhou vpředu a vodicí ostruhou. Hrozně moc jsem si celkově mulčování pochvaloval, protože kdykoliv, kdy dojde ke změně složení či hustoty porostu, můžu změnit rychlost a pracuji tedy s maximální efektivitou. Na přiložených fotkách výše je vidět, co všechno zvládne stroj zlikvidovat. Silnější motor tady jde k duhu a větší nádrž Vám dovolí, aby jste pracovali třeba 3 hodiny v kuse nebo déle, záleží na tom, na jaký typ porostu máte spadeno.

 

Ke stroji můžete jako aktivní příslušenství pořídit prozatím ještě bubnovou sekačku, ale o té se zmíním třeba někdy příště.

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.