Sundání kola s poloosou z Vari dá poměrně dost námahy a pro jednoho je to práce opravdu těžká a nesnadná, zvláště když má kolo obě závaží – vnější i vnitřní. No tak jsem se nad tím zamyslel. Uživatelé Vari článek pochopí, neznalí opět zavrhnou.
Byť se to nezdá, proces přehození kol se opakuje několikrát ročně. Pokud budu měnit kola za rotavátor třeba na své Vari Global, spočítal jsem, že já měním třikrát za sezónu. Jedno sundání a vrácení zpět na dvou kolech má čtyři úkony. To znamená celkem dvanáctkrát. Pokud budu měnit olej v převodovce, čeká mě to k tomu ještě celkem čtyřikrát. A když budu proorávat řádky brambor tak také čtyřikrát. Celkem tedy dvacetkrát!
Jak tedy měnit?
Lze to provést buďto vyndáním motoru, otočením Vari na bok a pak vytažením nápravy směrem nahoru. Musíte pak ovšem celou váhu tahat vzhůru. Vaše záda toto ale rozhodně neocení. Ale lze to, mnohdy však musí pomoci i druhý člověk.
Další způsob je tahání kola do boku. To ale sedí pevně na zemi a tak je nutno použít páku mezi pneumatiku a zem a páčit. Toto opakovat až do rozpojení. Záda sice tolik nebolí, ale stejně se nadřete. Tak jsem to dělal doposud.
Pak je tu třetí možnost a to s novým přípravkem PDK-1 a DKS-1
Postup výměny není nijak složitý, zde je obrázkový návod záměny kola Vari Global za rotavátor.
Proto jsem si pro usnadnění práce vyrobil zlepšováček – PDK-1. Překlad názvu je Přípravek Demontáře Kola. Jednoduchý a velice účinný. Je to prostá pojízdná plošina na ložiskách ve vedení, na kterou se najede kolem a po odjištění poloosy se to celé odstrčí bez námahy do strany.
Co ale potom se samostatným kolem? Jak Jan Neruda kdysi napsal - Kam s ním?
Když se ho budu snažit položit, tak nastane problém! Buďto se mi zapíchne do hlíny poloosou, nebo padne na druhou stranu na šipku směru aretace a utrhnu jistící dutou pojistku – už se mi to povedlo. Nyní použiji DKS-1, překlad Držák Kola Sklopný. Celkem dva kusy, mám přece dvě kola. Natlačím kolo do držáku a opřu o zvednutou opěru poloosy. Ta je sklopná pro snažší uložení – nezabírá to místo při skladování.
Chtěl bych na závěr za sebe říci toto: mám rád nespisovné názvy mých předků, kdy ale každý stejně přesně věděl o co se jedná. Namátkou – šuplera, pajsr, bác hamr, šmelc, falcmašina, šmorajz atd.
Proto i já jsem se rozhodl tento výrobek nazývat jednoduše kološoup a ne PDK-1 s dvěma kusy DKS-1. Stejně bych po čase zapomněl, z čeho že se vlastně ten název skládal.
Stroje a zařízení mě bavily snad od malička. Už jako dítě jsem rozebíral hračky a zkoumal, jak fungují. Vyučil jsem se opravářem zemědělských strojů s maturitou, opravoval bagry a buldozery, traktory, osobní automobily i malou mechanizaci. Několik strojů jsem i navrhl a vyrobil pro sebe, či známé. Zámečničina, mechanismy a stroje jsou dosud mým životním posláním a zároveň i koníčkem, i když dnes již pracuji v jiném oboru.