F-550 nejen na trávu

Zveřejněno: 1. 9. 2016, autor: Bronislav Malý, přečteno: 2 267✕

Nejsem výjimka a tak se potřeba mulčování nevyhla ani mě. Použil jsem tento vyžínač křovin ve třech různých podmínkách. Jestli a jak obstál se pokusím popsat níže. Pokusím se i napsat něco málo k technické stránce stroje.

Vyžínač křovin F-550  jsem vlastně používal jako mulčovač. Stroj je osazen motorem Honda GSV 190. Můj výběr motoru je čistě subjektivní. Vůbec nevím, jak tento stroj zvládá motor B&S, takže nemohu posloužit srovnáním. Já na Hondy tak nějak dám víc no. Ke každému "terénu" přidám nějaké to foto, aby byla představa o to lepší. Budu také asi používat slova jako "sekl jsem" či "mulčoval jsem" snad bude i přesto jasné co jsem dělal s tímto strojem.

První co jsem vjel do takové nižší trávy. Do 30 cm vysoké na místě, kde proběhla první seč na seno. Otavy a další sena nepotřebuji, ale je dobré se o porost starat, aby na rok bylo zase další seno. V těchto podmínkách je sečení úplně bezstarostná záležitost. Postačí se držet stroje a bezstarostně kráčet za ním. Přední ostruha nastavená na nejnižší výšku sečení, pokus o největší možný záběr a nebylo místo, kde by motor nezvládal přísun hmoty ani na vyšší pojezdovou rychlost. Takže tady úplně bez problémů.

IMG_20160825_160651IMG_20160825_160619IMG_20160825_160635

Jako druhý porost jsem zvolil minimálně sedm let nesečenou plochu. Někdo by tento porost označil jako extrémní sečení, já však nejsem příznivcem extrémních výrazů.  Nebudu nijak zvlášť popisovat, co je to za porost. Jistě ti, co sečou, vědí, jak to asi tak může vypadat. Jen dodám, že jako bonus byla nerovnost. Bylo to zarostlé zorané pole a zorané asi nevalně. Takže na pozemku bylo několik let trav, kopřivy a jakési ostružiny, které tvořily koberce jako půdu pokryvná zeleň.  Zde již bylo třeba vzít stroj trošku lépe do ruky a přizvedávat stroj  sekacím adaptérem do sečené hmoty, hlavně kvůli těm nerovnostem, ale nejen kvůli nim. Ostružiní bylo tak husté a absolutně neprůjezdné, takže bylo třeba na něj přikládat sečení "z vrchu". Ostatní porost s mírně zvedlou přídí šel sekal bez vypínání pojezdu, strojek to bral ale byla cítit zátěž motoru. Stroj jsem udusil, ale udusil jsem ho tím, že jsem nabral na tom křivém pozemku zeminu. Nejdříve vylétla hlína z krytu sečení a když jsem včas nezareagoval větším přizvednutím, už to motor nezvládl a zhasl. Ale to se myslím dá pochopit, že ne všechno si to nechá líbit. Pokud šlo o sečení nadzemní části, tady jsem začínal být fakt mile překvapen, co to a jak zvládá. Jde o nejlevnější věc na tyto účely, přitom zvládal dost drsný podmínky. Jako další dobrou vlastnost bych rád uvedl hmotnost stroje. Při manipulaci se strojem bez běžícího motoru je to neocenitelné a nevadí ani tuhá osa kol.  Při tomto způsobu sečení a takového to terénu vzniká vyšší strniště a pro lepší efekt by bylo dobré to projet dvakrát. Takže tady mě F-550 překvapil ještě víc.

