Vari – svoz klád z lesa

Zveřejněno: 9. 10. 2019, autor: Miloš Valenta, přečteno: 13 588✕

Malotraktor Vari je stroj neomezených možností pro další rozšíření použitelnosti.  Nyní jsem ho naučil odvozit celé klády z lesa až domů.

 

 

 

 

IMG_20171115_180232IMG_20171118_165956IMG_20180109_194958IMG_20180109_195621

 

 

 

 

 

Otázka…"Na co jsi to Miloši vyrobil? Copak ti nestačí vozík na dřevo, že se zabýváš těmito nesmysly, to nemáš co dělat?" Ne, nestačí, já chci vozit celé klády, protože si z nich pak nařežu trámky a prkna. Je škoda je nařezat jen na palivové dřevo.

 

Tento stroj, jak já mu důvěrně říkám, Varoš – Lakatoš, je ideální pro těžbu dřeva v lese a jeho svoz. Samotný projekt, který spatřil světlo světa, nemám na svědomí jen já sám, ale vznikl i za podpory firmy Vari, jeho vedení a zaměstnanců formou konzultace a připomínkováním a také poskytnutím  některých originálních dílů pro jeho základ. Ve Vari proběhlo i finální lakování v práškové lakovně do továrních barev a montáž. Velmi mi to mou práci usnadnilo a přispělo ke vzniku lesního pracanta, který umí vozit kůrovce „naležato“, ať se mu to líbí, nebo ne. Vyvážečka byla dokonce testována firmou Vari, s kladným výsledkem a byla i vystavena při příležitosti oslav 50 let firmy.

 Pár fotografií z testování ve Vari v Libici:

20180807_131723_resized20180807_131730_resized20180807_124324_resized20180807_124829_resized

 

 

 

 

 

 

Z čeho se tedy tento stroj sestává? Základem je přední páteř až po přírubu originál z vozíku Vari ANV – 400. Ostatní jsem již konstruoval sám, vyjma kol, nábojů a brzd z vozíku Vari ANV -  380. Celé jsem to komponoval tak, jako vždy, aby to bylo lehce složitelné pro uložení třeba do kůlny.DSC04065DSC04067DSC04069DSC04070DSC04071DSC04072DSC04074

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Proč Varoš – Lakatoš? Protože jedu-li do lesa pro kmeny, jsem vybaven vším, co tam budu potřebovat a mohu uplatnit při kácení až po naložení. Vepředu mám lesní naviják, který jsem si vyrobil již dříve. Perfektní záběr stroje obstarává dvoumontáž se šípovým vzorkem, pomocí které vyjedu téměř vše. Na předním dílu je výškově nastavitelný držák motorové pily, držák na třetí kolo a jeho nástavbu – ruční naviják. Nechybí zde ani schránka pro lana, úvazy, kanystr s benzínem, nebo tekuté úplatky pro hajného. Brzdy jsou bubnové, jako na vozíku Vari a ještě používám kotoučovou na traktoru.

 Další ruční naviják spolu s kladkou pro lano je přišroubován v horní části na vyzdvižení kmene do rámu, který pak uvážu pomocí řetězu. Uvázat lze kmen o maximálním průměru 45 cm, více nedovolí šíře rámu. Celá tato část je brzděna stejným způsobem, jako vozík ANV – 380.

Druhá část se používá na druhém konci kmenu,(který se stává páteří), a ta se jen otrocky veze. Má ale na sobě přes čep vsazovací kladku na ložiskách pro vedení lana pro vyzdvižení zadní části kmene. Ještě mi rozumíte? Já už skoro ne.

DSC03992DSC03996DSC03998DSC04002DSC04003DSC04011DSC04007DSC04009

 

 

 

 

 

 

 

Napíšu tedy příklad práce v lese. Dovezenou motorovou pilou pokácím strom. Jejda, neskácel se, ale zachytil se o strom vedle. Odpojím tedy vyvážečku, začepuji třetí kolo do horního závěsu, nasadím na něj ruční naviják a látkovým úvazkem se přivážu za okolní strom. Pak vytáhnu lano z předního navijáku s pohonem od poloosy, spustím opěrný rám a stáhnu poražený strom na zem. Vše bezpečně. Po odvětvení mohu kmen přemístit na lesní cestu třeba  pomocí třetího kola, které slouží jako tahač a je v lese velice obratné.

Tak, kmen je na cestě. Ale já ho chci celý a nepoškozený odvézt domu. Od toho jsem vyrobil vyvážečku. Odpojím zadní část a natlačím traktor předním rámem nad kmen. Ručním navijákem zvednu přední část stromu až nadoraz nahoru a uvážu řetězem. Pak nadjedu zadní částí nad druhý konec a zde mám dvě možnosti. Buďto nosič postavím vzhůru kolmo ke kmeni, uvážu řetězem a sklopím tahem zpět. Přesto, že je oj dlouhá, dá to dost práce. Nebo je tu druhá možnost. Nadjedu nad kmen, uvážu oj řetězem, a přes vsazovací kladku zvednu kmen opět pomocí toho samého navijáku z přední části. Uf, video napoví.

No a je možno odvážet. A pro toho, který neměl povolení -  jde s tím pracovat a ujet poměrně rychle.

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.