Výměna oleje ve všech DSK-317

Zveřejněno: 9. 11. 2017, autor: Bronislav Malý, přečteno: 46 915✕

Bojíte se toho? Já myslím, že není čeho a pokusím se Vám to trošku popisem a nějakým obrázkem více přiblížit.

Dobrý den přátelé. Je pokročilý podzim, řada z vás má "hotovo" a možná by stálo za to popřemýšlet nad nějakou tou údržbou svého stroje - Vari. Mezi takové záslužné úkony patří výměna olejové náplně. Je celkem jedno, jaký ročník Váš stroj je, je to pořád stejné a všechny otvory jsou pořád na stejných místech. Udělal jsem pro Vás pár fotografií, tak snad Vám to více pomůže. Přemýšlel jsem i nad mluveným videem, ale k tomu nakonec nedošlo.

Takže jdeme vypouštět. Jsou dva možné způsoby. "Na zemi" nebo "na ponku".  Kdo má převodovku s osovým čepem, asi se mu nebude chtít rozebírat tažnou nápravu kvůli výměně oleje, aby dostal převodovku na stůl. Nevadí. Použijte boční stojánek, který se přikládá z pravého boku převodovky a zasouvá do Z-01 a drží převodovku v klasické poloze. Každopádně sundejte motor, ať je další manipulace snažší a taky se dá mrknout na spojku, není-li tam nějaký problém. Vypouštěcí šroub najdete uplně dole v pozici obluhy za řídítky. Vsuňte mezi kola pod převodovku nádobu na zachycení vypouštěného oleje, jejíž obsah nemusí být větší než 2 l. Stranovým nebo očkoplochým klíčem velikosti 19 mm směrem vlevo povolte zátku a rukou vyšroubujte. Do připravené nádoby začne vytékat převodový olej. Přejděte k pravému boku převodovky a povolte a vyšroubujte i zátku nalévacího a kontrolního otvoru. Nechejte chvilku vytéct ten hlavní "proud". Pak, pokud chcete, zakloňte převodovku jakoby pomyslnými řídítky k zemi. Postačí, když bude převodovka zhruba v náklonu 45°, aby lépe a více olej vytekl a vykapalo co nejvíce i z prostoru šnekového kola. Nespěchejte na vyprázdnění převodovky a klidně tomu dejte "přes noc" nebo ráno - odpoledne, ať to pomalu a opravdu vše vyteče a vykape. Je to rychlejší, když je olej teplý, ale ne každý hned po práci ještě pomyslí, na vypuštění oleje. Zapomeňte na odsávačky oleje přes plnící otvor, pro vnitřní členitost převodovky nedosáhnete na dno a vypouštěcím otvorem tak zase nezasunete hadičku, protože tomu brání šnekové kolo.

/ram/Povolení zátky/ram/Zátka nalévacího a kontrolního otvoru/ram/Kontrolní a nalévací otvor/ram/Zaklonění převodovky

Máme vypuštěno, vykapáno, jdeme nalévat novou olejovou náplň.

/ram/"Stříkačka" o objemu 0.5 lNašroubujeme zpět zátku výpouštěcího otvoru a trošku s citem zátku dotáhneme. Doporučuju vyměnit těsnicí podložku, která lépe zajistí těsnost při rozumném utažení. Převodovku jsme umístili zase do stojanu a zůstaneme na pravém boku převodovky, kde se nachází nalévací a kontrolní otvor. Když jsme na kolech, bude se muset na trychtýř dát nějaké pružné prodloužení, které se vejde do plnicího otvoru a můžeme začít plnit převodovku. Nebo se teda dají použít různé i mechanické plničky různých objemů, ale ten trychtýř je asi nejlevnější, co si můžeme připravit. První litr tam můžete vlít celkem bez obav a rychle - dle možností. Posledního cca půl litru bych doporučil použít na fotách k vidění jakousi "stříkačku" o objemu 0.5 l a doplňoval bych obzvláště poslední dávku velice pozvolna, protože hladina oleje v převodovce má být po SPODNÍ okraj otvoru, no a než se ten olej projeví, chvilku mu to potrvá. Jakmile však se objeví náznak vytékání ukončíme plnění a našroubujeme zátku plnicího otvoru a zase lépe s novou podložkou. A tady pozor při dotahování!!! Někteří z Vás máte vrchní díl převodovky, kde  se plnicí a kontrolní otvor nachází ze slitiny hliníku a je třeba ocelovou zátku dotahovat s ještě větším citem, než spodní, aby se nepoškodil závit v díře a i proto nové těsnění, které dotěsní při menším dotažení než stará podložka. Vy, co máte již převodovou skříň celolitinovou, máte výhodu a trvanlivost a výdrž závitů v takovém otvoru je větší.

 

No a máme vyměněno!!!

Tak co? Je to trošku srozumitelný? A pokud ano, že to není zase tak složitý?!  Já nefotil převodovku na ponku - ve svěráku a třeba Global do svěráku s největší pravděpodobností neupnete a na kolech na zemi a bez motoru se mi to zdá snažší. Určitě jsem na něco zapomněl, něco nezmínil, tak se klidně ptejte. Rozměry podložek najdete na stránkách Vari v sekci návody k obsluze.

/ram/Převodový olejNa závěr už jen něco málo k tomu, jaký převodový olej do převodovky. Starý známý zobrazený PP90H již asi neseženete, ale je k dispozici převodový olej 80W-90H. Ten olej má API GL5 a to je ten správný olej, co tam patří. To písmeno "H" tam je důležité!!!  Jde o hypoidní přísady v oleji obsažené, které chrání šnekové soukolí tím, že zajišťují jeho dostatečné mazání. Olej, byť převodový, bez těchto přísad by mohl být ze soukolí zcela vytlačen, neb v tomto typu soukolí vzniká velký tlak a tím pádem k nedostatečnému mazání. Prosím Vás, neberte ani oleje, kde je uvedeno API 4 - 5, protože buď teda "kočka" nebo "pes". Plně aditivovaný převodový olej hypoidními složkami je prostě GL5 a hotovo. Nevím, jak moc se tento můj názor shoduje s doporučením výrobce, ale celkem si za svým stojím. Nejsem žádný studovaný tribolog, ale myslím si, že bych si to obhájil.

Kdo jste dočeli až sem, děkuji a smekám. Opravdu, pokud bude dotaz a já budu vědět, rád zodpovím a doplním. 

Mějte se co možná nejlépe každý den, přátelé.

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.