RL-84 H a RL-102 H, srovnání zahradních traktůrků

Zveřejněno: 7. 6. 2021, autor: Miloš Valenta

Porovnával jsem sám za sebe dva typy zahradních traktůrků Vari v extrémním prostředí na své zahradě na chatě. Ten nejmenší a ten největší ze svaté trojice, obrazně myšleno. Existuje totiž ještě RL – 98 H.

Při koupi zahradního traktůrku je nejprve dobré si rozmyslet, na jakou rozlohu travní plochy ho budeme používat, jak často budeme sekat, jaká je kvalita sečeného materiálu, jaký máme terén na zahradě a kolik tam máme překážek na obsekávání ( stromy, keře, chodníky atd.). To je velice důležité a postupně se dozvíte proč.

Porovnání:

RL – 84 H má šíři záběru sečení 84 cm, motor jednoválec GGP LONCIN 7500 se zdvihovým objemem 432 cm3, výkon 14 HP, koš o objemu 240 litrů, nastavení výšky sečení 7 poloh.  Prodejní cena 48 990 Kč.

RL – 102 H má šíři záběru sečení 102 cm, tedy o 18 cm více, motor dvouválec postavený do V GGP LONCIN 550 TWIN se zdvihovým objemem 586 cm3, výkon 18 HP, koš o objemu 260 litrů, nastavení výšky sečení 7 poloh. Milé je, že součástí je také mulčovací sada a tažné zařízení.Prodejní cena je 79 990 Kč.

Oba motory jsou „brendované“ jako Stiga a celý stroj pak powered by Stiga. Oboru znalí dobře vědí, že traktory pro VARI vyrábí největší výrobce zahradní techniky na okrasnou trávu v Evropě a to ve svých vlastních výrobních závodech v Itálii, Číně a ve Slovenském Popradu.

Test sečení jsem prováděl na zahradě na dvou místech a bylo to první letošní sekání trávy. Na prvním místě byla tráva o výšce asi 15 cm, šťavnatá a velice hustá – obsahovala velké množství jetele. Na druhém místě byla tráva řídká a vysoká. Tak jdeme na to, jdeme testovat.

DSC04746DSC04747DSC04748DSC04749DSC04750DSC04755DSC04758DSC04760DSC04761DSC04762DSC04763DSC04764DSC04765DSC04766DSC04767DSC04769DSC04770DSC04771DSC04772DSC04773

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oba traktory jely na husté trávě velmi pomalu, RL – 84 H to zvládla na jedničku, RL – 102 sekala také velmi dobře, ale párkrát se mi stalo, že sekání se náhle změnilo na mulčování, protože při větším záběru a hustotě trávy se ucpal vyhazovací tunel. Ten má podobný průchod, jako má RL 84H. Musí si tedy poradit s větším množstvím travní hmoty.  Kdyby byl větší a tráva nebyla extrémě hustá, tak se to jistě nestalo. Oba traktory sekaly čistě, pohledově mi přislo, že díky synchronizovanému sečení RL102 H dělal ještě o trochu hezčí strniště. Při sekání řídké přerostlé trávy probíhalo sekání bez jakýchkoliv problémů u obou typů, včetně perfektního sběru do koše.

Rozdíl je mezi zahradními traktůrky také očividně ve velikosti i délce. Na RL102 H se obtížněji nastupuje i slézá, a to díky středovému tunelu. Tedy alespoň mě, už nejsem nejmladší a nejpohyblivější, ale není to žádná katastrofa. Naopak vyšší posez dává lepší výhled před traktor a jeho kapotu.

Motorizace:

Je poznat hned na první pohled a poslech. RL – 102 má díky dvouválci kultivovanější chod a lepší zvuk. Tento motor má tlakové mazání na určená místa a olejový filtr, který napomáhá lepšímu čistění motorového oleje. Kontrolku tlaku oleje nemá, je tam pouze jedna, která signalizuje zapnuté zapalování. Perfektní je ovládání sytiče pro start, pouze se nadzdvihne páčka na přístrojové desce. Vypouštění oleje z motoru se mi velice líbilo, není tam vypouštěcí zátka, ale zvednutá vypouštěcí hadice směrem nahoru, zacvaknutá pod ochrannou krytkou a zajištěná pružinovým drátkem. Něco jako konektory používané v autoelektrice. Po uvolnění se hadice pouze překlopí směrem dolu a olej jednoduše vyteče do nádoby. Ale má to trochu háček. Mé nadšení zkazilo to, že na drátek pro uvolnění je velice špatný přístup, neboť hned vedle je umístěn bateriový spínač a překáží tam. Zajímavostí je také, že kryt ventilátoru je součástí větráku, takže se spolu otáčí. Když manželka nastartovala a já byl o kryt opřený dlaní, tak mě to trochu vylekalo, ale ke zranění dojít nemůže. Přemýšlel jsem, proč mřížka rotuje, jaký to má účel, jestli třeba kvůli odhozu nasátých zbytků, ale není kam. Okolo větráku z horního víka totiž hned dosedá těsnící chomout.

Oba motory Loncin mají opravdu dostatek síly na zvládnutí práce bez větší zátěže. Pouze musím vytknout zhasínání motoru při opuštění sedačky při použití ruční brzdy. Jeden, jako druhý. To, že obsluha aktivuje spínač sedačky svou vahou při práci je velice dobře z hlediska bezpečnosti – nikdy jej nevyřazujte z činnosti! Chybí ale na ruční brzdě další spínač, který by jej proklemoval a motor v tomto případě nezhasnul. Uvedu příklad, když jedu do rokle, tak jdu otevřít vrátka, pak popojedu a vrátka za sebou zavřu. To samé nazpátek, tedy úplně zbytečné čtyři starty motoru. Bezpečnost a normy EU ale jsou jaké jsou a každý výrobce je musí plnit, nedá se nic dělat.

 

Jak jsem předeslal oba zahradní traktůrky jsem zkoušel sám za sebe na trávníku osazeném stromy a keři, hodnotil kvalitu sečení i vhodnost typu traktůrku pro tento účel a v závěru bych pro své potřeby a použití opět volil mrňouseka RL -84 H. Letošní novinka RL – 102 H je výkonný traktor, ale dle mého je vhodný spíše pro velké, rozlehlé plochy bez větších překážek, třeba parky a hřiště při frekvenci sekání v sezóně jednou za týden. Je to ale jen můj pohled na věc.

Každopádně je to krásný stroj v mojí oblíbené červené se značkou VARI, který zákazník získá za férovou cenu bez zbytečných tanečků s virtuální cenou, s perfektním zajištěním technické a servisní podpory a dlouholetými dodávkami náhradních dílů.

 

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.