IMG_20160823_165844 IMG_20160823_165840IMG_20160825_162643IMG_20160825_162646

Jako poslední úkol bylo sečení zarostlých brambor a natě. Tady do této disciplíny promlouvá další faktor - parametr stroje a to je rozchod kol. Zde to hoši, byť asi nevědomky, trefili parádně. Jde jezdit po vrchách kopců i díky hmotnosti stroje a lze jezdit i bokem kopců. Výsledkem je posečení snad lepší než křovinořezem. A rychlejší.  Přední vodící ostruha se jeví pro tuto činnost jako nadbytečná a je lépe ji oddělat. Stroj musí být veden "v rukách" ale dá se to v pohodě naučit. Fotky snad řeknou líp a víc než bych dokázal popsat.

IMG_20160823_165838IMG_20160825_160010IMG_20160825_163658IMG_20160823_165825

 

 

No a jsme v závěru - u technické stránky provedení stroje. Co budu psát je jen můj subjektivní pohled na věc.  Už jsem zmínil, že se jedná o nejlevnější stroj z kategorie a proto se dá asi říci, že je to hodně muziky za nejmíň peněz. Nepředpokládám, že na mnou popisované činnosti bude jiný stroj diametrálně jiný - lepší a kdo ví, jestli s jiným strojem bych toto všechno zvládl. Třeba pro jeho rozměry.  Jsem si také vědom toho, že jsem stroj používal mimo doporučení a určení výrobce, ale co už? Chci využít co mám k dispozici co nejvíc. To se myslím dá pochopit. Co je z mého pohledu úplně nejvíc, je otevřený vstup krytu sečení. To prostě nemá chybu a co do něj vstoupí, to je zpracováno. Za mě kombinace pohonu Tajfunu s krytem sečení F-550 by byl super adaptér i pro stavebnicový systém Vari. Já tady tomu legislativnímu slovíčkaření normovačů, kdo ví odkud, moc nerozumím, jen vím, že asi nikdy nic podobného neměli v ruce a ani snad nevědí, jak to funguje, hlavně, když vědí jak je to správně. Já zase vím - domnívám se, že by to bylo ku prostěchu použití. No nic, jdeme dál. Pohon pojezdu je řešen klínovým řemenem, stejně tak jako pohon mulčovacího nože. Nenarazil jsem na jediný problém s tímto řešením. Nic neklouže, nesmrdí, výkon přenáší na 100 %. Pevná osa kol u takto lehkého stroje není překážkou k manipulaci s ním, spíše plusem pro snadné vedení stroje. Vyzkoušel jsem si i jaký vliv má nabroušený nůž na chod stroje. Musím říct, že má pozitivní vliv v tomto případě na menší zátěži pro motor. Nože bousím lamelovým kotoučem. Jednak má menší úběr materiálu a nejsou tedy takové nároky na vyvážení broušeného nože, a struktura povrchu je hladší - ostří "mikroskopisky" míň zubaté. Jen málo, kdo se vyvažování nabroušeného nože věnuje - má doma tuto možnost. O to větší význam má tento způsob broušení, kdy nedojde k tak dramatickému nevyvážení úběrem materiálu. Kroutil jsem hlavou ale při demontáži nože. Netušil jsem, že je k tomu třeba "otýpka" klíčů. Hlavy krajních šroubů jsou na 16mm klíč, jejich samojistné matky na 17mm klíč a co navíc - středový škoub na 15mm klíč a ten taky nemusí mít úplně každý po ruce. Ale tak nějak jsem to zvládl, já nějakej ten "vercajk" mám. Jen mě zarazila ona rozmanitost rozměrů. Foukaná kola - žádný problém a asi toto provedení přispívá k celkové dobré hmotnosti stroje. Očista stroje super, špachtlí vnitřek krytu sečení a "na mokro" venek, protože polepy krytu už byly skoro nečitelné. Umýt se to dá pěkně a "beze ztrát".

A ohodnocení úplně na závěr?  F-550 má spoustu konstrukčních předností, které u strojků s názvem mulčovač nenajdete a jsou to zrovna rozdíly, které se mi hodí.

Mějte krásné dny přátelé a vězte, že potřeba mulčovat bude záležitost čím dál více lidí.

 

 

Děkujeme za Váš hlas. Řekněte o článku svým přátelům na Facebooku.

Související články