Mulčovače aneb uragán v terénu, 1.díl

Zveřejněno: 29. 6. 2017, autor: Jaromír Malich, přečteno: 1 722✕

Vydal jsem se do vysoké trávy, abych řádně vyzkoušel a porovnal nejmenší mulčovače od Vari. A i když obě F-550 vypadají jako dvojčata, díky odlišným motorizacím se přeci jen nějaké ty rozdíly najdou.

Pamatuju si tu dobu před několika lety, kdy jsem prvně zahlédnul z obrázků stroj Hurricane F-550. Tehdá jsem si říkal, že ta mašina je proti předchozí generaci taková trochu zvláštní. Byl jsem zvyklý na design s obří skříní sečení, tady ale chyběla, místo ní přišel kryt z pozinku a přední kolečko nahradila ,,hokejka“, díky které je možné měnit výšku strniště od 4 do 9 cm v 16 polohách.

 

No ale zvláštnost téhle mašiny v mých očích vyprchala hned s první možností otestování, protože jsem došel k názoru, že to je neuvěřitelný žrout všeho zeleného. A tak opravdu přerostlá tráva až po pas, plevel a drobné nálety nemají moc šancí, jak přežít návštěvu téhle bestie. V průběhu let výrobce F-550 stále vylepšoval, a tak dnešní kusy mají už zastudena tvářené řemenice, vratnou pružinu pojezdu nebo pojezdovou převodovku s tělesem z lehké slitiny a zvětšeným objemem mazacího oleje pro delší životnost. Také svorník řidítek se objevil až později. Skříň žacího nože je nyní vyrobena z nerezového plechu. Velkou výhodou jsou dvě rychlosti pojezdu, řazené pouhým přehozením řemínku u hnací nápravy, a to bez použití nářadí.

DSC_0085DSC_0122DSC_0022

Jelikož vlastním provedení Hurricane F-550 B, zajímalo mě, jestli existují rozdíly mezi ním a provedením F-550. Jen tak pro pořádek, první provedení používá motor BS 850 s rozvodem OHV a systémem Ready Start (automatický sytič), druhé pak OHC motor Honda GCV 190. Kromě uvedených motorů jsou obě provedení stejné.

DSC_0182DSC_0185DSC_0188DSC_0199DSC_0203DSC_0110

F-550 B má namontovaný přední kryt a ochrannou plachetku pod ním - tímto krokem vytvoříte z vyžínače mulčovač.Tato položka je vedena jako volitelné příslušenství, příjemná například tam, kde sečete kolem domů nebo nižší porost a chcete, aby byl mulčování bylo opravdu efektivní.

 

Briggsové provedení startuje na jedničku, automatický sytič funguje skvěle. Mám vyzkoušené, že i po zhruba třítýdenní odstávce nastartuje maximálně na druhý pokus. U Hondy je potřeba při prvním startu nastavit sytič, motor má navíc i palivový kohout, který při uzavření přívodu paliva šetří karburaci od škodlivých účinků biosložky.

DSC_0128DSC_0164DSC_0166DSC_0168DSC_0178DSC_0108

Model F-550 je jako vyžínač (bez předního krytu) velmi sebejistý i v nejpřerostlejší trávě. Je znát, že případné ,,zhoupnutí“ otáček po najetí do vyššího porostu dokáže regulátor otáček u Hondy bleskurychle dorovnat a tak se nestane, že by se motor dusil v nízkých otáčkách. F-550 B s předním krytem má lepší výsledný pracovní efekt, porost je více nadrcený, ale pokud vjedete do opravdu husté a přerostlé trávy, pak motor zahoupe. Je znát, že i přes nesporné kvality BS motoru (tichý chod, snadný start) má zde Honda o něco navrch v točivém momentu.

 

F-550ky zvládají perfektně sekat i ve svazích, díky menším kolům mají níže položené těžiště. Šestipalcová foukaná kola mají však mírně negativní vliv na překonávání velmi těžkého terénu, prostředí, kde jsem sekal, bylo jako rozbitá pánev na smažení, prostě samý hrbol a tak bylo třeba mulčovačům občas s překonáním nerovností pomoci zatlačením.

Jednoúčelové mulčovače/vyžínače F-550 se podle mého názoru výborně hodí pro zahrádkáře, sadaře a chalupáře, kteří několikrát ročně chtějí zatočit s přerostlou trávou a nechce se jim řešit odklízení zelené hmoty z pozemku. Tráva, jež u Vaší chalupy narostla až po kolena, tenhle šikovný stroj nezaskočí. Díky dvěma rychlostem pojezdu a jednoduchému ovládání s ním bude chtít sekat celá rodina, vhodně zvolený záběr je zárukou velmi dobře odvedené práce.

 

V druhém díle Vám povím, jak se mi líbila práce s vícefunkčními stroji - Lucinou MaX a Vari systémem s adaptérem Tajfun.

 

 

 

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.

Související články