Když ta tráva tak rychle roste…

Zveřejněno: 23. 4. 2024, autor: Miloš Valenta, přečteno: 489✕

Sekám, sekáš, sekáme, na zahrádkách makáme. Ano, právě na toto téma jsem se dnes chtěl zaměřit a na stroje k tomuto vhodné ze stáje Vari.

Jako každým rokem hned na jaře je potřeba se postarat o travní porost a to vcelku včas. Když pominu vertikutaci, čeká mě ještě sousta práce. Tráva vyrazí zběsilým tempem během pár dní, zvláště, jako tento rok, když naprší dostatek vody a sluneční paprsky ohřívají zem, to ona naprosto miluje. Ovšem ta první tráva je nevzhledná, nedělá hned parádu na zahrádce. Tvoří místy trsy, je tvrdá a šťavnatá, na pohled nestejnoměrná. Občas vystouplá místa, nesourodá, jindy zas jak strniště. To se nám na pohled samozřejmě nelíbí, chceme povrch pěkný, zelený a oku lahodící. Proto hned ze začátku po jarní údržbě oprášíme sekačky, více druhů pro více použití a jdeme na to!

 

DSC05166DSC05167DSC05168DSC05198DSC05199DSC05192DSC05193DSC05194DSC05195DSC05197DSC05196

 

Každý pozemek vyžaduje trošku jinou péči, zpracování. Máme zahradu rozdělenou na dvě části a to pomyslnou čarou podle osazení vegetací. Na jedné jsou ovocné stromy a na druhé okrasné dřeviny, keře. K tomu je vzadu dole ještě celá rokle a před vraty okraj silnice s malou mezí, kde po výjezdu autem mohu krátkodobě zaparkovat, aniž bych vadil provozu. Všude tam je tráva. Abych pravdu řekl, místní údržby okolí silnic nějak nefungují, jedou snad jen jednou za rok, když už šípek vadí pro projíždějící auta a stařina padá na silnici. Mě skoro přijde, že se snad i té práce bojí….Ale já to tam chci mít prostě pěkné a v té části se o to starám sám, mě to slouží k výjezdu a odstavení auta.

Jak jsem se již zmiňoval, různá místa, různé stroje, které k tomu používám. Na ten okraj u silnice používám vyžínač křovin a mulčovač, přímo připojitelný stroj AF-550. Přímo připojitelný stroj znamená, že nemá vlastní motor a lze na něj nasadit samostatně některý z Vari systému. Já použil Hondu GSV 190, tedy mimo jiné skvělý a silný poloprofesionální čtyřtaktní motor. Dříve jsem na tuto práci používal Tajfun-52, ale nakonec ho zaměnil za AF-ku, která se mi zdá být prostě jednoznačně lepší.

Zahradu a rokli obstarávám zahradním sekacím traktůrkem RL-84 H s motorizací jednoválec Loncin, čtyřtakt. Proč právě ten? Měl jsem možnost porovnání mezi velikostmi a druhy traktůrků, a právě 84-ka se mi jevila jako nejlepší volba pro mé účely a použití pro můj terén s keři a stromy. A to co do obratnosti, záběru, ale i co do spotřeby pohonných hmot. Síly má stále nadbytek a sbírá opravdu kvalitně, bez ucpávání výhozu.

Místa, kam se jen stěží dostává traktůrek, obseky keřů a stromů, jakož i krajové začisťovací práce okolo záhonků a pod pergolou řeším ruční sekačkou s proměnným pojezdem MP1-554 H, s motorem Honda GCV 190. To je také perfektní volba, v současné době nejlepší sekačka ze stáje Vari, skvělý stroj. Koš naplní vrchovatě, bez diskuzí. Dnes tuto motorizaci už nahrazuje zcela nový motor, Honda GCV 170 nové generace, splňující emisní normu EURO V.

Rokli jezdím sekacím traktůrkem, kraje dodělávám AF-kou, jsou tam občas větvičky a listí a nerovný terén, občas nechtěný nálet.

Tak letos mám tu první trávu již zpracovanou, zahrada i ostatní vypadá, jak ze škatulky. Travní hmotu mám uloženu na kompostu, kde mi po důkladném rozložení na humus za nějakou dobu ještě velmi dobře poslouží.

 

 

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.