Benzín versus AKU aneb dvě sekačky mým pohledem

Zveřejněno: 15. 6. 2023, autor: Jaromír Malich, přečteno: 1 764✕

Na internetu jsou příznivci benzínu a AKU skoro jako dva nesmiřitelné tábory. Jeden podporuje motory spalovací, druhý už přičichl k AKU technologii a pořád dokola. Co takhle postavit dvě sekačky vedle sebe a porovnávat z čistě uživatelského hlediska? No, výsledek je pro mě více než překvapivý a pojďte si to přečíst. 

Je pravda, že v diskuzích obecně se míchají, takříkajíc, hrušky a jablka. Dnešní 36V bateriové systémy jsou na sečení poněkud poddimenzovány, což nelze obejktivně porovnávat se sekačkami, které mají spalovací motor s maximálním výkonem až 6 HP. Rozhodně je tedy třeba zvážit více aspektů, třeba, že jeden stroj na baterky nedává moc smysl a proto uvažujte v širším kontextu - proč si k sekačce nepořídit vyžínač, nůžky na živé ploty bez kabelu? Ale to bych už trochu odbíhal... 

V segmentu rotačních sekaček právě probíhá částečná generační obměna. Je to vidět i všude různě na internetu, jak si spousta majitelů pořizuje místo starších benzinových sekaček nové akumulátorové, které mají vcelku přesvědčivé parametry. Vzhledem k tomu, že mi ve ,,stáji“ stojí pořádný zástupce sekaček benzinových, model MP1 554 H, optal jsem se ve Vari, zda by neměli k zapůjčení podobný model, ale v AKU. A ejhle, sekačka EGO s typovým označením LM 2130E-SP. Tak to by jsme měli. A teď sekačky postavíme pěkně vedle sebe. 

173

První z nich, benzinová sekačka Vari MP1 554 H má záběr nože 53 cm, pohání jej motor Honda GCV 170 s automatickým sytičem, koš má kapacitu 70 litrů. Nechybí ukazatel naplnění, všechna kola mají po dvou ložiscích, zadní kola jsou velká, k tomu komfortní DeLuxe madlo, proměnná rychlost pojezdu v rozsahu 2,5 – 4,4 km/h, boční výhoz a mulčování v základní výbavě, nastavení sekací výšky jedním madlem a tlačítkem. Uf, to by skoro bylo, jen ještě doplním, že nechybí ani přední madlo pro přenášení. 
AKU sekačka EGO LM 2130E-SP, má záběr 52 cm a dvojici nožů a dokonce i ventilátor. Bezkartáčový elektromotor má výkon 2 kW, co je ale důležité, je použité napětí 56V, tedy vcelku v dnešní době unikát, který má dobrý poměr výkonu a váhy baterií. Celotkaninový koš s protiprachovou plachtou má kapacitu 70 litrů. Kola jsou na ložiscích, šasi je z komorového termoplastu, díky elektropojezdu jde rychlost nastavit v rozsahu 0 – 5 km/h. Nechybí rychlesklopné a výškově nastavitelné madlo. Nechybí ani přední madlo pro přenášení. 

235
A teď už rovnou k sečení. MP1 554 H velmi snadno startuje i studená díky automatickému sytiči, ale pokud dbáte na péči o stroj a po každém sečení vyjedete benzín z karburátoru, počítejte s tím, že studený motor naskočí na druhý pokus, ale nutná síla pro startování je malá. Díky velkým kolům se dobře překonávají nerovnosti a koš je při sečení běžných týdenních přírustků velmi dobře naplněn. Pokud je tráva hustá, pak si uberete pákou ovládání variátoru. Ovládání je snadné, nicméně je nutné minimálně o motor důsledně pečovat, čerstvý nebo ošetřený benzín, pravidelná výměna oleje v motoru, kontrola vzduchového filtru a také věci kolem, které k sekačce tak nějak patří. Ano, zručnější uživatel údržbu zvládne, ale co ženy nebo ti, kteří mají rádi to úplně nejmodernější a nechtějí řešit nějakou údržbu a jen sekat? 

94
Přesně těm by mohla vyhovovat sekačka LM2130E-SP. Po nabití 56V akumulátoru, kdy nabíjení 7,5 Ah akučlánku trvalo cca hodinku, jej stačí vložit do sekačky, zmáčknout spouštěcí tlačítko na rukojeti a přitažením hrazdy k rukojeti sekačku spustit. Sekačka se záběrem 52 cm je velmi tichá, díky dvěma nožům seká a sbírá jako zběsilá a koš je snad úplně dokonale naplněný. A je úplně putna, jestli je ta tráva suchá, s ranní rosou nebo navlhká po včerejším dešti.  Když už je trávy moc, líbí se mi, že si stroj sám zvýší otáčky, rychlost pojezdu lze velmi snadno regulovat přímo za jízdy otočným prstencem. Rád jsem tuto možnost využil, protože trávy rostlo hodně a trávník byl tak opravdu velmi hustý. Dokonce, i když přejíždíte mezi plochami, funguje pojezd i bez zapnutého sečení! Výšku madla si nastavíte díky třem polohám přesně podle sebe, praktická je poloha řídítek pro snadné vyjmutí koše, nebo poloha pro uskladnění či převoz, kdy řídítka nepřesahují půdorys sekačky. A neřešíte žádný benzín, olej, filtr, jen sekačku po sečení vyčistíte, dáte nabít akumulátor (který má pěknou světelnou indikaci stavu nabití) a máte připraveno. Navíc ten rozdíl váhy mezi benzinovou sekačkou a AKU činí nějakých 8 kg, což je znát na obratnosti. I moje manželka, která levou zadní zvládne sekat s benzínovou sekačkou, si tuto AKU velice oblíbila díky snadné obsluze. 

101112
Výsledek? Benzinová sekačka je pro příznivce spalovacích motorů v případě MP1 554 H velmi dobrou volbou, svoji práci si zastane na jedničku. I já jsem nad AKU ale ohrnoval nos a udělal jsem špatně – v konfiguraci s baterií 7,5 Ah  LM2130-SP poseče na jedno nabití tu samou plochu, co sekám s benzínovkou na půl litru paliva. Sekačku EGO v této konfiguraci jsem nedostal do úzkých. K tomu výhoda nemuset řešit údržbu motoru a věcí kolem. Jedna baterie je také kompatibilní s dalším nářadím EGO a dokonce už i s některými stroji z nabídky Vari, což podstatným způsobem snižuje pořizovací náklady na další stroje.  Také tišší provoz, to jsou aspekty, které by jste neměli přehlížet. Já byl ze sečení a snadnosti provozu a údržby nadšen, ale to poslední rozhodnutí je přeci jen na Vás. Malá rada na závěr, u středně velké zahrady vždy volte AKU systém s vyšším napětím, což jsou řešení plně srovnatelné nebo převyšující konvenční spalovací pohon. 

 
Mějte se krásně, přátelé.

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.

Související články