Mulčovače aneb uragán v terénu, 2.díl

Zveřejněno: 17. 7. 2017, autor: Jaromír Malich, přečteno: 2 307✕

Vybrat si z mulčovačů, to není jen tak. Mě se ty vícefunkční mašiny prostě líbí. Lucina MaX je obratná a má velká kola, takže parádně překonává nerovnosti a Vari systém, ten pro změnu exceluje kardanovým pohonem a odepínacím systémem. Zní to jako pěkný oříšek.

Jenže já se s tím nepářu, pěkně ty mašiny postavím proti stejně vysoké trávě a koukám, jak si s tím poradí. U MaXíka mě hodně zajímalo, jak se projeví velká kola na obratnosti v terénu. Jinak co se týká stavby, pak je to stroj, který má stejné prvky jako jeho sourozenci F-550, o kterých jsem psal v prvním díle. Takže rám je proveden z lisovaných profilů, pojezd i sečení pohánějí řemeny, řemenice jsou zastudena tvářené a brzda žacího nástroje má dvě čelisti - jako bubny u auta. Jen přední část je vybavená přírubou s drážkovanou spojkou, u MaXe je základním prvkem výbavy žací buben, mulčovací adaptér se dodává jako příslušenství.

DSC_0233DSC_0237DSC_0239

MaX v terénu jezdí parádně. S většími koly krásně překonává každou nerovnost, zkoušel jsem s ním i mulčování na svahu. Je tedy pravda z teoretického hlediska, že šestipalcová kola znamenají nižší stavbu stroje, nižší těžiště a tedy lepší průchodnost terénem. Jenže šestipalcová kola u mulčovačů mají rozchod 426 mm, kdežto Lucina má 460 mm. Při práci pak tedy vyšší těžiště nemáte moc šancí poznat, to byste museli vzít Lucinu na pořádný ,,krpál“ a stejně ani tak ji nemáte šanci udolat. Ke snadnému ovládání přispívá i motor BS 850 s Ready startem, takže nemusíte pumpovat benzin do karburátoru ani nastavovat sytič. Pokud je trávy opravdu hodně nebo když už chcete mulčovat otavy, nastavíte si rychlost přehozením na jeden z dvou párů řemenic. My jsme používali rychlost pomalejší (2 km/h), protože trávy a plevele bylo habaděj. Pro objíždění překážek lze činnost pevné hnací nápravy omezit tím, že jedno z kol odjistíte vyjmutím kolíku ze středu kola.

DSC_0114DSC_0309DSC_0014DSC_0010

MaXík je skvělou volbou pro chalupáře, kteří se sakra rychle potřebují zbavit přerostlé trávy v zahradě. Znáte to, měsíc nejedete na chalupu a tráva za tu dobu vyletí do takové výšky, že na to běžná sekačka s košem nestačí ani náhodou. Při připojení mulčovacího adaptéru si nemusíte lámat hlavu s výškou porostu. Napadá mě, že tenhle stroj využijí i chovatelé drobného zvířectva, nechtějíc se zdržovat s běžnou ruční kosou. Buben využijete pro pravidelné sečení na krmení, mulčovací adaptér pak při podzimních dožínkách nebo celoročně tam, kde tráva je plná plevelů a nelze ji použít ke krmení.

 

Varík s Tajfunem na první pohled vypadá jako extratřída. Na stroji nenajdete jediný řemenový převod, takže něco, co se bude cítit v ,,komunálu“ jako doma. Převodovka je vcelku jednoduché koncepce, jednorychlostní, šneková, s vypínatelným pojezdem i náhonem adaptérů. Když si vzpomenu na svoje varácké začátky před mnoha lety, když jsem sekával s lištovkou, tak dnešní Vari systém je o pořádný kus dále. Už jenom tím, že rozchod kol je větší, se zvětšil komfort při práci, teď už se se sestavou lépe jezdí i na mírných svazích. U starších převodovek, kde byla doménou také vyšší pojezdová rychlost, jste mohli zapomenout na mulčování přerostlé trávy, s Tajfunem to bylo tak na kosení běžných porostů s výškou tak do 30 cm. To dnešní převodovka s označením DSK-316.1 PSVN už má vyřešené - vlivem pomalejšího pojezdu jde se sestavou jde mulčovat jak přerostlá tráva, tak frézovat sníh. Také nesmím zapomenout na pohonnou jednotku, která má vždy antivibrační systém integrovaný pod nosník rukojeti, tříčelisťovou odstředivou spojku s navařovaným obložením a rukojeť je podélně i příčně nastavitelná z místa obsluhy.

DSC_0262DSC_0248DSC_0049

Sestava s vložkovaným motorem Honda GSV 190 seká poměrně dobře, ale přeci jen, takový rozbitý terén, v němž jsme testovali, na tento stroj není úplně ideální. Rozchod kol je větší, ale stále užší než u jednoúčeláků nebo MaXe. Jenže pak jsou ty pozitiva, jako nízká stavba stroje, takže můžete sekat v zahradě pod korunami stromů nebo velmi vysoké otáčky sekacího nože, tráva je opravdu důkladně nadrcená. Ale jen ty přední žebra, když je vidím, pokaždé mám chuť vzít flexu a vyřezat je odtamtud pryč, ale bezpečnost je bezpečnost. Třeba na naší zahradě bych si k sestavě s Tajfunem pořídil i sedačku, na převodovku ji připojíte, i když se staršího data výroby a závěs nemá integrován, to jsou takové ty šikovné vychytávky. Taky se mi líbí, že stroj naložím sám do auta, protože ho rozložím na tři kusy a pak není jediný problém.

DSC_0250DSC_0115DSC_0008DSC_0263

Největším znatelným rozdílem jsou otáčky žacích nožů. Lucina MaX má pouze 1980 otáček za minutu, takže více ,,do síly", ale Tajfun lépe drtí porost, protože točí 3600 otáček. Na práci obou strojů se podívejte na videu:

 

Globálový Varík je taková ta poctivá škola. Mám za to, že nikomu se nepodařilo za celá desetiletí vymyslet lepší stavebnici. Ano, teď si asi řeknete, že jsem blázen, když si myslím, že to je perfektní stroj, ve Vašich očích vidíte třeba i nějaké kompromisy. Ano, všechny stroje mají svoje limity. Mě se na téhle skládačce líbí rychlá a snadná přestavitelnost, robustní řešení a hlavně to, že k pohonné jednotce připojíte mnoho moderních adaptérů z poslední doby, jako je štěpkovač nebo tlaková myčka. Takže to není jen o malé a velké převodovce.

 

Přeji Vám krásné letní dny a úspěšný boj s vysokou trávou...

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.

Související články