Vyprošťovák 12V na Vari – pomocník v nouzi

Zveřejněno: 27. 5. 2018, autor: Miloš Valenta, přečteno: 4 785✕

Zapadli jste v terénu s VARI? Nepropadejte panice, neskládejte náklad z vozíku a ani neshánějte traktor na vytažení. Je tu i jiná možnost!

Když Vám někdo bude tvrdit, že s traktůrkem VARI nelze zapadnout a vyjet, tak nemluví pravdu. Potíže mohou nastat i neočekávaně a pak je každá rada drahá. No vidíte a já budu tak hodný, že Vám jí poskytnu "zadara". Uvedu příklad: třeba místem, kterým jste bez problémů mnohokrát projeli, se může stát nesjízdné. Stačí travnatý kopec po náhlém dešti. Zde vůbec nejde o to, že by traktůrek neměl sílu na utažení /má sílu neskutečnou/, ale o prokluz kol v terénu, byť máte nasazené přídavné závaží. Řešení situace je vcelku snadné: pokud nemáte naviják na VARI jako já, když jezdím pro dřevo, tak zkuste 12V vyprošťovák, který se používá třeba na užitkové čtyřkolky /ATV/.

DSC02642DSC02710DSC02644DSC02672DSC02669DSC02654DSC02652DSC02656

Teď nastala doba, kdy se správně zeptáte: "ale Vari přece nemá vůbec žádnou baterii! Tak o čem  se tady ten Miloš vůbec rozepisuje?" Ano, zde máte naprostou pravdu – VARI nemá žádný zdroj proudu 12V pro napájení. Lze ale předpokládat, že pro převoz materiálu jezdíte s vozíkem. No a dáte-li na korbu autobaterii, máte VARI s 12V zdrojem. Tímto je problém vyřešen. Ta moc místa nezabere a kapacitně nemusí být velká. Já použil starší, která byla vyřazena z auta, nedosahovala již plné hodnoty pro start. Zkoušel jsem i gelovou o kapacitě 14 Ah a nebyl problém.

Pak už jen nastal čas testů a natáčení videa. První část je extrémní, samozřejmě jenom šílenec jako já by se vytahoval do takového svahu, druhá část je úmyslně nasimulovaná pro názorný příklad použití v nouzi. Zacouval jsem ze svahu a snažil se vyhrabat zpět nahoru. Nenasadil jsem ani přídavné závaží, terén byl po dešti. Vozík jsem naložil plný dřeva.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Elektrický navijáček jsem zakoupil se sílou 2000 lbs, což je 907 kg v tahu. Nezaměňujte váhu nákladu a vozidla se sílou potřebnou na přitažení, ta je samozřejmě rozdílná! Navíjení obstarává elektromotor s převodem 153:1 planetovým soukolím a automatickou brzdou. Ruční ovládání má vpřed i vzad. Výrobcem je Polsko. Při zátěži je sice trochu hlučný a máte tak pocit, že už nemůže, ale opak je pravdou.

Samotné nasazení na VARI v případě nouze je velice rychlé a snadné. Připojovací nástavec, který jsem si dodělal, se nasadí do závěsu BZN-002 dopředu místo 33 kilového závaží a zajistí dvěma čepy / 12 a 14 mm/ se závlačkami do stávajících děr od výrobce. Pak připojit kabely na ruční ovládání a je hotovo.

DSC02708IMG_20180424_130538IMG_20180424_130555IMG_20180424_191429

 

 

 

 

Tento doplněk používám pouze na vyproštění taženého traktůrku bez sedící osoby a rozhodně ne jako naviják! Přece jenom po několika přitažení se motorek trochu zahřál a výrobce doporučuje 10 minut plné práce a 20 minut chladnutí. Do lesa používám výhradně naviják na VARI, který byl právě pro těžkou práci vyroben a určen.

Tak hodně zdaru přeji.

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.